تشریح جزییات قانونی ارایه طرحهای تشویقی موبایل در حالی که برخی بستههای اینترنت همراه، مورد استقبال مشترکان بودند اما پیرو دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سبد بستههای دیتای برخی اپراتورها حذف شدند. دیماه ۱۳۹۵ «کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات» در مصوبه خود، کف تعرفه اینترنت همراه را به ازای هر گیگابایت ۳هزار تومان […]
تشریح جزییات قانونی ارایه طرحهای تشویقی موبایل
در حالی که برخی بستههای اینترنت همراه، مورد استقبال مشترکان بودند اما پیرو دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سبد بستههای دیتای برخی اپراتورها حذف شدند. دیماه ۱۳۹۵ «کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات» در مصوبه خود، کف تعرفه اینترنت همراه را به ازای هر گیگابایت ۳هزار تومان درنظر گرفت و محدودیتهایی برای ارایه طرحها و بستههای تشویقی توسط اپراتورهای غالب دیده شد. بر این اساس، اپراتورها نمیتوانند سالانه بیش از ۸ طرح تشویقی را به مشترکان خود ارایه دهند و مدت هر طرح نیز نباید بیشتر از ۳ ماه باشد.
به گزارش ایسنا، «طرح تشویقی» به طرحی گفته میشود که قیمت آن کمتر از کف تعرفه تعریف شده باشد. طی ماههای گذشته، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبهای داشته که براساس آن، اپراتورهای تلفن همراهی که سهم بازار آنها کمتر از ۱۰ درصد بازار است، مجاز شدهاند در طرحهای تشویقی خود تا حدود ۴۰ درصد تخفیف برای مشترکان خود اعمال کنند، اما اپراتورهایی که سهم بازار آنها بیش از ۱۰ درصد است، تنها تا ۲۰ درصد قیمتها میتوانند به مشترکان خود تخفیف دهند. این موضوع در نهایت موجب میشد یکی از اپراتورها در طرحهای تشویقی خود از شرایط ویژهتری نسبت به دو اپراتور غالب برخوردار شود.
در این رابطه چندی پیش مدیرعامل همراه اول تأکید کرد: طبق مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای اپراتورهایی با سهم بازار کمتر از ۱۰ درصد شرایطی فراهم شده که آنها بتوانند در فضای بازار رقابت بیشتری داشته باشند.
براساس اطلاعات نشریه ارتباطات، به گفته صدوقی معمولاً برای قوانین حمایتی مدت زمان خاصی در نظر گرفته میشود. به عنوان مثال دوره انحصار اپراتور سوم قرار بود دو سال باشد، اما این مدت به بیش از ۶ سال رسید.
مدیرعامل اپراتور اول در عین حال به طرحهای دیگری اشاره کرد و افزود: قرار بود مدت رومینگ ملی هم دو سال باشد، اما اکنون این طرح تا چندی دیگر وارد سومین سال خود میشود.
اما در موارد متعدد، طرحهای حمایتی دارای یک بازه زمانی هستند که اکنون شاید در برخی موارد این مدت به سرآمده باشد. در بخشهای دیگر مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیشنهاد این سازمان در خصوص تعیین مقررات برای طرحهای تعرفهای تشویقی ارایه شده است.
مفاد این مقررات که بنا بر اعلام رگولاتور از تاریخ پنجم دیماه سال جاری لازمالاجراست، بدین قرار است: تعرفه تعیین شده توسط اپراتور برای هر خدمت که میتواند مساوی یا کمتر از سقف و در صورت تعیین کف تعرفه توسط کمیسیون، مساوی یا بیشتر از کف تعیین شده برای هر خدمت باشد و برای مدت زمان حداقل ۶ ماه ارایه شود. در صورت عدم وجود کف تعرفه برای خدمات، یکچهاردهم سقف تعرفه، ملاک عمل خواهد بود.
همچنین در این مصوبه توضیحاتی در خصوص طرحهای تشویقی آمده و عنوان شده طرح تعرفهای اپراتور برای خدمات موضوع پروانه که از تعرفه عادی اپراتور برای آن خدمت کمتر است و در یک بازه زمانی حداکثر ۳ ماهه، امکان فروش طرح تشویقی و تمدید طرح برای اپراتور ممکن است.
مدت ارایه طرحهای تشویقی نیز به مدت زمان در دسترس بودن طرح گفته میشود. بهعبارتی به بازه زمانی که اپراتور، امکان فروش طرح تشویقی را دارد. ابتدا و انتهای این مدت زمان به ترتیب تاریخ شروع و پایان طرح تشویقی است. تأکید میشود حدفاصل زمان شروع و پایان ارایه طرح تشویقی با احتساب تمدید طرح، حداکثر ۳ ماه است. بدین ترتیب مدت استفاده مشترکان از طرح تشویقی میتواند حداکثر شش ماه باشد.
