ترامپ منتظر ۱۱سپتامبری دیگر باشد

زنگ خطر برای آینده عربستان و حال ایالات متحده ترامپ منتظر ۱۱سپتامبری دیگر باشد وزیر امور خارجه ایران گفته است که دونالدترامپ باید وقت مفیدش را در ریاض پای بحث با میزبان سعودی خود برای چگونگی جلوگیری از ۱۱ سپتامبری دیگر صرف کند به جای این که به دیگر کشور‌ها را با ادعای تروریستی خود […]

زنگ خطر برای آینده عربستان و حال ایالات متحده

ترامپ منتظر ۱۱سپتامبری دیگر باشد

وزیر امور خارجه ایران گفته است که دونالدترامپ باید وقت مفیدش را در ریاض پای بحث با میزبان سعودی خود برای چگونگی جلوگیری از ۱۱ سپتامبری دیگر صرف کند به جای این که به دیگر کشور‌ها را با ادعای تروریستی خود اتهام بزند.

به گزارش سایت دیپلماسی ایرانی، ترامپ در سخنرانی خود در پایتخت سعودی در جمع سران عرب بار‌ها و بار‌ها به ایران حمله کرد و ادعا کرد «تأمین بودجه سلاح، آموزش نیروهای شبه‌نظامی که به گسترش تخریب و هرج‌ومرج منجر می‌شود» توسط ایران به منظور حمایت از بشار اسد در سوریه انجام می‌شود تا اسد به «جرایم غیرقابل بیان» خود ادامه دهد.

رییس‌جمهور ایالات متحده افزود که مردم در ایران «سختی و ناامیدی را تحت کنترل رهبرانی تحمل می‌کنند که بی‌پروا به دنبال ترور و درگیری هستند.» پیش از او ملک‌سلمان لب به اعتراض علیه ایران گشوده و ایران را «پرچمدار تروریسم» توصیف کرد بود.

اکثر ۱۹ تروریستی که در سال ۲۰۰۱ نزدیک به ۳هزار نفر را در نیویورک کشتند، سعودی بودند و اتهاماتی نیز علیه اعضای ارشد خاندان سلطنتی عربستان برای هم‌‌‌دستی در این حمله وجود دارد. جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به درستی به ترامپ اشاره می‌کند که با وجود تمام این مدارک این عربستان سعودی است که در پشت حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر قرار دارد.

ظریف گفت: «ترامپ باید با سعودی‌ها وارد گفت‌وگو درباره راه‌های جلوگیری از ادامه دمیدن سوخت به آتش تروریست در منطقه شود تا حوادثی مانند ۱۱ سپتامبر توسط حامیان مالی آنها در کشورهای غربی تکرار نشود. شما به راحتی خواهید یافت که چه کسی باعث فروریختن مرکز تجارت جهانی شد؛ چرا که اسناد بسیار محرمانه آن موجود است. شما خواهید فهمید که سعودی در این پرونده دخالت دارد.»

سایه عقاید ترامپ هفته گذشته در انتخابات ایران ظاهر شد. ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی گفت که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که با تهران انجام شد «بد‌ترین معامله‌ای است که تا کنون انجام شده» و او مصمم بود که «این اشتباه فاجعه‌بار را به اتمام برساند.» از آن زمان دولت ترامپ با وجود اکراه به این مسأله اعتراف کرد که ایران مطابق با شرایط این قرارداد تعهد خود را حفظ کرده است، اگرچه او تهدیدات مکرر خود را علیه تهران ادامه داد. این ترس وجود داشت که ایران پس از انتخاب در دست تندرو‌ها قرار بگیرد و قرارداد هسته‌ای امضا شده در دوران روحانی مورد حمله واقع شود.

پس از پیروزی گستره روحانی در برابر رقیب محافظه کارش ابراهیم رییسی، مقامات ایرانی حالا با دقت بیش‌تری سخنان ترامپ در عربستان‌سعودی و مقصد بعدی‌‌اش اسرائیل را دنبال می‌کنند. این درحالی است که رییس‌جمهور آمریکا موظف است در این دو کشور که دشمنان اصلی ایران به حساب می‌آیند تصویری ناپسند از ایران ارایه دهد. رکس‌تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا پیش از ترامپ این وظیفه را به عده داشت. او ایران را به اجرای «شبکه ترورسیتی» و تمایل به «گسترش تدارکات و نیرو‌ها در تمام منطقه» متهم کرد. ترامپ قراردادی تسلیحاتی به ارزش ۱۱۰میلیارد دلار با عربستان سعودی بست که می‌تواند ۳۵۰میلیارد دلار تا یک دهه بعد افزایش پیدا کند. در حال حاضر با این قرارداد، پادشاهی عربستان بزرگ‌ترین مشتری صادرات نظامی‌ایالات‌متحده است.

رییس‌جمهور ایالات متحده مانند یک تاجر اسلحه در سفر خود به منطقه مدام موضوع فروش سلاح را در نشست رهبران عرب در ریاض پیش می‌کشید. او به امیر قطر شیخ تمیم‌بن‌حمدآل‌ثانی قول داد که این دو «تعداد زیادی از تجهیزات نظامی فوق‌العاده زیبا را تبادل خواهند کرد؛ چرا که هیچ کجا به مانند آمریکا اسلحه نمی‌سازد.» ترامپ در دیدار با امیر کویت صباح‌احمدالصباح هم این کشور را مشتری خوبی برای سلاح‌های آمریکایی توصیف کرد. این درحالی است که محمدهاشمی‌رفسنجانی، عضو برجسته مجمع تشخیص مصلحت نظام ادعا کرده بود که روزی همان اسلحه‌هایی که خانواده سلطنتی عربستان خریداری می‌کنند، نتیجه معکوس داده و علیه خودشان استفاده می‌شود. محمدهاشمی، برادر اکبرهاشمی‌رفسنجانی است و این دو در مبارزات دوران انقلاب ایران در برابر رژیم شاه نقشی تعیین‌کننده داشتند. او اضافه کرد: «ما این مسأله را پیش از این دیده‌ایم. سعودی‌ها میلیارد‌ها دلار برای خرید اسلحه خرج کرده‌اند درحالی که ظرفیت جذب این میزان سرمایه را ندارند. آنها هم زمان با شورش‌های داخلی مواجه هستند که تلاش دارند آنها را مخفی نگه دارند و با جنگی پرهزینه نیز در یمن روبه‌رو هستند. شاه نیز میلیارد‌ها دلار و بیش از حد برای خرید اسلحه از امریکا صرف کرد درحالی که این میزان بیش از ظرفیت ما بود.۶۵هزار آمریکایی در ایران حضور داشتند و اکثر آنها در بخش نظامی فعال بودند. اما انقلاب آمد و این سلاح‌ها در برابر خود رژیم استفاده شد. ما آنچه در عربستان‌سعودی در جریان است را تماشا خواهیم کرد و فکر می‌کنم سرنوشت خانواده سلطنتی عربستان همان چیزی است که برای سلسله پهلوی پیش آمد. در جهان امروز فضای کم‌تر و کم‌تری برای پادشاهی‌های منطقه مانند عربستان سعودی وجود دارد.»