استفاده از ظرفیت دیپلماسی در جهت توسعه صادرات

در نشست اعضای فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس با فعالان اقتصادی مطرح شد استفاده از ظرفیت دیپلماسی در جهت توسعه صادرات تعدادی از اعضای فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس با حضور در اتاق ایران، با فعالان اقتصادی در حوزه صادرات به تبادل نظر پرداختند. ‌به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران نشست مشترک اعضای فراکسیون توسعه […]

در نشست اعضای فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس با فعالان اقتصادی مطرح شد

استفاده از ظرفیت دیپلماسی در جهت توسعه صادرات

تعدادی از اعضای فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس با حضور در اتاق ایران، با فعالان اقتصادی در حوزه صادرات به تبادل نظر پرداختند.

‌به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران نشست مشترک اعضای فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس شورای اسلامی و فعالان صادراتی اتاق ایران با محوریت بررسی مشکلات این حوزه برگزار شد. در ابتدای نشست، معاون امور مجلس اتاق ایران خلاصه‌ای از مسایل صادرکنندگان بیان کرد.

محمدرضارمضانی نرخ ارز، بالا بودن تعرفه‌های وارداتی، عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی، فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی، عدم اجرای قوانین در مورد پرداخت یارانه‌های صادراتی، ایجاد تشکل‌های موازی صادراتی و هموار نبودن بستر دیپلماسی خارجی را از مهم‌ترین مسایل مورد نظر صادرکنندگان عنوان کرد.

رمضانی درمورد دیپلماسی اقتصادی گفت: متأسفانه بستر دیپلماسی اقتصادی در کشور آن‌طور که باید هموار نیست و به صادرات کمکی نمی‌کند.

وی از پیشنهاد اتاق ایران برای سپردن انتخاب رایزنان بازرگانی به تشکل‌ها خبر داد و گفت: انتخاب رایزنان بازرگانی توسط تشکل‌های اقتصادی که به مسایل اقتصادی واقفند، می‌تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد.

معاون امور مجلس اتاق ایران همچنین بر همکاری اتاق ایران و مجلس شورای اسلامی برای استفاده از همه ظرفیت‌های صادراتی کشور تأکید کرد.

رییس فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس نیز با تأکید بر اهمیت صادرات غیرنفتی برای کشور گفت: توسعه صادرات به افزایش اشتغال در کشور که چالش اصلی امروز کشور است، کمک می‌کند.

حسن‌امیری با تأکید بر نقش قوه مقننه در افزایش صادرات غیرنفتی کشور گفت: به‌عنوان نمایندگان مجلس باید کمک ‌کنیم تا اگر خلأ قانونی در این زمینه وجود دارد حل شده و مشکلات اجرایی هم به دولت منتقل شود.

در ادامه این نشست فعالان اقتصادی اتاق ایران مسایل خود را عنوان کردند.

رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران با تأکید بر اهمیت صادرات غیرنفتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: هسته اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین تحقق رشد اقتصادی، توسعه صادرات غیرنفتی است.

سیدرضی‌حاجی‌آقامیری با بیان این‌که موضوع نرخ ارز در روند صادرات بسیار حایز اهمیت است، گفت: دولت‌ اجازه واقعی شدن نرخ ارز را نمی‌دهد و در صورت افزایش ناگهانی قیمت ارز به‌گونه‌ای آن را کنترل می‌کند.

حاجی‌آقامیری افزود: دو نوع تفکر در بدنه اقتصادی دولت حاکم است یک تفکر معتقد است نرخ ارز باید واقعی شود؛ تفکر دیگر با تأکید بر ارزش پول ملی می‌گوید که نباید ارزش پول ملی در مقابل نرخ ارز کم شود.

رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران تصریح ‌کرد: باید ببینیم حفظ و افزایش استقلال کشور و تحقق رشد اقتصادی مهم است یا این‌که ارزش پول ملی کم نشود و در عوض صادرات تحقق یابد.

صادرات در کشور متولی مشخصی ندارد

نایب‌رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران هم بر واقعی شدن نرخ ارز تأکید کرد و آن را موضوعی مهم در صادرات دانست.

حمیدرضاصالحی همچنین بر ظرفیت‌های بسیار خدمات فنی‌ و مهندسی برای صادرات تأکید کرد.

