هدفگذاری برای ۱۰ برابر شدن اکتشافات معدنی کشور

رییس هیأت عامل ایمیدرو اعلام کرد: هدفگذاری برای ۱۰ برابر شدن اکتشافات معدنی کشور گروه معدن و زمین- رییس هیأت عامل ایمیدرو اعلام کرد: این سازمان ۷ هدف کلان را طی ۵ سال آینده در برنامه خود قرارداده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان با اعلام این مطلب اظهار کرد: ایمیدرو با اذعان بر این‌که توجه […]

رییس هیأت عامل ایمیدرو اعلام کرد:

هدفگذاری برای ۱۰ برابر شدن اکتشافات معدنی کشور

گروه معدن و زمین- رییس هیأت عامل ایمیدرو اعلام کرد: این سازمان ۷ هدف کلان را طی ۵ سال آینده در برنامه خود قرارداده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان با اعلام این مطلب اظهار کرد: ایمیدرو با اذعان بر این‌که توجه به بخش معدن و صنایع معدنی «اشتغال پایدار»، «رشد بلند مدت» و «تولید رقابتی» دارد، برنامه‌ریزی جدیدی را برای سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ در نظر گرفته است و توسعه اکتشاف را به عنوان یکی از اهداف کلان مورد توجه ویژه قرارداده و تصمیم دارد میزان اکتشافات معدنی را به ۱۰برابر برساند و ذخایر این بخش را نیز برای تأمین مواد اولیه صنایع پایین دستی افزایش دهد.

کرباسیان گفت: پیشینه تاریخی نشان می‌دهد که مجموع فعالیت اکتشاف معدنی کشور از ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع فراتر نرفته، اما در دولت یازدهم انجام فعالیت‌های اکتشافی در وسعت ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور به عنوان یکی از برنامه‌ها کلید خورد و در اولویت قرار گرفت و مرحله شناسایی صددرصدی پهنه‌ها به اتمام رسیده و در برخی از آنها مرحله پی‌جویی و اکتشافات عمومی با پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه همراه شده است.

بر پایه نتایج مقدماتی اعلام شده، تاکنون ذخیره ۴۵۰ میلیون تنی زغال‌سنگ، ۵۵۰ میلیون تنی سنگ‌آهن، ۱۵۰هزار تنی آنتیموان و ۴۰ تنی طلا کشف شده است.

وی ادامه داد: هدف دیگر، رشد صادرات سالانه مواد معدنی است که براساس آن، قرار است میزان صادرات از ۷٫۵ میلیارد دلار به ۲۳ میلیارد دلار در سال ۹۷۷ برسد.

رییس هیأت عامل ایمیدرو تصریح کرد: صادرات ۵ میلیارد دلاری فولاد از دیگر اهداف کلان این سازمان است که برای این منظور، برنامه‌ریزی لازم برای این میزان صادرات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: «افزایش تنوع تولید محصولات معدنی نظیر مولیبدن، منیزیم، پتاس، آنتیموان، عناصر نادر خاکی و..»، «ارتقای فناوری بومی متناسب با نیاز کشور نظیر پر عیار‌سازی مواد معدنی کم عیار، سیستم‌های موبایل فرآوری و…» و «افزایش سهم بخش معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی به ۴۰ میلیارد دلار تا سال۱۴۰۰»، از دیگر اهداف کلان ایمیدرو طی ۵ سال آینده است.

کرباسیان به موضوع ارتقای تولید به عنوان یکی دیگر از اهداف کلان ایمیدرو اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های در حال انجام، طی ۵ سال آینده، در بخش سنگ‌آهن سهم تولید این بخش نسبت به تولید جهانی با دو درصد رشد، ۳ پله صعود خواهد کرد. در بخش آلومینیم نیز با رسیدن به سهم دو درصدی تولید جهانی، جایگاه ایران ۸ پله ارتقا خواهد یافت.

وی ادامه داد: در بخش فولاد خام نیز با رسیدن به سهم ۱٫۸ درصدی تولید جهانی، ۹ پله صعود خواهیم کرد و در بخش مس، با دستیابی به سهم ۲٫۵ درصدی تولید جهانی، ۱۲ پله ارتقا خواهیم یافت.

طرح‌های فولادی با جذب ۱٫۶ میلیارد

رییس هیأت عامل ایمیدرو یادآور شد : طرح های استانی فولاد (۷ طرح) با مشارکت بخش خصوصی و همچنین جذب ۱٫۶ میلیارد یورو فاینانس، فعال شدند و اکنون برخی در نوبت افتتاح قرار دارند.

وی افزود : نمونه عینی آن هم آذر ماه ۹۵، کارخانه آهن‌آسفنجی فولاد سفیددشت چهارمحال‌وبختیاری است که به عنوان نخستین طرح از فولادهای استانی با حضور معاون اول رییس‌جمهوری و وزیر صنعت معدن و تجارت به مدار تولید پیوست.

همچنین فولاد شادگان نیز در اردیبهشت ۹۶ به عنوان دومین طرح در مدار قرار گرفت و برای خرداد ماه هم انتظار می‌رود سه واحد دیگر اضافه شوند.

فولاد سپید دشت (چهارمحال‌وبختیاری) ، فولاد شادگان (خوزستان)، نی‌ریز (فارس)، قائنات (خراسان‌جنوبی)، میانه (آذربایجان‌شرقی)، سبزوار (خراسان‌رضوی)، بافت (کرمان) در مجموع ۷ طرح فولاد استانی است.

تکمیل طرح الکترود گرافیتی قطع وابستگی فولاد به خارج

کرباسیان اظهار داشت:  انعقاد قرارداد خرید تجهیزات اصلی کارخانه الکترود گرافیتی که از فناوری پیشرفته‌ای برخوردار است در دستور کار قرارداد که این مهم اتفاق بی‌سابقه‌ای در صنعت فولاد است.

وی اضافه کرد: طرح الکترود گرافیتی که به نظر می‌رسید از برنامه خارج و بایگانی شده، در دولت یازدهم از سکون خارج و در واقع آخرین حلقه وابستگی صنعت فولاد به داخل کشور منتقل شد.

الکترود گرافیتی یکی از مهم‌ترین اجزای یک کوره قوس الکتریکی است و در واقع، تنها محصولی محسوب می‌شود که دارای سطح بالایی از هدایت الکتریکی و قابلیت حفظ مقدار قابل‌توجهی از حرارت تولید شده در محیط است. با توجه به ‌کاربرد الکترود در کوره‌های ذوب، خواص فیزیکی مکانیکی الکترود نظیر مقاومت الکتریکی و… مؤثر است، همچنین در مقدار خاکستر در خواص هدایتی و کاربردی الکترود تأثیر به‌سزایی دارد.

طرح پرعیار‌سازی سنگ‌آهن برپایه دانش ایرانی

 

رییس هیأت عامل ایمیدرو افزود: در بخش سنگ‌آهن طرحی راه‌اندازی شده که اتفاقی تأثیرگذار در بخش معدن محسوب می‌شود و طرح پرعیارسازی سنگ‌آهن هماتیتی معدن جلال‌آباد (کرمان) توسط بخش خصوصی و برای نخستین‌بار دانش آن در کشور خلق شده، آغازی بر به کارگیری مواد معدنی است که تاکنون به عنوان باطله به حساب می‌آمد.