برگزاری دومین مزایده گازهای مشعل برای جذب شرکت‌های خارجی

 بخش عمده‌ای از گازهای به مزایده گذاشته شده سال گذشته متقاضی نداشت علی کاردر از برنامه‌ریزی برای برگزاری دومین مزایده گازهای مشعل این شرکت خبر داد و گفت: بیش از ٢٠ میلیون متر مکعب گازهای همراه نفت به مزایده گذاشته می‌شود. معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران در گفت‌و‌گو با شانا، […]

 بخش عمده‌ای از گازهای به مزایده گذاشته شده سال گذشته متقاضی نداشت

علی کاردر از برنامه‌ریزی برای برگزاری دومین مزایده گازهای مشعل این شرکت خبر داد و گفت: بیش از ٢٠ میلیون متر مکعب گازهای همراه نفت به مزایده گذاشته می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران در گفت‌و‌گو با شانا، با بیان این مطلب افزود: با توجه به این که افزایش تولید نفت، سوختن گازهای همراه بیش‌تری را نیز به دنبال خواهد داشت و از سوی دیگر، بخش عمده‌ای از گازهای به مزایده گذاشته شده در سال ٩٣ متقاضی نداشت، مزایده دوم گازهای مشعل شرکت ملی نفت ایران با عرضه مجدد بیش از ٢٠ میلیون مترمکعب گاز برگزار می‌شود. کاردر اظهار کرد: قیمت گازهای مشعل در مزایده دوم نیز مشابه مزایده اول اعلام می‌شود.

قیمت یارانه‌ای برای خرید برق حاصل از گازهای مشعل قابل قبول نیست

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به استقبال نه چندان مناسب از مزایده اول، استقبال از مزایده دوم را چگونه پیش‌بینی می‌کنید، عنوان کرد: با توجه به ورود به دوران پساتحریم و امکان حضور شرکت‌های خارجی در مزایده، پیش‌بینی می‌کنیم مزایده دوم با استقبال مناسب‌تری مواجه شود.

کاردر با یادآوری این که خریداران به‌طور معمول از این گاز برای تبدیل به برق استفاده می‌کنند و قیمت کنونی برق که یارانه‌ای است باعث می‌شود این فرایند، برای برخی خریداران توجیه اقتصادی مناسبی نداشته باشد، ادامه داد: برخی شرکت‌های خارجی به دلیل استفاده از فن‌آوری‌های روزآمدتر و نوآوری، می‌توانند گازهای همراه نفت را با هزینه تمام شده کم‌تری به محصولات مدنظر خود بدل کنند و از این جهت، حضور در مزایده برای آن‌ها صرفه اقتصادی بیش‌تری دارد.

این مقام مسؤول با یادآوری این که خرید این برق نباید با قیمت یارانه‌ای صورت گیرد، تأکید کرد: توجه داشته باشید این برق در فرایند متفاوتی تولید می‌شود زیرا با این اقدام از سوختن گازهای همراه نفت جلوگیری و علاوه بر جلوگیری از آلایندگی هوا، گاز بی‌مصرف و آلاینده بازیافت می‌شود و به این ترتیب، می‌توان این برق را انرژی تجدیدپذیر تلقی کرد.

کاردر در پاسخ به این که مشکلات وزارت نیرو برای همکاری در این زمینه چیست، با بیان این که وزارت نیرو نیز دلیل موجهی دارد و آن هم کمبود منابع مالی است، افزود: دولت باید در سطح کلان به‌طور جدی تمهیداتی در این زمینه بیندیشد و در نظر داشته باشد که عواید حاصل از فروش گازهای همراه نفت و تبدیل آن به برق، حتی به ازای خرید برق با قیمت غیریارانه‌ای بسیار زیاد است و باید از این فرصت اقتصادی به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

تعیین تکلیف ۸ میلیون مترمکعب گازهای همراه نفت در آینده نزدیک

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران همچنین با اشاره به نهایی شدن مذاکرات قراردادی برای فروش گازهای مشعل چهار میدان نفتی کشور گفت: با اجرایی شدن این قراردادها، ۸ میلیون مترمکعب گازهای همراه نفت شرکت ملی نفت ایران تعیین تکلیف می‌شود.

کاردر، این مذاکرات را در نتیجه برگزاری مزایده گازهای مشعل در سال گذشته عنوان کرد و افزود: در سال ٩٣، حدود ٢١ میلیون مترمکعب گازهای همراه نفت به مزایده گذاشته شد که از این میان، حدود ۸ میلیون مترمکعب از گازهای مشعل در قالب ۴ قرارداد با طرف‌های ایرانی تعیین تکلیف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت میدان فروزان به میزان ٥,٧ میلیون مترمکعب، بزرگ‌ترین قرارداد در بین این ۴ قرارداد است.

نخستین قرارداد فروش گازهای مشعل به منظور تولید روزانه ١٠٠ مگاوات برق و ١٣٠٠ بشکه ال‌پی‌جی و میعانات گازی، در آخرین روزهای اسفندماه پارسال میان شرکت نفت و گاز اروندان و بخش خصوصی امضا شد.

نخستین قرارداد مایع‌سازی گاز ایران در دریا اجرایی می‌شود

کاردر در ادامه با اشاره به مذاکرات شرکت ملی نفت ایران و شرکتی نروژی برای تولید LNG به عنوان نخستین پروژه مایع‌سازی گاز در دریا در سطح کشور، گفت: امسال کشتی مورد نیاز از سوی این شرکت نروژی برای تولید LNG در خلیج‌فارس پهلوگیری می‌کند.

به گفته وی، در این پروژه از گازهای همراه میدان‌های شرکت نفت فلات قاره ایران از جمله میدان فروزان برای تولید LNG استفاده خواهد شد.

کاردر از پیشنهاد شرکت‌های خارجی برای تبدیل گازهای شیرین به LNG در دریا نیز خبر داد و گفت: با توجه به کاهش قیمت پروژه‌های FLNG، این پروژه‌ها در بازارهای بین‌المللی جذابیت زیادی پیدا کرده است و از این رو، به‌طور همزمان پروژه‌های FLNG زیادی در جهان کلید خورده است.

 

وی خاطرنشان کرد: این پروژه از نوع پروژه‌های Small FLNG است.