آزاد سازی بازار در تایوان

  نویسنده: ریچارد هو بورس معاملات آتی تایوان (تایفکس)، به منظور تشویق مشارکت خارجی گام‌هایی را به سوی آزادسازی برداشته است. در این مقاله ریچارد هو، معاون ارشد و رییس توسعه تجاری تایفکس، این اقدامات را تشریح می کند و درباره تأثیر آن‌ها بر سرمایه‌گذاران آن سوی اقیانوس بحث می‌کند. بورس معاملات آتی تایوان در […]

 

نویسنده: ریچارد هو

بورس معاملات آتی تایوان (تایفکس)، به منظور تشویق مشارکت خارجی گام‌هایی را به سوی آزادسازی برداشته است. در این مقاله ریچارد هو، معاون ارشد و رییس توسعه تجاری تایفکس، این اقدامات را تشریح می کند و درباره تأثیر آن‌ها بر سرمایه‌گذاران آن سوی اقیانوس بحث می‌کند.

بورس معاملات آتی تایوان در حال اوج‌گیری است

بورس معاملات آتی تایوان از زمان ارایه نخستین محصول خود (قراردادهای آتی تایفکس) در ژوئیه سال ۱۹۹۸ ، رشد بی‌مانندی را تجربه کرده و به یکی از ستاره های درخشان بازار جهانی قراردادهای مشتقه تبدیل شده است. به موجب آمار اتحادیه صنعت معاملات آتی، رتبه جهانی تایفکس از نظر حجم معاملات از پنجاه‌وهفتمین در سال ۱۹۹۸ به رتبه هجدهم در سال ۲۰۰۵ ارتقا یافته است. حجم معاملات تایفکس در سال ۲۰۰۵ به ۹۲۶۵۹۷۶۸ قرارداد رسید که در مقایسه با ۲۷۷۹۰۹ قرارداد در سال ۱۹۹۸ ، نرخ رشد مرکب سالانه ۱۲۹٫۳۱درصد را نشان می دهد. در سال ۲۰۰۴ ، مجله ریسک آسیا تایفکس را به عنوان بورس برگزیده قرارداد های مشتقه در آن سال انتخاب کرد. تایفکس به منظور دسترسی آسان سرمایه‌گذاران آمریکایی به بازار خود توانست از کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا  مجوز ارایه ۴ محصول را دریافت كند. این محصولات قراردادهای آتی تایفکس، شاخص بخش برق، و شاخص مالی و قراردادهای آتی کوچک تایفکس بودند.

در سال ۲۰۰۵ تایفکس در منطقه کشورهای آسیایی حوزه اقیانوس آرام از نظر حجم معاملات رتبه چهارم را به دست آورد و پس از بورس کره، بورس ملی سهام هند، و بورس کالای دالیان ایستاد.

حجم معاملات اختیار تایکس (محصول اصلی تایفکس)، پس از کاسپی و داوجونز یورو استاکس ۲۲۳۵۰، رده سوم جهانی را به خود اختصاص داد. این قرارداد که در دسامبر سال ۲۰۰۱ عرضه شد، به ابزار اصلی پوشش ریسک در بازار اوراق بهادار تایوان تبدیل شد.

اقدامات اخیر آزادسازی بازار

به منظور حفظ سرعت رشد، تایفکس می کوشد تا مشتریان خود را در سطح جهان افزایش دهد. در سال ۲۰۰۵ ، سرمایه‌گذاران صنعتی داخلی ۴۸,۸۲درصد حجم معاملات تایفکس را به خود اختصاص دادند. مؤسسات سرمایه‌گذار داخلی از جمله معامله‌گران خصوصی ۹۵  درصد حجم معاملات این بورس را در اختیار داشتند و تنها ۳٫۳۲ درصد از حجم معاملات آن در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی بود. در مقایسه با مشارکت خارجی ۱۷,۹۰ درصدی در بازار سهام، بازار معاملات آتی برای افزایش رشد مشارکت خارجی از پتانسیل بالایی برخوردار است.

