تشریح سوءاستفاده از خلأ‌های قانونی در شهرسازی ها

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد تشریح سوءاستفاده از خلأ‌های قانونی در شهرسازی ها معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مدیریت شهری باید در سال ۱۳۸۶ ظرف مدت ۶ ماه ضوابط بلندمرتبه‌سازی را ارایه می‌کرد ولی در سال ۱۳۹۳ این اقدام را انجام داد که در این‌بازه زمانی از خلأ قانونی استفاده شد و […]

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

تشریح سوءاستفاده از خلأ‌های قانونی در شهرسازی ها

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مدیریت شهری باید در سال ۱۳۸۶ ظرف مدت ۶ ماه ضوابط بلندمرتبه‌سازی را ارایه می‌کرد ولی در سال ۱۳۹۳ این اقدام را انجام داد که در این‌بازه زمانی از خلأ قانونی استفاده شد و کمیسیون ماده ۵ اجازه احداث تعداد قابل‌توجهی ساختمان‌های بلندمرتبه را در معابر باریک صادر کرد.

به گزارش ایسنا محمدشکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: دستورالعمل‌هایی در خصوص ساخت‌وساز ساختمان‌های بلندمرتبه وجود داشت و مسؤولیت مدیریت‌شهری این بود که در سال ۱۳۸۶ ظرف مدت ۶ ماه ضوابط را عرضه کنند ولی این کار را نکردند و در سال ۱۳۹۳ این اقدام را انجام دادند. در آن شرایط از خلأ قانونی استفاده شد و کمیسیون ماده ۵ اجازه احداث تعداد قابل‌توجهی ساختمان‌های بلندمرتبه در معابر کوچک صادر کرد.

وی افزود: طی سال‌های اخیر در شهرداری برای احداث صد‌ها ساختمان بلندمرتبه در معابر باریک مجوز صادر شد که اگر اتفاقی در آن موقعیت‌ها بیفتد، امکان مدیریت مناسب بحران وجود نخواهد داشت. لذا انتظار می‌رود با توجه به انتخابات برگزار شده در شورای‌شهر، این موضوع به عنوان یکی از اولویت‌ها در دستور کار قرار گیرد تا خطرآفرینی جدید و جدی‌تری همانند ساختمان پلاسکو در شهرهای بزرگ نداشته باشیم.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: مسأله‌ای که باید در دستور کار قرار گیرد این است که با ساختمان‌های موجود چه باید کرد. در این زمینه امیدواریم با همراهی مرکز بزرگی مثل مرکز تحقیقات که می‌تواند بر انجام ضوابط و اقدامات پیشگیرانه نظارت داشته باشد خدمات مطلوب‌تری در حوزه مدیریت شهری انجام شود.

شکرچی‌زاده بر عزم دولت دوازدهم برای ارتقای ایمنی شهر‌ها تأکید و تصریح کرد: در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و نیز مرکز تحقیقات راه، ‌مسکن و شهرسازی سعی داریم در دولت دوازدهم به منظور تحقق برنامه‌های اعلامی رییس‌جمهور در جریان برنامه‌های انتخاباتی عزم جدی‌تری برای ایمنی بیش‌تر شهرها، راه‌ها و جاده‌های کشور نشان دهیم.

وی با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو خاطرنشان کرد: با توجه به اتفاقی که در پلاسکو افتاد و باعث جریحه‌دار شدن افکار عمومی شد، قاعدتا باید مسأله افزایش تاب‌آوری شهر‌ها مورد توجه قرار گیرد؛ به‌خصوص با توجه به تغییراتی که در ترکیب مدیریت شهری در انتخابات ۲۹ اردیبهشت صورت گرفته، انتظار مضاعفی برای مردم در شهر‌ها ایجاد شده که این مسأله را در دستور کار جدی قرار دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: مرکز تحقیقات به مدیریت‌های جدید شهری اعلام آمادگی می‌کند با توجه به این‌که در بیش از ۲۰ شهر بزرگ کشور ترکیب شورای شهر دچار تغییر اساسی شده، در مجموعه این کلان‌شهر‌ها توان تخصصی خود را برای مقوله افزایش تاب‌آوری قرار دهد تا نهایتا بتوانیم در پایان یک دوره ۴ ساله به‌طور مشخص به مردم اعلام کنیم در زمینه‌ها و مؤلفه‌های مختلفی که ایمنی شهر‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد اقدامات مؤثرتری را انجام داده‌ایم.

 

شکرچی‌زاده یادآور شد: بحث مدیریت بحران در شهر‌ها مسأله مهمی است که مسؤولیت این کار در تهران با شهرداری است. باید ببینیم اگر با حادثه‌ای مثل زلزله و آتش‌سوزی در شهر مواجه شویم، شهر چقدر توان مقابله علمی و کارشناسانه با این حوادث دارد.