استفاده از ساخت داخل برای پیمانکاران در ارزیابی مناقصات نفت امتیاز ویژه دارد

معاون زنگنه در گفت‌و‌گوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده استفاده از ساخت داخل برای پیمانکاران در ارزیابی مناقصات نفت امتیاز ویژه دارد   جریمه ۵ درصدی در انتظار شرکت‌های پیمان‌شکن سمیه مهدوی- معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت اعلام کرد: پیمانکاری که میزان به‌کارگیری تجهیزات ساخت داخلی خود را از حداقل رقم قید شده در […]

معاون زنگنه در گفت‌و‌گوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده

استفاده از ساخت داخل برای پیمانکاران در ارزیابی مناقصات نفت امتیاز ویژه دارد

 

جریمه ۵ درصدی در انتظار شرکت‌های پیمان‌شکن

سمیه مهدوی- معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت اعلام کرد: پیمانکاری که میزان به‌کارگیری تجهیزات ساخت داخلی خود را از حداقل رقم قید شده در قرارداد که حدود ۵۱ درصد است، افزایش دهد، در ارزیابی مناقصه امتیاز تشویقی خواهد گرفت.

حبیب‌ا…بیطرف در گفت‌و‌گو با خبرنگار مناقصه‌مزایده با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شفاف‌سازی معاملات و حمایت از تولیدکنندگان داخلی اعلام کرد: با استفاده از سامانه AVL در امور مناقصات به صورت کامل شفاف‌سازی صورت گرفته است. به این ترتیب خریداران قطعات و کالا‌ها با به‌کارگیری این سامانه در مجموعه مناقصات شرکت می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به عدم استقبال شرکت‌های داخلی در ثبت‌نام سامانه وندورلیست‌ها مطرح کرد: شرکت‌های نفتی در ابتدا برای انجام معاملات خود به‌صورت سنتی اطلاعات متقاضیان را به صورت جداگانه وارد و در نهایت ثبت‌نام می‌کردند. به هر حال برای جایگزین شدن این روش به جای روش‌های سنتی گذشته کمی زمان‌بر خواهد بود و شرکت‌های داخلی به تدریج باید خود را با این جریان مطابقت دهند.

بیطرف در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر در بدنه نفت یک سیستم متمرکز طراحی شده است تا شرکت‌ها برای انجام معاملات خود از این کانال وارد شوند.

به گفته معاون وزیر نفت، باید با مدیران شرکت‌ها جلسات متعددی برگزار کرد تا جذابیت‌های این سیستم برایشان مشخص شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای پیمانکاران در مناقصات امتیاز خاصی در نظر گرفته‌اید یا خیر، بیان کرد: پیمانکاری که میزان به‌کار‌گیری تجهیزات ساخت داخلی خود را از حداقل رقم مندرج در قرارداد که در حدود ۵۱ درصد است افزایش دهد، در ارزیابی مناقصه امتیاز تشویقی خواهد گرفت. به این ترتیب شانس برنده شدن این مناقصه‌گر در مناقصه بیش‌تر می‌شود، اگر هم در دوره قرارداد از ظرفیت‌های ایرانی استفاده نکند، جریمه خواهد شد.

 

این مدیر نفتی ادامه داد: اگر شرکت‌ها اعلام کنند که از ظرفیت‌های بازار داخل استفاده خواهند کرد، سیاست‌های تشویقی انتظار شان را می‌کشد و اگر از این کار ممانعت کنند جریمه خواهند شد. میزان جریمه نیز ۵ درصد از مبلغ کل قرارداد خواهد بود که رقم سنگینی به حساب می‌آید.