رییس انجمن سنگ ایران ضعف در فرآوری سنگهای ساختمانی و تزیینی موجب رشد رقبا شد رییس انجمن سنگ ایران ضمن یادآوری رشد ۱۵۰ درصدی صادرات سنگ ایران نسبت به ۲۷ سال قبل، گفت: ضعف کشورمان در فرآوری سنگهای ساختمانی و تزیینی موجب شد تا رقبا در این بازار رشد ۱۰ تا ۲۰ برابری پیدا کنند. […]
رییس انجمن سنگ ایران
ضعف در فرآوری سنگهای ساختمانی و تزیینی موجب رشد رقبا شد
رییس انجمن سنگ ایران ضمن یادآوری رشد ۱۵۰ درصدی صادرات سنگ ایران نسبت به ۲۷ سال قبل، گفت: ضعف کشورمان در فرآوری سنگهای ساختمانی و تزیینی موجب شد تا رقبا در این بازار رشد ۱۰ تا ۲۰ برابری پیدا کنند.
به گزارش ایرنا، ابوالقاسمشفیعی افزود: سالهای ۷۰- ۱۳۶۹ ارزش صادرات سنگهای ساختمانی و تزیینی بالغ بر ۸۰ میلیون دلار بود، درحالی که ترکیه به عنوان یکی از رقبا، درآمد ارزیش از این بخش فراتر از ۴۰ میلیون دلار نبود.
وی خاطرنشان ساخت: امروز ارزش سالیانه صادرات سنگ ساختمانی و تزیینی ایران برپایه آمار رسمی ۲۰۰ تا ۲۱۰ میلیون دلار است، اما رقم واقعی به ۲۵۰ میلیون دلار هم میرسد، درحالی که ترکیه اکنون ۲٫۵ میلیارد دلار ارزش صادرات سنگ تزیینی و نما دارد .
شفیعی تصریحکرد: برپایه ارزش صادرات ۲۵۰ میلیون دلاری صادرات سنگ ایران، سهم فرآوری شده ۵۰ و خام ۲۰۰ میلیون دلار است .
به گفته این متخصص بازار سنگ، رشد تقاضای داخلی سنگ به وِیژه در دوره ساختمانسازی در قالب مسکن مهر موجب شد تا تولیدکنندگان کمتر در اندیشه تسخیر بازارهای بینالمللی باشند و موضوع فرآوری مورد کم توجهی قرار گرفت.
رییس تشکل مزبور اظهارداشت: هزینه سنگ فرآوری شده در ایران نسبت به رقبا بالا است و این امر مانع رقابت در بازارهای بینالمللی میشود، در عین حال از سال ۹۰ جوایز صادراتی لغو و این ابزار مؤثر در رشد صادرات کشور، کنار گذارده شد .
شفیعی یادآور شد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، پس از لغو جوایز صادراتی، کمکهایی در زمینه هزینههای نمایشگاهی داخلی و خارجی داشت، اما اکنون این امر نیز صورت نمیگیرد.
وی گفت: فعالان تولید و صنعت سنگ وقتی بهره ۲۴ تا ۲۵ درصدی را بابت فعالیت در بازار باید متقبل شوند، تحریمها نیز مانع از اخذ السی خارجی شد و در داخل نیز نقدینگی تولیدکننده باید جذب نظام بانکی شود و در نهایت قدرت مانور در بازار، از صادرکننده ایرانی گرفته میشود .
شفیعی اضافهکرد: رقبای خارجی صادرکننده سنگ برای تهیه ملزومات و نیازهای خود حدود ۱۰ درصد هزینه دارد و در بازارهای مختلف حاضر میشود، اما طرف ایرانی که ۱۰۰ درصد باید هزینه کند، قدرت مصاف با حریف پیدا نمیکند.
به گفته وی، کالای صادراتی، بلافاصله وصولی به همراه ندارد و تا ۶ ماه زمان سپری میشود تا وجه کالا وصول شود، این برای اغلب صادرکنندگان میتواند پدید آید، اما مجتمعهای پتروشیمی شرایط متفاوتی دارند .
رییس انجمن سنگ ایران یادآورشد: دولت دهم سیاست اخذ عوارض صادراتی از سنگ ساختمانی و تزیینی را به مورد اجرا گذاشت که تا سطح ۷۰ درصد بود و ضربه سنگینی به این بخش از صنعت وارد ساخت، اکنون دولت یازدهم هم که موضوع اخذ عوارض صادراتی را برای امسال پیشبینی کرده بود، فعلاً ملغی ساخته، اما تا شرایط دولت دوازدهم روشن شود و سیاستهای صادراتی، باید منتظر ماند .
آمارهای پیشین حاکی است که میزان ذخیره سنگ تزیینی و ساختمانی کشور حدود ۴٫۵ میلیارد تن است و در سطح جهان ذخایر این بخش به ۷۰میلیارد تن میرسد.
مطالعات نشان میدهد در سال ۱۳۶۸ (آغاز برنامه ۵ ساله نخست) تعداد معادن سنگ تزیینی کشور ۳۳۰ معدن بود و حدود یکهزار و ۲۰۰ کارخانه سنگبری در کشور فعالیت داشتند، اکنون تعداد یکهزار و ۸۰۰ معدن در این بخش وجود دارد که به حدود یکهزار ۲۰۰ تا ۳۰۰ معدن کاهش یافته و تعداد کارخانههای سنگبری به حدود ۶ هزار و ۵۰۰ واحد رسیده است .
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.