دامنه آلودگی باج‌افزار مخرب به ۱۵۰ کشور جهان رسید

دامنه آلودگی باج‌افزار مخرب به ۱۵۰ کشور جهان رسید در حالی که باج‌افزار واناکرای تا به حال عمدتاً کشورهای اروپایی را هدف قرارداده بود، اخباری دال بر افزایش فعالیت آن در کشورهای آسیایی به گوش می‌رسد. به گزارش فارس به نقل از بیزینس اینسایدر، این باج‌افزار که حدود ۱۰ روز از آغاز فعالیتش می‌گذرد برای […]

دامنه آلودگی باج‌افزار مخرب به ۱۵۰ کشور جهان رسید

در حالی که باج‌افزار واناکرای تا به حال عمدتاً کشورهای اروپایی را هدف قرارداده بود، اخباری دال بر افزایش فعالیت آن در کشورهای آسیایی به گوش می‌رسد.

به گزارش فارس به نقل از بیزینس اینسایدر، این باج‌افزار که حدود ۱۰ روز از آغاز فعالیتش می‌گذرد برای برخی دولت‌‌‌ها و شرکت‌های تجاری آسیایی مشکلاتی ایجاد کرده و آمار تازه از آلودگی صد‌‌‌ها هزار رایانه به این باج‌افزار در بیش از ۱۵۰ کشور جهان خبر می‌دهد.

بخش عمده آلودگی‌‌‌ها به واناکرای از طریق ارسال ایمیل‌های آلوده ایجاد شده است. این ایمیل‌‌‌ها دارای ضمایم آلوده‌ای هستند که با باز کردن آنها واناکرای فایل‌های شخصی کاربران را گروگان می‌گیرد و آنها را رمزگذاری می‌کند. واناکرای برای باز کردن فایل‌های یاد شده ۳۰۰ دلار باج طلب می‌کند و اگر این رقم پرداخت نشود فایل‌‌‌ها را ظرف مدت یک هفته پاک می‌کند.

منابع خبری از نفوذ واناکرای به ده‌ها کارخانه، بیمارستان و مدرسه و دانشگاه در سراسر جهان خبر می‌دهند. محققان امنیتی می‌گویند کاربران باید از باز کردن ایمیل‌های حاوی فایل‌های ضمیمه مشکوک خودداری کنند.

واناکرای در چین به سیستم‌های پرداخت PetroChina که یکی از شرکت‌های بزرگ انرژی این کشور است، حمله کرده و باعث شده استفاده از برخی پمپ بنزین‌‌‌ها در این کشور ناممکن شود.

برخی نهادهای دولتی چین مانند پلیس، نهادهای مرتبط با ترافیک و… هم به همین علت دچار مشکل شده‌اند. شرکت فناوری چینی Qihoo 360 می‌گوید حداقل ۲۰۰ هزار رایانه در چین به واناکرای آلوده شده‌اند و مدارس و دانشگاه‌ها از جمله اهداف ساده برای آن محسوب می‌شوند.

 

کره‌جنوبی و تایوان هم از آلودگی برخی مدارس و نهادهای دولتی به باج‌افزار یاد شده خبر داده‌اند. کل موارد آلودگی به واناکرای در کره‌جنوبی ۹ مورد اعلام شده است. در استرالیا هم آلودگی ۳ شرکت تجاری به واناکرای تأیید شده است.