صالحی امیری جایگزین نفت میتواند فرهنگ باشد وزیر ارشاد گفت: ما میتوانیم بعد از تصویب قانون کپیرایت جهشی در صادرات کالاهای فرهنگی داشته باشیم که مصداق اقتصاد مقاومتی است و همچنین در ایران ظرفیتهای فرهنگی وجود دارد که میتواند در یک برنامه بلند مدت جایگزین صنعت نفت شود. به گزارش ایلنا، صالحیامیری در هفتمین همایش […]
صالحی امیری
جایگزین نفت میتواند فرهنگ باشد
وزیر ارشاد گفت: ما میتوانیم بعد از تصویب قانون کپیرایت جهشی در صادرات کالاهای فرهنگی داشته باشیم که مصداق اقتصاد مقاومتی است و همچنین در ایران ظرفیتهای فرهنگی وجود دارد که میتواند در یک برنامه بلند مدت جایگزین صنعت نفت شود.
به گزارش ایلنا، صالحیامیری در هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با موضوع نمودهای فرهنگ عامه و حقوق مالکیت فکری، بیان کرد: فرهنگ عامه مجموعهای از آداب و رسومی است که در متن جامعه جاری است و جامعه نسبت به آن واکنش مثبت دارد. همچنین دارای ریشههای فرهنگی و تمدنی در این جامعه است و با خلقیات ایرانیان منطبق است اما آدابی هم هستند که فاقد ریشههای تاریخی است و با خلقیات ایرانیان منطبق نیست بنابراین باید این دو را از هم تفکیک کنیم.
او ادامه داد: ما در حوزه فرهنگ که فرهنگ عمومی جزو شاخههای آن محسوب میشود در یک فضای جغرافیایی به سر میبریم که ناشی از محیط فرهنگی ما است. اگر بنا باشد در بحث مزیتها در کشورهای مختلف صحبت شود، قطعاً حوزه فرهنگ ایرانی غالب است. با کشف نفت نقابی به چهره فرهنگ ایران کشیده شد که فرهنگ ایرانی آن طور که باید شناخته نشود اما حرکت جدیدی برای بازشناسی این فرهنگ شکل گرفت که فضای مجازی به آن کمک میکند.
وزیر ارشاد افزود: اگر داشتههای فرهنگی خود را احصا و تثبیت کنیم و بتوانیم در عرصه ملی، منطقهای و فراملی آن را عرضه کنیم، اتفاقاتی جدی در این حوزه شکل خواهد گرفت. اما متأسفانه در این باره تلاشهای شایستهای انجام ندادهایم.
صالحی امیری با بیان اینکه چین از حوزه فرهنگ ۱۲۰ میلیارد دلار کسب درآمد میکند و کره نیز در این حوزه پیشتاز است، گفت: چینیها با خلق آثار دستی که از فرهنگ آنها نشأت گرفته، در منازل جهانیان رخنه کردهاند. در فرهنگ عناصر هویتی بسیاری وجود دارد که به صنایع فرهنگی تبدیل شود و قدرت صادرات به دنیا را دارد؛ ما در عرصه بازیهای رایانهای حدود ۴۵۰ میلیارد تومان گردش مالی داشتهایم که بخشی از آنها به بازار جهانی رفته است و این صنعت در حال گسترش است، در بخش انیمیشن «مدرسهموشها» جای خودش را در بازار پیدا کرد.
او اضافه کرد: ما در حوزه فرهنگ دینی نیز بسیار غنی هستیم؛ تعزیه نمونه زندهای است از نمایش ایرانی که در دنیا بیبدیل است. سبک تعزیه و اتفاقاتی که در اقصی نقاط کشور شکل میگیرد، زیبا و در هر گوشه میتواند یک نمایش خیابانی که از فرهنگ عاشورا نشات گرفته است را عرضه کند. در کنار فرهنگ دینی؛ مراسم چهارشنبهسوری، نوروز و سیزدهبدر را داریم که همه آنها ریشهدار هستند و همچنین فرهنگ عشایر چادرنشینی و آواهایی در حوزه موسیقی نواحی، مقامی و تار و کمانچه وجود دارد که ریشه در این سرزمین دارند و میتوانند به یک اثر ملی و جهانی تبدیل شوند.
