سرکوب مردم روزی فوران می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه خطاب به آل‌خلیفه  سرکوب مردم روزی فوران می‌کند سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به بحرین گفت: تاریخ باید به آنها آموخته باشد که متصل کردن مشکلات داخلی به خارج و سرکوب نهایتاً تا یک زمانی می‌تواند پاسخگو باشد ولی در نقطه جوش خود، فوران خواهد کرد. به گزارش مهر، بهرام‌قاسمی، سخنگوی وزارت […]

سخنگوی وزارت خارجه خطاب به آل‌خلیفه

 سرکوب مردم روزی فوران می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به بحرین گفت: تاریخ باید به آنها آموخته باشد که متصل کردن مشکلات داخلی به خارج و سرکوب نهایتاً تا یک زمانی می‌تواند پاسخگو باشد ولی در نقطه جوش خود، فوران خواهد کرد.

به گزارش مهر، بهرام‌قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، ضمن تبریک ایام ماه مبارک رمضان پیرامون برخی کشورهای مرتجع عربی منطقه، اظهار داشت: باید با هوشیاری تمام از حقوق ملت ایران دفاع کنیم؛ سیاست‌های به طرز درستی همچون گذشته ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص موضع ایران درباره اظهارات ترامپ علیه ایران مبنی بر حمایت از تروریسم، گفت: مواضع بی‌ربط برخی کشور‌ها در مورد ایران سخن جدیدی نیست و غیرقابل قبول است و سفر ترامپ به کشوری که مولد تروریسم و خشونت در منطقه است، این اظهارات علیه ایران را باطل می‌کند.

قاسمی تصریح کرد: چگونه ایران که انتخابات با شکوهی را به تازگی پشت سرگذاشته می‌تواند منبع تروریسم باشد و عربستانی که خود به گواه دادگاه‌های آمریکا دست به اقدامات تروریستی زده است، می‌تواند مبرا از این وضعیت باشد!؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص به اسارت گرفته شدن یک لنج ایرانی توسط دزدان دریایی در آب‌های سومالی گفت: هنوز در خصوص این مسأله اطلاع دقیقی دریافت نکرده‌ایم و نمی‌توانم دقیقاً بگویم که چند نفر از اعضای آن لنج به اسارت گرفته شده، ایرانی بودند اما در حال پیگیری این موضوع هستیم.

قاسمی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تفاهم صورت گرفته در مذاکرات «آستانه» مبنی بر ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه، آیا ایران قصد اعزام نیرو برای تثبیت وضعیت آتش‌بس در این مناطق را دارد یا خیر، تصریح کرد: بحث «آستانه» که با محوریت ۳ کشور ضامن اجرای آتش‌بس صورت گرفته، همچنان با قوت در جریان است و گفت‌و‌گو‌ها در این خصوص ادامه دارد و پیرامون نقاط کاهش تنش در سوریه میان کارشناسان ۳ کشور ضامن تفاهمنامه «آستانه»، گفت‌و‌گوهای خوبی مطرح بوده و همچنان هم ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این‌که اگر زمینه‌های لازم در این خصوص به وجود بیاید، شاید حضور نیروهایی از ۳ کشور متعهد به منظور نظارت بر مناطق کاهش تنش مناسب باشد، ادامه داد: در این صورت ایران آمادگی دارد که به منظور تقویت آتش‌بس و حفظ شرایط موجود در مناطق کاهش تنش، اقدام لازم را مبذول کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اختلاف‌نظر میان عربستان و قطر پیرامون ایران و اظهارات اخیر امیر قطر در این خصوص گفت: آنچه درمورد قطر و عربستان مطرح است را باید از چند زاویه مورد بررسی قرارداد. به اجلاس ریاض که اخیراً برگزار شده، برمی‌گردم، تجربه نشان داده است که حضور قدرت‌های خارج از منطقه همواره مخل امنیت و آرامش برای کشورهای این منطقه بوده است.

قاسمی افزود: اجلاس ریاض با اهداف خاصی صورت پذیرفت هر چند که مشکلات متعددی را هم با خود به همراه داشت که برخی از آن مشکلات خیلی زود خودش را نمایان ساخت و برخی دیگر نیز در آینده خود را نشان خواهند داد.

