شرایط برقراری مستمری بازنشستگی و درمان برای ایرانیان خارج از کشور

شرایط برقراری مستمری بازنشستگی و درمان برای ایرانیان خارج از کشور معاون امور بیمه ایرانیان خارج از کشور اداره کل اتباع سازمان تأمین اجتماعی درباره شرایط برقراری مستمری بازماندگان بیمه ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: یک شرط احراز آن است که بیمه‌شده متوفی ظرف ۱۰ سال قبل از تاریخ فوت حداقل دارای یک سال […]

شرایط برقراری مستمری بازنشستگی و درمان برای ایرانیان خارج از کشور

معاون امور بیمه ایرانیان خارج از کشور اداره کل اتباع سازمان تأمین اجتماعی درباره شرایط برقراری مستمری بازماندگان بیمه ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: یک شرط احراز آن است که بیمه‌شده متوفی ظرف ۱۰ سال قبل از تاریخ فوت حداقل دارای یک سال سابقه پرداخت حق بیمه بوده، مشروط بر این‌که ۹۰ روز آن مربوط به آخرین سال حیات باشد. شرط احراز دوم نیز این است که بیمه‌شده متوفی حداقل ۲۰ سال سابقه قابل قبول داشته باشد.

مجیدحسن‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، مزایای حمایت درمانی از بیمه ایرانیان خارج از کشور را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر بیمه‌شدگان صرفاً از خدمات درمانی مراکز ملکی و یا طرف قرارداد سازمان برای خود و افراد تحت تکفل قانونی در داخل کشور برخوردار می‌شوند. همچنین پرداخت وسایل کمک پزشکی (پروتز و اروتز) و هزینه کفن و دفن به این قبیل از بیمه‌شدگان با رعایت کلیه شرایط قانونی انجام می‌شود.

وی درباره نحوه انجام معاینات پزشکی در شروع بیمه‌پردازی عنوان کرد: یکی از عمده مشکلات عقد قرارداد بیمه بین متقاضیان و سازمان برای ایرانیان ساکن در خارج از کشور انجام معاینات پزشکی بود که با توجه به توافقات به‌عمل آمده فیمابین سازمان تأمین اجتماعی و وزارت امور خارجه، معاینه پزشکی متقاضیان برابر استانداردهای داخل کشور انجام می‌‌گیرد. نمایندگی سیاسی، کنسولگری، کارگزار و یا وابسته کار پس از احراز هویت متقاضی، وی را جهت انجام معاینات به پزشک معتمد(ترجیحاً پزشک متخصص داخلی) که مورد تأیید مراجع یادشده در خارج از کشور می‌باشد، معرفی و متقاضی نیز پس از انجام معاینات مربوطه، پس از تأیید نمایندگی سیاسی، کنسولگری و یا وابسته کار نتیجه را به انضمام کلیه مستندات پزشکی (شامل مدارک کلینیکی و پاراکلینیکی) به سازمان ارسال می‌کند. البته امکان ارسال از طریق کارگزاران برون‌مرزی تأمین اجتماعی از طریق سامانه متمرکز فراهم شده است.

حسن‌زاده افزود: واحد اجرایی ذیربط موظف است در اسرع وقت نتیجه معاینات و مدارک مربوطه را به کمیسیون پزشکی بیمه‌های خاص ارسال و کمیسیون پزشکی مذکور نیز با بررسی دقیق مستندات در خصوص سلامت و امکان انعقاد قرارداد با تعهد مستمری ازکارافتادگی اظهـار نظر و مراتب را به واحد اجرایی اعلام کند.

معاون امور بیمه ایرانیان خارج از کشور اداره کل اتباع سازمان تأمین اجتماعی در ادامه شرایط برقراری مستمری بازنشستگی برای این گروه از بیمه‌شدگان را اینگونه برشمرد و گفت: دارا بودن حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه و ۶۰ سال سن برای مردان و ۵۵ سال سن برای زنان، داشتن ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه با ۵۰ سال سن برای مردان و ۴۵ سال سن برای زنان و یا داشتن ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرایط سنی شروط برقراری مستمری بازنشستگی است.

معاون امور بیمه ایرانیان خارج از کشور اداره کل اتباع سازمان تأمین اجتماعی درباره نحوه دریافت مزایای مستمری برای شخصی که از طریق بیمه ایرانیان خارج از کشور توسط کمیسیون‌های فنی و پزشکی این سازمان از کار افتاده کلی شناخته می‌شود، گفت: چنانچه بیمه شده در برابر تعهد بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت قرارداد منعقد و پس از پرداخت حق بیمه درخواست بهره‌مندی از مزایای از کار افتادگی و بالطبع شرکت در کمیسیون پزشکی را داشته باشد، در صورت صدور گواهـی پزشک معالج متخصص مرتبط مبنی بر غیرقابل علاج بودن بیماری، اتمام درمان‌های انجام شده و همچنین ازکارافتادگی، شخص بیمه شده به همراه مدارک درمانی طبق مقررات سازمان و با فرمت تعریف شده به کمیسیون پزشکی که در داخل کشور تشکیل می‌شود، معرفی می‌شود و کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون تأمین اجتماعی، از کارافتادگی کلی بیمه‌شده را به میزان حداقل ۶۶ درصد و یا بالاتر تعیین می‌کند.

حسن‌زاده ادامه داد: بیمه شده باید حداقل دارای یک سال سابقه پرداخت حق بیمه ظرف ۱۰ سال قبل از شروع بیماری و همچنین ۹۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه ظرف یک سال قبل از شروع بیماری منجر به ازکارافتادگی باشد.

وی درباره شرایط برقراری مستمری بازماندگان بیمه ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: یک شرط احراز آن است که بیمه‌شده متوفی ظرف ۱۰ سال قبل از تاریخ فوت حداقل دارای یک سال سابقه پرداخت حق بیمه بوده، مشروط بر این‌که ۹۰ روز آن مربوط به آخرین سال حیات باشد. شرط احراز دوم نیز این است که بیمه‌شده متوفی حداقل ۲۰ سال سابقه قابل قبول داشته باشد.

معاون امور بیمه ایرانیان خارج از کشور سازمان تأمین اجتماعی افزود: در صورتی که بیمه‌شده متوفی فاقد شرایط مذکور بوده لیکن دارای سابقه پرداخت حق بیمه بین یک تا ۲۰ سال باشد، بازماندگان واجد شرایط وی استحقاق دریافت مستمری به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه (بدون الزام به رعایت ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی موضوع پرداخت حداقل مستمری) و به نسبت سهام مقرر در ماده ۸۳ قانون را خواهند داشت.

 

حسن‌زاده در پایان خاطرنشان‌کرد: سازمان تأمین اجتماعی ج.ا. ایران امیدوار است با ارایه این قبیل تسهیلات و حمایت‌ها زمینه‌های برقراری و ارتقای رفاه را برای آحاد ایرانیان در هر نقطه از دنیا فراهم کند و این انتظار وجود دارد که هموطنان خارج از کشور با بهره‌مندی از بستر بیمه‌ای فراهم شده نسبت به مشارکت در نظام تأمین اجتماعی اقدام کرده و از خدمات و تعهدات قانونی مربوطه بهره‌مند شوند.