سیمان فیروزکوه

بورس کالا سال‌هاست که محل مطمئنی برای شرکت‌ها جهت عرضه کالا و شفافیت در فروش محصولاتشان است. این بورس به شرکت‌ها کمک می‌کند تا انواع محصولاتشان را با بهترین قیمت به فروش برسانند. بنا داریم جهت آشنایی هر چه بهتر شما خوانندگان محترم روزنامه مناقصه‌مزایده با شرکت‌های حاضر در بورس کالا اولین روز هر هفته […]

بورس کالا سال‌هاست که محل مطمئنی برای شرکت‌ها جهت عرضه کالا و شفافیت در فروش محصولاتشان است. این بورس به شرکت‌ها کمک می‌کند تا انواع محصولاتشان را با بهترین قیمت به فروش برسانند. بنا داریم جهت آشنایی هر چه بهتر شما خوانندگان محترم روزنامه مناقصه‌مزایده با شرکت‌های حاضر در بورس کالا اولین روز هر هفته به معرفی یکی از شرکت‌های حاضر در بورس کالا بپردازیم. با ما همراه باشید.

سیمان فیروزکوه

با توجه به نیاز مبرم میهن اسلامی به سیمان برای رشد و توسعه صنعتی و اقتصادی و به منظور بالابردن سطح زندگی مردم منطقه برای ایجاد اشتغال و به علت وجود معادن سنگ آهک و مارل در این خطه از کشور اسلامی شرکت تولیدی سیمان فیروزکوه در زمینی به مساحت ۴۰۰۰۰ متر مربع در کیلومتر ۱۰ جاده فیروزکوه – قائم‌شهر اردیبهشت ۱۳۸۱ تأسیس گردید. نظر به ابعاد وسیع پروژه و لزوم اجرا آن در قالب یک شخصیت حقوقی مستقل در تاریخ ۸۱/۳/۲۷ در اداره ثبت شرکت‌ها تحت شماره ۲۳۰ثبت گردید و عملیات اجرایی پروژه با سرمایه اولیه ۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال از اول اسفند ماه ۱۳۸۲ آغاز شد و در مهرماه سال ۱۳۸۵ به بهره‌برداری رسید.

اهم فعالیت‌های تحقیق و توسعه

۱-تهیه و بررسی خواص سیمان پرتلند تیپ ۲- زئولیت

در این پروژه تحقیقاتی-صنعتی، استفاده از پوزولان طبیعی با نام زئولیت که از خانواده آلومینوسیلیکات‌ها که خواص بسیار ویژه داراست به عنوان افزودنی در سیمان تیپ ۲ تولیدی شرکت سیمان فیروزکوه به جهت ارتقای سطح کیفی برخی خواص ویژه همانند مقاومت در برابر محیط‌های بشدت خورنده و همچنین تهاجم یون‌های فلزات سنگین که به شدت بتن و سیمان را مورد تهاجم و تخریب قرار می‌دهند، مورد بررسی قرار گرفت. ساختار زئولیت به جهت دارا بودن توان جابه‌جایی یونی (Ion Exchange Capacity)در ساختار شبکه‌ای خود توانایی جذب یون‌های فلزی سنگین در شبکه خود بوده و در نتیجه توانایی جذب فلزات سنگین از محیط اطراف را دارا می‌باشد. این موضوع باعث افزایش قابل توجه طول عمر سیمان‌های حاوی زئولیت در محیط‌های حاوی یون‌های فلزی سنگین همانند نیروگاه‌های اتمی و همچنین تصفیه‌خانه‌های آب می‌شود. لذا استفاده و به‌کارگیری مناسب زئولیت توانایی تولید و ایجاد سیمان خاص را دارا می‌باشد. نتایج بیانگر افزایش نسبت آب به سیمان به جهت برآورده ساختن Workability و فرایندپذیری یکسان بتن در زمان اختلاط بوده و با افزایش ترکیب درصد زئولیت میکرونیزه شده در سیستم، نیاز به افزودن آب بیش‌تر بسیار محسوس می‌باشد. به علاوه با افزایش ترکیب درصد زئولیت تا ۵ درصد مقاومت‌های اولیه سیمان دچار تغییرات محسوسی نشده ولی در ترکیب درصد‌های بالاتر افت مقاومتی مشاهده شد. از طرف دیگر با استفاده از ترکیبات شیمیایی حاوی پلیمر‌ها با عنوان فوق روان کننده‌ها، نمونه‌هایی تحت شرایط یکسان تهیه گردید که افت مقاومتی ناشی از حضور زئولیت به عنوان مصرف کننده آب را خنثی نمود. این نتایج بیانگر توانایی استفاده از زئولیت‌ها به عنوان افزودنی به سیمان در جهت افزایش خواص ویژه به همراه افزدونی‌های فوق روان‌کننده، می‌باشد که طول عمر و زمان سرویس‌دهی بتن‌های سیمانی در محیط‌های حاوی فلزات سنگین و خورنده را به شدت افزایش می‌دهد.

