«هیأت تطبیق مصوبات» از نظر شکلی به طرح ۲۰۳۰ ایراد نگرفت

رییس مجلس «هیأت تطبیق مصوبات» از نظر شکلی به طرح ۲۰۳۰ ایراد نگرفت رییس مجلس شورای اسلامی گفت: هیأت تطبیق مصوبات طرح ۲۰۳۰ را از نظر شکلی ایراد نگرفته است، شورای عالی انقلاب و کمیسیون آموزش محتوا را بررسی کنند. به گزارش خانه ملت، حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی پس […]

رییس مجلس

«هیأت تطبیق مصوبات» از نظر شکلی به طرح ۲۰۳۰ ایراد نگرفت

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: هیأت تطبیق مصوبات طرح ۲۰۳۰ را از نظر شکلی ایراد نگرفته است، شورای عالی انقلاب و کمیسیون آموزش محتوا را بررسی کنند.

به گزارش خانه ملت، حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی عنوان‌کرد: رییس مجلس همواره تأکید به استفاده از ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی دارد که به نظر ابزار خوبی برای نظارت است.

وی ادامه داد: طبق این ماده کمیسیون اصلی باید ظرف ۱۰ روز به درخواست نمایندگان برای استفاده نظارتی از ماده ۲۳۶ آیین‌نامه اظهارنظرکند اما متأسفانه شاهد هستیم برخی کمیسیون‌‌ها بیش از ۶ ماه روند را طولانی می‌کنند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با استناد به اصل ۱۳۶ و ۱۳۸ قانون اساسی خطاب به رییس مجلس گفت: طبق این دو اصل جنابعالی باید مصوبات دولت را با قوانین تطبیق دهید و به عنوان رییس آنها را رد یا تأیید کنید اما سؤال این است که آیا شما مصوبه معروف به طرح ۲۰۳۰ دولت که ۲۵ شهریورماه ۹۵ به تصویب رسیده است را دیده‌اید یا خیر.

وی ادامه داد: اگر برای تأیید به مجلس ارسال شده است آیا نظر شما مغایر با قوانین بود یا خیر و یا اگر مغایر بوده چرا دولت به آن توجه نکرده است و اگر عدم مغایرت به دولت اعلام شده است، علت را توضیح دهید.

لاریجانی در پاسخ به حاجی‌دلیگانی گفت: در خصوص قسمت اول صحبت‌هایتان درباره ماده ۲۳۶ باید بگویم که همیشه عنوان کرده‌ام که این ماده روشی بهتر از تحقیق و تفحص‌هاست و سهل‌الوصول‌تر است، چرا که باعث می‌شود کمیسیون اصلی فعال‌تر به نمایندگان از نظر نظارتی کمک کند.

وی ادامه داد: اما اگر بیش از ۱۰ روز زمان ببرد تا کمیسیون اظهارنظر کند تخلف بوده و می‌خواهیم که این تخلف اعلام شود چرا که ماده ۲۳۶ ابزاری برای تقویت نظارت مجلس است.

رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح ۲۰۳۰ عنوان کرد: کریمی قدوسی نیز همین سؤال را مطرح کردند و باید بگویم دو موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد اول محتوا و دوم شکل طرح است. در هیأت تطبیق مصوبات، مصوبات دولت به لحاظ شکلی با قوانین تطبیق داده می‌شود بنابراین از نظر این هیأت ساختار مصوبه ۲۰۳۰ دولت ایراد قانونی نداشت.

لاریجانی تأکید‌کرد: اما محتوای مصوبه ۲۰۳۰ دولت باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی شود که هنوز در خصوص محتوا اظهار نظری از طرف شورای انقلاب فرهنگی مطرح نشده است و جلسه گذشته به کمیسیون آموزش دستور داده شد تا محتوا را بررسی کنند.

ادعاهای مطرح شده درباره سند ۲۰۳۰ کذب است

در همین ارتباط، مدیرکل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش ادعاهای نادرست مطرح شده در خصوص سند ۲۰۳۰ را کذب و دروغ محض عنوان کرد و اظهارکرد: آنچه مسلم است این است که در آموزش و پرورش به هیچ‌وجه فعالیت‌های مغایر با ارزش‌های قرآن و عترت صورت نمی‌گیرد بلکه فعالیت‌های مختلف در راستای حفظ و تقویت ارزش‌های قرآنی انجام شده است.

محمدرضا مسیب‌زاده در حاشیه سومین نشست شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی کشور و در جمع خبرنگاران، به نگرانی‌های اخیر پیرامون سند ۲۰۳۰ اشاره کرد و گفت: تاکنون هیچ سند، بخشنامه، برگه یا برنامه‌ای که مغایر با ارزش‌های دینی و قرآنی باشد در آموزش و پرورش مطرح و تدوین نشده است.

وی افزود: در خصوص سند ۲۰۳۰ که اخیراً با عنوان کردن برخی ادعاهای نادرست موجب نگرانی بخش‌های مختلف و به‌خصوص دست‌اندرکاران امور قرآنی شده باید با قاطعیت گفت هیچ اقدامی در این زمینه مغایر با ارزش‌های قرآنی و عترت صورت نگرفته است.

مسیب‌زاده برخی ادعاهای نادرست مطرح شده در خصوص سند ۲۰۳۰ را کذب و دروغ محض عنوان کرد و اظهارکرد: آنچه مسلم است این است که در آموزش و پرورش به هیچ‌وجه فعالیت‌های مغایر با ارزش‌های قرآن و عترت صورت نمی‌گیرد بلکه فعالیت‌های مختلف در راستای حفظ و تقویت ارزش‌های قرآنی انجام شده است.

وی عنوان‌کرد: طی امسال حدود ۶۳ عنوان کتاب در حوزه آموزش قرآن به‌صورت کاربردی با بیش از دو میلیون نسخه در سطح مدارس کشور توزیع شده است.

مدیرکل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این‌که ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر در سامانه حفظ قرآن آموزش و پرورش در سطح کشور ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: از این تعداد یک میلیون و ۵۰ هزار نفر حفظ نیم جزء و ۸۰۰ نفر هم حفظ کل هستند.

مسیب‌زاده اضافه کرد: وجود ۱۲۷ مدرسه در سطح کشور که تنها یک دانش‌آموز دارد بیانگر این است که جمهوری اسلامی برای جایی‌که فقط یک نفر مشغول به تحصیل وجود دارد ارزش قائل است.

وی افزود: در سال ۹۶ اعتباری بالغ‌ بر ۴۸ میلیارد تومان برای حوزه قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است.