امیری با بیان اینکه دنیا با این عناصر زیست میکند، گفت: وقتی به کشور دیگر سفر میکنیم با همین عناصر گردشگران را جذب میکنند. در فرهنگ عمومی که وزارت ارشاد متولی آن است، حدود ۳۰ دستگاه مشترک در این وزارتخانه فعالیت میکنند که هدف اساسی آن حفظ و گسترش فرهنگ عمومی مردم ایران است و نکات بسیاری دارد. همه سبکهای موجود در زندگی و لباس ایرانیان تعریف خاص خودش را در هر منطقه جغرافیایی دارد که دارای عقبه تحلیلی هستند و میتوان آن را به یک اثر ارزشمند فاخر به زبان موسیقی، سینما، تئاتر و شعر تبدیل کرد.
وزیر ارشاد اظهار کرد: باید بلافاصله دو کار در این زمینه انجام دهیم یکی شناسایی ظرفیتها و دیگری ثبت فرایند حقوقی آن است، زیرا بحث کپیرایت در دنیا مسأله مهمی است و مجلس شورای اسلامی باید هر چه زودتر قانون کپیرایت را تصویب کند بنابراین مسأله همت مجلس شورای اسلامی را میطلبد.
او ادامه داد: بعد از قانون کپیرایت دچار تحولی در حوزه صادرات کالاهای فرهنگی خواهیم شد، زیرا ایران در همه حوزهها هم دارای سبک ایرانی است. ایرانیان در بدو ورود اسلام توانستند بین فرهنگ ایرانی و اسلامی توازن برقرار کنند، در حالی که ما در هیچ جغرافیایی نمیبینیم که اسلام به آن ورود کنند و مردم آن درباره حفظ فرهنگ خودشان پافشاری داشته باشند. زمانی هم که چهارشنبهسوری با محرم تداخل پیدا میکند، جامعه خودش با برقراری توازن این روند را پیش میبرد. این موضوع نشان میدهد که ما دارای عمق استراتژیک فرهنگی هستیم.
وزیر فرهنگوارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: تصویب قانون کپیرایت برای اصحاب فرهنگ امنیت ایجاد میکند، زیرا ما امروز با قاچاق روبهرو هستیم و در این حوزه چالشهایی داریم. بحث دیگری که باید به آن توجه کرد، دیپلماسی فرهنگی است. زبان امروز با دنیا، زبان تند و پرخاشگری نیست بلکه زبان تعادل و گفتوگو است در قدرت نرم ۴ عنصر دیپلماسی، مغز(نیروی انسانی)، رسانه، تکنولوژی و در کانون آن صنایع خلاق فرهنگی قرار دارند. هنگامی که یک فرش ایرانی زیر پای شهروند اروپایی قرار میگیرد، در واقع زیبایی شناختی فرهنگ ایرانی را معرفی میکند.
صالحیامیری افزود: دیپلماسی فرهنگی یک سازوکار جدید برای تعامل با دنیا از مجاری فرهنگی در مقابل دیپلماسی سیاسی که عمدتاً روابط کشورهای را معرفی میکند؛ ایجاد میکند. یکی از دلایلی که ما بر فرهنگ عمومی تأکید داریم این است که از مرزها عبور کنیم و با زبان فرهنگ با دنیا صحبت کنیم، باور کنید اگر دنیا به جای زبان هستهای با زبان فرهنگی با ما صحبت کند، همه در مقابل آن تعظیم میکنند. زیرا ایران دارای فرهنگی غنی است تا جایی که حتی رؤسای جمهوری کشورهای دیگر در پیام نوروزی خود تأکید میکنند که ما با مردمی که دارای سابقه فرهنگی بسیاری هست، صحبت میکنیم؛ زیرا خودشان فاقد چنین فرهنگی نیستند. در برنامه ۱۴۰۴ یکی از ارکانی که میتوانیم در کشورهای دیگر مطرح کنیم زبان فرهنگی و دینی مردم است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.