وی اظهار داشت: دولت عربستان از برخی کشورهای اسلامی و عربی برای حضور در اجلاس دعوت به عمل آورد، ما آن اجلاس را به دقت رصد کرده‌ایم و در تماس‌هایی که قبل و بعد از آن اجلاس، کشورهای اسلامی و عربی با ما داشتند، این‌طور گفتند که هیچ اطلاعی از بیانیه پایانی آن اجلاس نداشته و با مفاد آن موافق نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که برخی از کشور‌ها این مخالفت خود را علنی مطرح کردند و برخی دیگر سکوت اختیار داشتند، گفت: بیانیه عربستان یک بیانیه یک‌جانبه از طرف میزبان بود و همان‌طور که گفتم، سیاست‌های قدرت‌های بزرگ در منطقه از گذشته تابه‌حال هیچ‌گاه کمک‌کننده به صلح و دوستی در منطقه نبوده است.

قاسمی گفت: برخی صحبت‌هایی هم که امروز میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صورت می‌گیرد، ناشی از برگزاری همان اجلاس است و این‌که در آن مقطع زمانی، قرارداد سنگینی در خصوص خرید تسلیحات از سوی عربستان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: سیاست ما در قبال همسایه‌های خود روشن است و همواره سعی بر آن داشتیم که با زبان مودت و دوستی با همسایگان خود صحبت کنیم. روابط ما با کشورهای عمان، کویت، قطر و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از گذشته تاکنون وجود داشته و علی‌رغم اختلاف‌نظرهایی که وجود دارد و طبیعی هم است، این گفت‌و‌گو‌ها میان ما ادامه‌دار خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که ما برای دیگران تعیین تکلیف نمی‌کنیم که چه سیاستی را اتخاذ کنند، گفت: قبل از اجلاس ریاض، ما به کشورهای منطقه هشدار دادیم که در قبال سیاست‌هایی که از سوی رژیم صهیونیستی و برخی قدرت‌های خارج از منطقه به جهت ایجاد انشقاق در منطقه صورت می‌گیرد، هوشیار باشند تا بتوانیم شاهد فضای صلح، دوستی و امنیت بیش‌تری در منطقه خود باشیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این‌که اقدامات دستگاه سیاست خارجی در یک هفته اخیر که حکومت بحرین شرایط امنیتی را نسبت به شیخ‌عیسی‌قاسم و معترضین بحرینی سخت‌تر کرده چه بوده است، بیان کرد: ما در روابط خود با سایر همسایگانمان از اصل عدم مداخله در امور داخلی آنها پیروی می‌کنیم، ولی آنچه که در پس حوادث اخیر در بحرین شاهد بودیم، تلخ است و نقض حقوق بشر به حساب می‌آید و متأسفانه این اقدامات دولت بحرین هم پس از اجلاس اخیر ریاض بود که به هر حال این اقدامات قابل‌تأمل است.

قاسمی افزود: دولت‌های منطقه بهتر است به این مسأله بیندیشند که چه سیاست‌ها و اقداماتی و در چه مسیری در قبال برخی از رفتار‌ها در داخل کشورشان به‌کار می‌گیرند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: این مسأله را باید مورد توجه قرار دهیم که برخی با جا انداختن این شعار که پول در اولویت قرار دارد و هرکاری را با در نظر گرفتن تأمین مالی آن انجام خواهند داد، منطقه را به خطر انداخته‌اند.

وی گفت: آنچه که در بحرین اتفاق افتاد اقدامات ناگواری بود که از منظر ما محکوم و قابل سرزنش است و توصیه مجدد ما به دولت بحرین خویشتن داری، متانت، احترام به عقاید و افکار دیگران و دست کشیدن از مزاحمت برای شهروندان خودشان است.

 

قاسمی اظهار داشت: تاریخ باید به آنها آموخته باشد که متصل کردن مشکلات داخلی به خارج از مرز‌ها و سرکوب نهایتاً تا یک ظرف زمانی مشخص می‌تواند پاسخگو باشد ولی در جایی در نقطه جوش خودش فوران خواهد کرد.