دورسون توپچو، معاون رییس اتاق بازرگانی استانبول اعلام کرد هدف ترکیه صادر کردن بیشتر سریالهای تلویزیونی در سطح جهان است. به گزارش مهر به نقل از آناتولی، دورسون توپچو معاون رییس اتاق بازرگانی استانبول که در نمایشگاه تلویزیونی و رسانههای دیجیتال «MIPTV» در شهر کن فرانسه شرکت کرده است، گفت: هدف ما این است […]
دورسون توپچو، معاون رییس اتاق بازرگانی استانبول اعلام کرد هدف ترکیه صادر کردن بیشتر سریالهای تلویزیونی در سطح جهان است.
به گزارش مهر به نقل از آناتولی، دورسون توپچو معاون رییس اتاق بازرگانی استانبول که در نمایشگاه تلویزیونی و رسانههای دیجیتال «MIPTV» در شهر کن فرانسه شرکت کرده است، گفت: هدف ما این است که ترکیه بیشترین سریالهای تلویزیونی در سطح جهان را صادر کند.
وی ضمن اشاره به این که صنعت فیلمسازی ترکیه از لحاظ درام در سطح بسیار پیشرفته قرار دارد، افزود: در صادرات فیلمهای درام بعد از آمریکا کشور دوم هستیم. بازار ما در این بخش در حال گسترش است. در این اواخر سریالهای ترکی در شبکههای مختلف تلویزیونی از آسیا تا آمریکای جنوبی در حال نمایش است.
توپچو ادامه داد: صادرات مجموعه تلویزیونی ترکیه در سال ۲۰۱۵ به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار بود. هدف ما رسیدن به مبلغ یک میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۳ است.
وی تصریح کرد که کشور ما یک صحنه فیلم طبیعی است، تاریخ دیرینه و باستانی و همچنین شرایط جغرافیایی ما این امکان را برای ما فراهم کرده است.
از سوی دیگر عثمان اورگون، معاون رییس بخش شبکه تلویزیون ملی «تیآرتی» نیز اظهار کرد: هدف ما به عنوان شبکه سراسری ملی کشور در نمایشگاه «MIPTV» فروش سریال نیست بلکه جلب توجه و پخش ساختههایمان در سراسر جهان است. در این زمینه واقعاً نتایج خوبی به دست میآوریم. در دیدارهای خود به پیشرفتهای جدی دست یافتیم.
اوزلم اوزسمبل، مسؤول خرید و فروش فیلم و سریال شبکه تلویزیونی «KANAL D» گفت: اکنون در آفریقا آغاز به فروش سریال کردیم. مجموعههای تلویزیونی ترکی از آغاز سال گذشته نیز در آمریکای جنوبی مورد توجه و علاقه بینندگان واقع شده است. اکنون بیشتر از ۳۰-۴۰ سریال ترکی در کشورهای مختلف جهان در حال پخش است.
وی افزود: مجموعههای تلویزیونی ترکی علاوه بر بازدهی اقتصادی، مدرن و پویا بودن جامعهمان را نیز نشان میدهد و در معرفی فرهنگ کشورمان نیز نقش مهمی دارد.
ضرورت برنامهریزی برای عرضه جهانی سریالهای ایرانی
در حالی مسؤولان فرهنگی و اقتصادی ترکیه بر اهمیت نقش فیلم و سریال در معرفی کشور و فرهنگشان و همچنین درآمدزایی تأکید دارند که شبکههای ماهوارهای فارسی زبان آنسوی مرزهای کشورمان نیز اقبال زیادی به نمایش سریالهای ترکی نشان داده و با تبلیغ بسیار سعی در جذب مخاطبانی از داخل ایران دارند.
این اتفاق در حالی میافتد که ایران در تولید سریال از لحاظ کمی به رقم قابل توجهی دست یافته و تولیدات فعلی قطعاً مخاطبان زیادی در بین فارسی زبانان سراسر جهان دارد و همچنین با دوبله و زیرنویس آنها به زبانهای مختلف میتوان به مخاطب زیادی دست یافت و از این مسیر درآمدزایی داشت. حال باید دید رسانه ملی در این زمینه چه برنامههایی دارد؟
تجربه نمایش سریال «حضرت یوسف» ساخته زندهیاد فرجا… سلحشور در جهان نشان داد که نه فقط فیلمهای ایرانی بلکه سریالها و مجموعههای کشورمان نیز در جهان طرفداران خاص خود را دارد.
همچنین این روزها با رونق تولیدات در شبکه نمایش خانگی و عرضه سریالهای باکیفیت دیده میشود که این آثار از طریق سایتهای فروش در سراسر جهان خریدار و بیننده دارند و حال باید از این ظرفیت هم بیشتر استفاده کرد.
از سوی دیگر از سالهای دور حضور محصولات سینمایی کشورمان در بازارهای جهانی و رایزنی برای خرید و فروش رایت فیلمها به امری مرسوم تبدیل شده است ولی باید دید آیا چنین مسیری برای حضور در بازارهای جهانی در زمینه محصولات رادیو و تلویزیونی هم به درستی طی میشود؟
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.