تعداد مناقصات نفتی امسال به میزان بودجه بستگی دارد

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت خوزستان در گفتگو با مناقصه مزایده  تعداد مناقصات نفتی امسال به میزان بودجه بستگی دارد اما و اگرهای عبور پیمانکاران نفتی از فیلتر مناقصات سمیه مهدوی- مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خوزستان؛ با اشاره به احتمال حذف پیمانکاران در مرحله ارزیابی کیفی مناقصات نفتی، گفت: […]

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت خوزستان در گفتگو با مناقصه مزایده 

تعداد مناقصات نفتی امسال به میزان بودجه بستگی دارد

اما و اگرهای عبور پیمانکاران نفتی از فیلتر مناقصات

سمیه مهدوی- مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خوزستان؛ با اشاره به احتمال حذف پیمانکاران در مرحله ارزیابی کیفی مناقصات نفتی، گفت: تعداد مناقصات امسال در خوزستان به تعیین بودجه سالانه بستگی دارد که تا پایان خردادماه این بودجه مشخص خواهد شد.

حمیدرضا‌کیهان‌پور؛ در گفت‌و‌گو با خبرنگار مناقصه‌مزایده در خصوص شفاف‌سازی مناقصات نفتی مطرح کرد:

شفاف‌سازی در مناقصاتی که شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت خوزستان برگزار می‌کند به صورت کامل انجام می‌شود و این امر به‌واسطه سیستم هوشمندی که وزارت نفت به نام وندورلیست‌ها تعبیه کرده در سلامت مناقصات تأثیر به‌سزایی داشته است.

کیهان‌پور با اشاره به چگونگی برگزاری مناقصات در خوزستان گفت: در حال حاضر مناقصاتی در سطح منطقه اعم از عمده، متوسط و کوچک برگزار می‌شوند. هریک از این مناقصه‌ها به ازای مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان در معاملات متوسط و مبلغ ۲۲ میلیون تومان در معاملات کوچک را در بر می گیرد که با استعلام‌های مورد نیاز اجرا می‌شوند. اما مناقصات بالای ۲۲۰ میلیون تومان توسط کمیسیون شرکت انجام می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: در بحث دولت الکترونیک سامانه خریدهای الکترونیک در وزارت نفت تعریف شده است. براین اساس وندوری که مجموعه نفت و تدارکات آن مشخص کرده‌اند، متقاضیان اعم از پیمانکاران و سازندگان تجهیزات و کالا‌ها از آن برای خرید استفاده خواهند کرد.

کیهان‌پور با اشاره به شفافیت در معاملات شرکت خطوط لوله بیان‌کرد: درحال حاضر شفاف‌سازی مناقصات به این شکل است که استعلام و مناقصات کاملاً به صورت مشخص و عمومی در سطح بازار برگزار می‌شود و با مشخص شدن تعداد مناقصه‌گران بازگشایی پاکت‌ها در کمیته مناقصات انجام می‌گیرد، در نهایت برنده تعیین و اسامی اعلام خواهد شد.

این مدیر نفتی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است برنده مناقصه از پروژه‌ای به دلیل ضعف مالی کنار گذاشته شود؟ توضیح داد: ممکن است این امر در بحث ارزیابی پیمانکاران مطرح شود. همان‌طور که می‌دانید مناقصات در برخی موارد دومرحله‌ای و در بعضی مواقع یک مرحله‌ای صورت می‌گیرد، اما قبل از بازگشایی پاکت‌ها ارزیابی مناقصات انجام می‌شود. ممکن است که طی شرایطی پیمانکار یا سازنده‌ای نتواند شرایط قید شده در مناقصه را عهده‌دار شود و نتواند حداقل‌ها را اخذ کند، بنابراین امکان عبور از فیلتر مناقصات برایش وجود نخواهد داشت.

او با تأکید بر این‌که امکان وقوع تخلف در برگزاری مناقصات صفر درصد است، ادامه داد:

در حالت عادی که پیمانکاران از نظر توان مالی و ارزیابی کیفی در شرایط مساوی قرار می‌گیرند، اگر ارزیابی کیفی صورت نگیرد، متقاضیان به صورت موازی بالا می‌آیند و براساس حداقل قیمت برنده می‌شوند.

کیهان‌پور در پاسخ به این سؤال که در سال جاری قرار است چند پروژه شرکت به مناقصه گذاشته شود، بیان‌کرد: این امر به تعیین بودجه سالانه امسال بستگی دارد تا زمانی که میزان این بودجه مشخص نشود نمی‌توان آمار دقیقی ارایه داد. بودجه مذکور نیز معمولاً تا انتهای خردادماه مشخص می‌شوند.

 

به گفته وی سال گذشته پاکت‌های مناقصات بالای ۲۲۰ میلیون تومان در تهران بازگشایی شدند و ارقام آن نیز در مناقصات شرکت مشخص شده است.