کاهش ۳۰ درصدی هزینه خرید تجهیزات مخابرات پس از برجام

کاهش ۳۰ درصدی هزینه خرید تجهیزات مخابرات پس از برجام معاون مشترکین شرکت مخابرات ایران با تأکید بر این‌که قبل از برجام کلیه تجهیزاتی که خریداری می‌کردیم با واسطه بود، گفت: اما پس از اجرایی شدن برجام دیگر خرید تجهیزات به صورت مستقیم انجام می‌شود تاجایی‌که ۳۰ تا ۳۵ درصد با قیمت کم‌تر خرید‌ها صورت […]

کاهش ۳۰ درصدی هزینه خرید تجهیزات مخابرات پس از برجام

معاون مشترکین شرکت مخابرات ایران با تأکید بر این‌که قبل از برجام کلیه تجهیزاتی که خریداری می‌کردیم با واسطه بود، گفت: اما پس از اجرایی شدن برجام دیگر خرید تجهیزات به صورت مستقیم انجام می‌شود تاجاییکه ۳۰ تا ۳۵ درصد با قیمت کم‌تر خرید‌ها صورت می‌گیرد.

داوود زارعیان، معاون مشترکین شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان این‌که پس از اجرایی شدن برجام چند اتفاق جدی در حوزه ارتباطی کشور رخ داده است، گفت: قبل از برجام برخی از شرکت‌های بزرگ حوزه ارتباطات از ایران خارج شده بودند و به همین دلیل کلیه تجهیزاتی که خریداری می‌کردیم با واسطه بود به‌طوری که ۳۰ تا ۳۵ درصد خریدهای خود را باید گران‌تر می‌خریدیم. ضمن این‌که روند واگذاری و توسعه بسیار کند بود. اما بعد از برجام، این مسایل حل شد. یعنی تمام شرکت‌هایی که رفته بودند به ایران برگشتند و خرید‌ها به صورت مستقیم شد که از این بابت سود خیلی خوبی نصیب اپراتور‌ها شد.

وی با اشاره به این‌که حتی بعضی از این شرکت‌ها پس از برجام اعلام کردند که حاضرند، فایننس بدهند، افزود: ضمن این‌که برخی دیگر از این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری نیز وارد شدند و اعلام آمادگی کردند که در میان آنها از شرکت‌هایی از چین، ایتالیا، فرانسه و اسلونی وجود دارند که برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایران اظهار علاقه‌مندی کردند.

زارعیان با اشاره به این‌که علاوه بر آن برخی از کشور‌ها اعلام آمادگی کردند که وام برای پروژه‌های مختلف بدهند، اظهارکرد: بنابراین اگر نیاز به پول پیدا کنیم الان مشکلی از این بابت وجود ندارد. ضمن این‌که تجهیزات مختلف را به راحتی خریداری می‌کنیم که در همین مدت از همه وندورهای معروف دنیا این تجهیزات را تهیه کرده‌ایم.

معاون شرکت مخابرات ایران با بیان این‌که در حوزه ارتباطات برجام خیلی کار‌ها را تسهیل و ساده کرده است، تصریحکرد: سال گذشته توانستیم کل تجهیزات فاز هفتم تلفن همراه (توسعه سایت‌های نسل چهارم و چهارم و نیم) را در کم‌تر از ۵ تا ۶ ماه تأمین کنیم تا حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار سایت BTS نسل ۴ و ۴٫۵ احداث شود بنا بر این اکنون در حوزه تلفن ثابت و سیار مخابرات به‌طورکلی هیچ مشکل و محدودیتی وجود ندارد.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این‌که هم‌اکنون در حوزه تلفن همراه شرکت‌هایی چون اریکسون، نوکیا و هوآوی ارتباط خوبی وجود دارد، خاطرنشان‌کرد: در تجهیزات پسیو (غیرفعال) تولید کننده‌های داخلی زیادی هستند. ضمن این‌که در تلفن ثابت نیز عمده تولیدکنندگان داخلی به شمار می‌روند. این درحالیست که بسیاری از شرکت‌های چینی، اروپایی و غیرآمریکایی همچون آلکاتل، زیمنس، هوآوی و ZTE که همه جهانی هستند و در دنیا جایگاه خوبی دارند نیز در کشور حضور دارند.