۲-تهیه و بررسی خواص سیمان پرتلند تیپ۲- نانوخاک رس

در این پروژه سیمان تیپ ۲ تولیدی شرکت سیمان فیروزکوه به جهت تهیه و تولید در مقیاس صنعتی نانوسیمان در آینده با نانوذراک خاک رس خام در درصد‌های مختلف وزنی و شرایط pH محیط اختلاط ترکیب و مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا، نمونه‌های تهیه شده به‌خصوص در بخش خواص فیزیکی مورد بررسی قرارگرفتند که نتایج جالبی نیز حاصل گردید. از جمله این موارد، تقویت استحکام مکانیکی سیمان ترکیب شده با نانوذرات خاک رس خام در درصد مشخصی افزایش پیدا کرده و سپس به شدت کاهش پیدا می‌کند. این موضوع پس از بررسی‌های علمی مؤید این نکته می‌باشد که ایجاد تجمع‌های نانوذرات در مقیاس‌های کوچک‌تر از میکرومتر یا به عبارت دیگر تشکیل Agglomeration و Aggregation‌ها در درصدهای وزنی مشخصی در هنگام افزودن نانوذرات به سیمان و اختلاط باعث ایجاد نقاط ضعف در بتن شده و در نهایت نه تنها باعث ایجاد استحکام نشده بلکه باعث تضعیف سیمان هم می‌شند. از طرف دیگر در درصد‌هایی مشخص شده، کم‌تر از درصد‌های بحرانی، افزودن نانوذرات خاک رس باعث افزایش مناسبی در استحکام‌های خمشی و فشاری شد. نکته بسیار مهم دیگر در این پژوهش اثرات میزان pH محیط به روی اثر بخشی نانوذرات در استحکام سیمان، مشخص گردید. بنابراین به جهت استفاده مؤثر از نانوذرات خاک رس در سیمان، شرایط pH محیط اختلاط بسیار تأثیر‌گذار می‌باشد. به‌طوری که با کاهش میزان شرایط pH محیط، درصدهای بیش‌تری از نانوذرات خاک رس اثر بخشی بهتری نشان می‌دهند.

۳-تهیه و بررسی خواص سیمان پرتلند تیپ ۲- نانوخاک رس اصلاح شده

در این پروژه و در راستای بررسی خواص و تجاری‌سازی و تولید در مقیاس صنعتی نانوسیمان، نمونه‌های از ترکیب سیمان پرتلند تیپ ۲ تولیدی شرکت سیمان فیروزکوه با نانوذرات خاک رس اصلاح شده با نام تجاری Cloisite30B که با فرایند تعویض یونی اصلاح شده بودند، ترکیب شده و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصله بر روی نونه‌های تهیه شده در ترکیب درصد‌های کم‌تر از ۱٫۵ درصد وزنی و شرایط اختلاط در محیط‌های با pH مختلف، مشخص گردید که با اجرای اصلاح ساختار بین لایهای نانوذرات خاک رس توسط واکنش‌های جانشینی یونی، به علت افزایش میل آب دوستی و کاهش کشش سطحی توزیع نانوذرات در هنگام اختلاط بسیار بهتر انجام شده و در نتیجه پراکنش بهتر از نانوذرات در ماتریس سیمان و بتن خواهیم داشت. البته این موضوع با استفاده از تصاویر میکروسکوپی کاملاً تأیید شد. در نهایت نمونه‌های تهیه شده به‌صورت خاص مورد مطالعه در زمینه خواص مکانیکی قرار گرفت و نتایج بیانگر این موضوع بود که افزودن نانوذرات اصلاح شده در مقایسه با نانوذرات خام اثرات بهتری بر روی مقاومت‌های مکانیکی سیمان داشته و باعث افزایش مناسبی بر روی خواص مذکور گردیده است. همچنین با کاهش pH محیط اختلاط، توزیع نانوذرات بهتر شده و در نهایت رشد مقاومت بیش‌تری حاصل می‌شود. البته لازم به ذکر است که هرچه توزیع نانوذرات در یک ترکیب درصد در بستر ماتریس معین بهتر و بیش‌تر باشد، نتیجتاً رشد و افزایش مقاومت ایجاد شده بیش‌تر خواهد بود و همین طور بالعکس، اگر نانوذرات ایجاد شبکه‌ها و تجمعاتی فیزیکی در کنار یکدیگر نمایند اثرات سوء و منفی بر روی خواص مقاومتی سیمان داشته چراکه به علت عدم وجود اتصالات قوی فیزیکی و یا شیمیایی بین نانوذرات در حالت قرار‌گیری در کنار یکدیگرو ایجاد تجمع، محل این تجمعات باعث ایجاد نقاط ضعف یا Void در بتن و سیمان هیدراته در هنگام بارگذاری گشته و نقاطی برای ایجاد ترک و رشد ترک و در نهایت تخریب سیمان و بتن می‌شوند. لذا افزایش سطح پراکنش و توزیع نانوذرات در ماتریس سیمان باعث ایجاد اثرات القایی نانوذرات خاک رس در جهت مطلوب می‌شود.