در بخش دیگری از این مصوبه نیز یادآوری شده که ساعات کم مصرف ساعت ۱۲ تا ۶ برای صوت و دو تا ۸ برای دیتا محسوب میشود.
سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه نیز با این فاکتور محاسبه میشود که تعداد مشترک فعال هر یک از اپراتورها در هر یک از حوزههای ثابت و موبایل تقسیم بر تعداد کل مشترکین فعال هر یک از حوزههای ثابت و موبایل میشود. همچنین در این مصوبه از بسته خدماتی ترکیبی یاد شده که این بستهها خدماتی نظیر تماس، اینترنت و پیامک را شامل میشود. بر این اساس، هر اپراتور صرفاً میتواند حداکثر ۸ بار در سال طرحهای تشویقی را برای خدمات مورد نظر خود به تفکیک در حوزه ثابت و موبایل ارایه کند.
البته تمدید طرح تشویقی بعد از پایان مدت آن، به عنوان یک طرح تشویقی جدید محسوب شده و در فهرست تعداد ۸گانه امکان ارایه طرح تشویقی اپراتور لحاظ خواهد شد، مگر آنکه تمدید طرح تشویقی، برای تکمیل مدت زمان ۳ ماه طرح تشویقی اولیه بوده باشد. مجموع مدت کل زمان ارایه طرحهای تشویقی در سال، اعم از طرح تشویقی و یا تمدید طرح تشویقی، نباید بیش از ۸ ماه از سال باشد.
در صورت وجود کف تعرفه مصوب کمیسیون برای یک خدمت، تعرفه خدمات در قالب طرحهای تشویقی میتواند پایینتر از کف تعرفه مصوب باشد. در صورت نبود کف تعرفه مصوب برای خدمات، یکچهاردهم سقف تعرفه، بهعنوان ملاک سنجش خواهد بود.
اما در قالب این مصوبه تبصرهای نیز گنجانده شده و طبق آن تعرفه طرحهای تشویقیِ اپراتور با سهم بازار بیش از ۱۰ درصد؛ حداکثر میتواند ۲۰ درصد از کف تعرفه پایینتر باشد و تعرفه طرحهای تشویقی اپراتور با سهم بازار کمتر از ۱۰ درصد، حداکثر میتواند ۴۰ درصد از کف تعرفه پایینتر باشد. هر طرح تشویقی میتواند حداکثر شامل ۵ بسته خدمتی حاوی یک خدمت و یا ترکیبی از چند خدمت با مهلت مقرر و با تعیین مبلغ برای کل بسته باشد.
اپراتور حداقل دو هفته قبل از اجرای طرح موظف است نسبت به اعلام تعرفه هر طرح تشویقی با جزییات مربوطه، حداقل شامل مدت ارایه طرح و مدت استفاده از طرح، به سازمان اقدام کند. ارایه طرح و خدمت از سوی اپراتور مشروط به سپری شدن زمان اعلام شده در این ماده و عدم دریافت هرگونه نامه رد طرح و یا نامه اصلاحیه طرح از سوی سازمان است.
در تبصره دیگری آمده است: چنانچه در بسته خدمتی اپراتور نسبت به ارایه مودم، آنتیویروس، گوشی و دیگر تجهیزات و خدمات خارج از موضوع پروانه اقدام کند، قیمت مودم، آنتیویروس، گوشی و سایر تجهیزات، مستقل از قیمت خدمات است و باید به صورت مجزا تعیین و اعلام شود.
در صورتی که اپراتور در طرح تشویقی مایل است خدمات را هم در ساعات کممصرف و هم در ساعات عادی ارایه دهد، باید خدمات قابل ارایه در ساعات عادی و ساعات کممصرف را به صورت تفکیک شده اعلام کند.
مطابق این مصوبه اپراتور باید در بخش عمومی پورتال خود ضمن اعلام کلیه تعرفههای عادی، بخش مشخصی را نیز به اعلام طرحهای تشویقی تخصیص دهد و ضمن بهروزرسانی آن، مشخصات شفاف طرحهای تشویقی به همراه تاریخ شروع و پایان طرح و نحوه شارژینگ آنها را اعلام کند. در کلیه تبلیغات مربوط به طرحهای تشویقی، مشخصات اصلی طرح و تاریخ شروع و پایان نیز باید منتشر شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.