در واكنش به وضعیت مشارکت در بازار که در فوق تشریح گردید، تایوان برای تشویق مشارکت خارجی آن اقدامات مختلفی را در زمینه آزادسازی بازار انجام داده است. صدور مجوز معاملات سرمایه‌گذاران خارجی با هدف كسب سود، معرفی حساب‌های نزد کارگزار ، پذیرش دلار آمریکا  به عنوان وجه تضمین اولیه، راه‌اندازی محصولات دلاری و کاهش هزینه های معاملات، برخی از اقدامات اخیر دولت تایوان و تایفکس است.

این اقدامات سبب گردید تا در ۱۸ ماه گذشته (از زمان نگارش مقاله)، ۸ شرکت خارجی به عضویت تایفکس درآیند. از جمله می‌توان به شركت سهامی «آپتیو» تایوان، شركت سهامی اوراق بهادار «جی‌پی مورگان» تایوان و شركت سهامی اوراق بهادار «یو بی اس» شعبه تایوان اشاره كرد.

در ۲۲ فوریه سال ۲۰۰۶ شركت سهامی اوراق بهادار «جی پی مورگان» تایوان به عنوان نخستین شركت خارجی به عضویت اتاق پایاپای تایفکس پذیرفته شد. با صدور مجوز معاملات با هدف كسب سود و آغاز استفاده از حساب های نزد کارگزار، انتظار می رود شرکت های خارجی بیش‌تری برای عضویت در اتاق پایاپای تایفکس درخواست ارایه نمایند و خدمات گسترده ای را به مشتریان بین‌المللی خود ارایه دهند. این کارگزاران خارجی از تلاش های تایفکس برای هماهنگ‌سازی قوانین و مقررات خود با روش‌های بین‌المللی و تقویت فضای رقابتی تجارت فرامرزی برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی استقبال می کنند.

هم‌چنین تایفکس فعالانه به دنبال جذب منابع و همکاری جامعه سرمایه‌گذاران بین‌المللی است و برای بهبود مستمر تلاش می کند.

صدور مجوز معاملات با هدف غیر از پوشش ریسک

قبل از ۲۷ مارس سال ۲۰۰۶ ، سرمایه‌گذاران خارجی تنها می توانستند برای پوشش ریسک در بازار معاملات آتی و اختیار تایوان مشارکت کنند. این بدان معنا بود که به منظور پیشگیری از سفته‌بازی، سرمایه‌گذاران خارجی که در بازار معاملات آتی داخلی شرکت می کردند باید شرایط مشخصی نظیر نگهداری موقعیت‌های معاملاتی نقدی در اوراق بهادار پایه بازار داخلی تایوان را دارا باشند. اکنون این محدودیت لغو شده است و تایفکس شرکت سرمایه‌گذاران خارجی در معاملات با هدف غیرپوشش ریسک را نیز مجاز شمرده است و افراد خارجی (و نه تنها مؤسسات خارجی)نیز می‌توانند با هدف كسب سود در بازار تایفکس حضور یابند. این مسأله تنوع سرمایه‌گذاران در بازار ابزارهای مالی مشتقه تایوان را افزایش می دهد، راهکار کشف قیمت را بهبود می‌بخشد و مشارکت خارجی را تشویق می کند. سرمایه‌گذاران خارجی این اقدام جدید را گامی مثبت می‌دانند.

معرفی حساب‌های نزد کارگزار

به منظور تسهیل معاملات و سرمایه‌گذاری‌های فرامرزی، تایفکس در ۲۷ مارس سال ۲۰۰۶ استفاده از حساب های نزد کارگزار را آغاز كرد. اعضای خارجی اتاق پایاپای بورس با استفاده از این حساب می تواند به نیابت از مشتریان متعدد و بدون نیاز به افشای هویت مشتریان خود، از طریق یک حساب با بازرگانان داخلی عضو کمیسیون معاملات آتی داد و ستد كنند.

بازرگانان داخلی عضو کمیسیون معاملات آتی که دارای حساب های نزد کارگزار هستند، باید عضو اتاق پایاپای تایفکس باشند. بازرگانان خارجی عضو کمیسیون معاملات آتی برای معامله با بازرگان داخلی عضو این کمیسیون باید عضو اتاق پایاپای یک بورس رسمی باشند.

