آماده سازش با رژیم صهیونیستی هستیم

رییس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس آماده سازش با رژیم صهیونیستی هستیم رییس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس در گفت‌وگو با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل از آمادگی مشروط این جنبش برای سازش با رژیم صهیونیستی خبر داد و از مواضع دونالدترامپ در مورد حماس ابراز ناامیدی کرد. به گزارش ایسنا، خالد مشعل، رییس‌سابق دفتر سیاسی حماس […]

رییس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس

آماده سازش با رژیم صهیونیستی هستیم

رییس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس در گفت‌وگو با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل از آمادگی مشروط این جنبش برای سازش با رژیم صهیونیستی خبر داد و از مواضع دونالدترامپ در مورد حماس ابراز ناامیدی کرد.

به گزارش ایسنا، خالد مشعل، رییس‌سابق دفتر سیاسی حماس که به تازگی این مقام را واگذار کرده، در یک مصاحبه روی خط مشی و رویکرد عملگرایانه جدید این جنبش تأکید کرد.

مشعل گفت حماس آمادگی پذیرش کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ را دارد.‌

وی اعلام کرد که اگر حماس احساس کند اسرائیل اراده‌ای جدی برای صلح دارد، متقابلاً آماده سازش است.

مشعل با این همه، از مقاومت در همه اشکال آن دفاع کرده و گفته است: «این برای ما خشونت نیست. ما از خودمان با هر ابزار و وسیله نظامی که در اختیارمان باشد دفاع می‌کنیم. البته ترجیح می‌دادیم سلاح‌های پیشرفته‌ای را داشته باشیم که اسرائیل دارد.»

مصاحبه خالدمشعل با هفته نامه آلمانی اشپیگل هنوز منتشر نشده است؛ اما وب‌سایت «اشپیگل آنلاین» چکیده و سرفصل‌های این گفت‌وگو را منتشر کرده است.

مشعل از مواضع دونالدترامپ و نطق اخیر او در ریاض نیز ابراز سرخوردگی کرد.

رییس‌جمهور آمریکا در کنفرانس کشورهای عربی-‌اسلامی در ریاض، حماس را در ردیف «القاعده و داعش» قرارداد. مشعل گفته که چنین مقایسه‌ای را نمی‌پذیرد.

وی گفت: «چنین قیاسی خطا و یک تهمت بزرگ است، زیرا مقاومت حماس تنها به فلسطین محدود می‌شود و علیه اشغالگری اسرائیل است. اعضای حماس، آدمکش‌های خونریزی نیستند که بی‌گناهان را در سراسر جهان می‌کشند.»

خالد مشعل همچنین گفت که قصد ندارد روزی جانشین محمودعباس در تشکیلات خودگردان فلسطینی شود و ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین را پستی «غیرعادلانه و فاقد مشروعیت» خواند که بر شروط اشغالگران صحه می‌گذارد.

سازمان حماس به تازگی اعلام کرد که دیگر سیاست نابودی اسرائیل را دنبال نمی‌کند و از اخوان‌المسلمین نیز فاصله خواهد گرفت.

بعد از اعلام این خبر، خالد مشعل، رهبری سیاسی حماس را پس از دو دهه واگذار کرد تا اسماعیل‌هنیه جانشین او شود.

حماس در اساسنامه جدیدش، تشکیل کشور فلسطین بر مبنای مرزهای ۱۹۶۷ را پذیرفته اما همچنان اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.

اسیران فلسطینی اعتصاب غذای خود را به حالت تعلیق درآوردند

خبر دیگر از فلسطینی‌‌ها این که مقامات فلسطینی فعال در عرصه امور اسیران از اولین پیروزی مبارزه اسیران فلسطینی تحت عنوان «کرامت و آزادی» خبر دادند.

به گزارش پایگاه العهد لبنان، عیسی‌قراقع، رییس هیأت امور اسیران در فلسطین اشغالی و قدوره فارس، رییس باشگاه اسیر فلسطینی از اولین پیروزی اسیران در بند اسرائیلی خبر داده و گفتند، اسیران بعد از توافق کمیته اعتصاب به رهبری مروان‌برغوثی بعد از مذاکره بیش از ۲۰ ساعته بین رهبران اعتصاب غذا کرده و مقامات زندان‌های اسرائیلی که در زندان عسقلان انجام شد، اعتصاب غذای خود را معلق کردند.

رسانه‌های اسرائیلی نیز از پایان اعتصاب غذای اسیران فلسطینی بعد از مذاکرات طولانی بین اداره زندان‌های اسرائیل و مروان برغوثی خبر دادند که بیش از ۲۰ ساعت طول کشید.

عیسی قراقع و قدوره فارس تأکید کردند، اسیران فلسطینی در مبارزه خود علیه زندان‌بان‌‌‌ها پیروز شدند.

المیادین گزارش داد، اسیران فلسطینی در زندان‌های اشغالگران بعد از دستیابی به توافق اعتصاب خود را به مدت ۲۴ ساعت به حالت تعلیق درآوردند تا مقامات زندان‌های اسرائیلی خواسته‌های آنها را اجابت کنند.

خبرنگار المیادین گفت: اسیران با تعلیق اعتصاب‌ غذایشان بعد از تحقق ۳ خواسته فوری‌ خود موافقت کردند در حالی که بقیه خواسته‌هایشان در سریع‌‌‌ترین زمان ممکن بررسی خواهد شد.

براساس گزارش این شبکه، درخواست اول اسیران انجام دو بار ملاقات در ماه با خانواده‌هایشان است.

درخواست دوم آنها قراردادن تلفن عمومی در بخش‌های کودکان، زنان و در بقیه بخش‌هاست.

درخواست سوم آنها اجازه دادن به اسیران برای ملاقات با نوه‌های خود و کاهش محدودیت‌ها و ممنوعیت امنیتی فرزندان خانواده‌های اسیران فلسطینی است.

درخواست دیگر آنها قراردادن تلفن عمومی برای اسیران زن و نوجوانان و بیماران است تا روزانه با خانواده‌هایشان در تماس باشند.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با بنیامین‌نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درباره مسأله اسیران فلسطینی و خواسته‌هایشان تماس تلفنی برقرار کرد.

حدود ۱۶۰۰ اسیر فلسطینی از ۴۱ روز پیش اعتصاب غذای خود را با هدف درخواست برای برخی حقوق انسانی براساس توافقنامه‌های بین‌المللی آغاز کردند.

اما مقامات اشغالگر به خواسته‌های آنها پاسخی نداده و بر عکس تدابیر سرکوبگرانه را در حق آنها تشدید کردند به این ترتیب وضعیت سلامتی آنها به مخاطره افتاد.