صالحی با بیان این‌که صادرات در کشور متولی مشخصی ندارد، بر لزوم تشکیل معاونت توسعه صادرات غیرنفتی در ریاست جمهوری تأکید کرد.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در این نشست به قیمت بالای ماده خام کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: قیمت بالای مواد خام و همچنین ایجاد تعرفه برای کالاهای وارداتی، تولید و صادرات مواد غذایی ایرانی را غیررقابتی می‌کند.

کاوه زرگران همچنین با اشاره به ظرفیت‌های فراوان بازار روسیه برای صادرات گفت: از بازار ۲۷ میلیارد دلاری صنایع غذایی روسیه سهم کشور ما به عنوان همسایه استراتژیک این کشور، تنها ۱۵۲ میلیون دلار است و باید هرچه بیش‌تر از این ظرفیت استفاده کنیم.

زرگران همچنین با اشاره به مطالبات صادرکنندگان از دولت گفت: دولت در صورت کمبود نقدینگی می‌تواند با تهاتر مطالبات صادرکنندگان با مالیات، بخشی از مطالبات صادرکنندگان را پرداخت کند.

قدیر قیافه، رییس انجمن سنگ‌آهن ایران به مشکل زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: برای تحقق اهداف صادراتی در چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیازمند ایجاد زیرساخت‌های ریلی مناسب هستیم و اگر بدون توجه به این امر برنامه‌ریزی کنیم، اهداف صادراتی محقق نمی‌شوند.

همچنین معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران گفت: آیین‌نامه و قانون توسعه صادرات با اقتضائات روز ایران هماهنگ نیست.

مظفر علیخانی، قیمت تمام‌شده بالای محصولات تولیدی، مشکلات در حوزه گمرک و حمل‌ونقل، نبود متولی مشخص برای صادرات را از دیگر مسایل حوزه صادرات برشمرد.

احمد کریمی اصفهانی، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران پیشنهاد ایجاد وزارتخانه‌ای برای امور صادرات را مطرح کرد.

وی همچنین گفت: به‌رغم این‌که ایجاد اشتغال فقط با افزایش صادرات ممکن است، هیچ عزمی در کشور برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی از طریق صادرات وجود ندارد.

نایب‌رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران گفت: همیشه یک‌طرف صادرات، کشورهای خارجی هدف هستند که نصف مسیر صادرات در آن کشور‌ها طی می‌شود و در طول تاریخ بیش‌تر کشورهای صادرکننده ما کشورهای حوزه خلیج‌فارس و CIS بوده‌اند.

عدنان موسی‌پور با تأکید بر لزوم حفظ و توسعه بازارهای صادراتی گفت: باید ظرفیت‌هایی در وزارت امور خارجه برای کمک به توسعه بازارهای صادراتی ایجاد و از دیپلماسی اقتصادی برای توسعه صادرات غیرنفتی استفاده شود.

علی شمس اردکانی، رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران، لزوم توسعه تولید و اشتغال را در حوزه‌های دارای مزیت موردتوجه قرارداد و گفت: تولید و اشتغال را باید در رشته‌ای توسعه دهیم که مزیت داشته باشد و بخش انرژی هم بخش اصلی دارای مزیت در ایران است. به‌عنوان نمونه در تولیدات برق. باید بررسی کرده و ببینیم چرا تولیدات برقی کشور آن‌گونه که باید صادر نمی‌شوند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران قیمت تمام‌شده بالا و همچنین قیمت بالای مواد اولیه در کشور، نرخ تورم بالا در مقایسه با کشورهای رقیب در منطقه، نرخ بالای تسهیلات بانکی و هزینه بالای انتقال پول را از مهم‌ترین موانع توسعه صادرات غیرنفتی در کشور برشمرد.

امیر عابدی، رییس اتاق مشترک ایران و قزاقستان بر لزوم اصلاح قانون تجارت و تقویت دیپلماسی اقتصادی در کشور تأکید کرد و گفت: وزارت امور خارجه هیچ‌گاه دیپلمات اقتصادی تربیت‌ نکرده است.

 

علی شریعتی‌مقدم، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق مشهد حل مشکلات در ۳ سطح صنعت، بنگاه‌ها و همچنین کلان را لازمه جهش اقتصادی دانست و گفت: پیگیری تخصصی و منسجم مشکلات صادراتی هم به حل مشکلات کمک می‌کند.