پیش از راه‌اندازی حساب های نزد کارگزار، سرمایه‌گذاران خارجی تنها می‌توانستند با افتتاح حساب‌های مستقیم با بازرگانان داخلی عضو کمیسیون معاملات آتی در بازار قراردادهای مشتقه تایوان مشارکت کنند. سرمایه‌گذاران خارجی که به دنبال تقویت و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های تجاری جهانی خود بودند، از این شیوه رضایت نداشتند. با معرفی حساب‌های جامع، سرمایه‌گذاران خارجی اکنون می‌توانند از طریق کارگزاران خود، بدون نیاز به افتتاح حساب با بازرگانان عضو کمیسیون معاملات تایوان معامله کنند.

پذیرش سپرده‌های دلاری به وجه تضمین

یکی دیگر از آزادسازی‌های مناسب برای سرمایه‌گذاران خارجی امکان سپرده‌گذاری به دلار آمریکا می‌باشد. این امر سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران خارجی با روش ۳ لیتری وارد بازار قراردادهای مشتقه تایوان شده و ریسک پولی بین دلار آمریکایی و دلار جدید تایوان را کاهش دهند.

ارایه محصولات دلاری (دلار آمریکایی)

در ۲۷ مارس سال ۲۰۰۶ ، تایفکس ۳ محصول دلاری را ارایه نمود: قراردادهای آتی شاخص MSCI تایفکس تایوان، قراردادهای اختیار شاخص MSCI تایفکس تایوان و قراردادهای آتی طلای تایفکس. این نخستین باری بود که تایفکس محصولات مبتنی بر ارزهای خارجی را روانه بازار می‌كرد. با استفاده از شاخص MSCI تایوان به عنوان شاخص اصلی و دلار آمریکا  به عنوان ارز غالب معاملات خود، تایفکس امیدوار است برای تشکیل سبد

سرمایه‌گذاری جهانی، محصولات انعطاف‌پذیرتر و آسان‌تری را در اختیار مدیران دارایی‌های بین‌المللی قرار دهد. قرارداد آتی طلای تایفکس که نخستین محصول کالای تایفکس بود، قراردادی نقدی است و قیمت تسویه نهایی آن بر پایه قیمت طلای لندن استوار است که توسط شرکت سهامی بازار طلای لندن اعلام می شود. ارایه محصولات دلاری بخشی از ابتکارهای نهادینه‌سازی تایفکس و سنگ بنای گسترش طیف محصولات این بورس در عرصه جهانی بود.

نتیجه

تایفکس تلاش برای بهبود شرایط بازار خود و افزایش همکاری های بین‌المللی را ادامه خواهد داد. رشد این بورس در بلندمدت نیازمند افزایش مشارکت خارجی است. بنابراین تایفکس فعالانه برای افزایش حضور خود در عرصه بین‌المللی و تطبیق عملکرد بازار خود با بازارهای بین‌المللی گام بر می دارد. از نظر محصولات، تایفکس می‌کوشد قدرت خود را در فضای ابزارهای مشتقه سهام افزایش دهد و برای افزایش نقدشوندگی محصولات پذیرفته شده در بورس خود ابتکاراتی را آغاز کرده است.

از ۳۱ ماه می سال ۲۰۰۶ ، میانگین حجم معاملات روزانه تایفکس به ۵۳۲۰۰۰ قرارداد رسیده و انتظار می‌رود حجم سالانه معاملات این بورس در سال ۲۰۰۶ از ۱۰۰ میلیون قرارداد فراتر برود. با چنین سرعتی، تایفکس دوره دیگری از رشد را در پیشرو دارد. این بورس مصمم است با جامعه بین‌المللی سرمایه‌گذاران ارتباط برقرار کند و برای آزادسازی

بیش‌تر بازار خود گام‌هایی را برداشته است. تایفکس با ایجاد شرایط تجاری کارآمد و انعطاف‌پذیر، فرصتی بزرگ برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرده است تا جایگاه راهبردی خود را در سرزمین اصلی چین تضمین کنند.

 

تایفکس انتظار دارد با تشکیل یک زنجیره ارزش در بازار جهانی معاملات مشتقه، از فرصت همکاری‌های فرامرزی استفاده کند و با افزایش مشارکت بین‌المللی خود به شکوفایی ادامه دهد.