ایجاد شغل در اصناف ارزان‌تر و سهل‌تر است

رییس مرکز امور اصناف ‌و بازرگانان وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت ایجاد شغل در اصناف ارزان‌تر و سهل‌تر است رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود ۳ میلیون واحد صنفی و ۸ هزار اتحادیه صنفی در کشور اظهار‌ کرد‌: بخش مهمی از بازار در اختیار اصناف است […]

رییس مرکز امور اصناف ‌و بازرگانان وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت

ایجاد شغل در اصناف ارزان‌تر و سهل‌تر است

رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود ۳ میلیون واحد صنفی و ۸ هزار اتحادیه صنفی در کشور اظهار‌ کرد‌: بخش مهمی از بازار در اختیار اصناف است و بازار و دولت‌، مکمل فرایند‌های توسعه‌ای در مسیر تکوینی توسعه هستند.

سیدعلی امانت در گفت‌و‌گو با شاتا ‌با بیان این‌که نقش اصناف به عنوان یکی از گروه‌های مرجع و تأثیر‌گذار در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی یک نقش محوری بوده، به گونه‌ای که این گروه اقتصادی و اجتماعی بزرگ دوشا‌دوش دولت مردان در مسیر پیشرفت و تعالی کشور همواره همکاری و تعامل گسترده‌ای داشته و دارند، گفت: این ویژگی‌های اصناف در کنار گستردگی آنها در پهنه کشور، موجب می‌گردد که هرگونه تغییر در فعالیت‌های صنفی به سرعت در عرصه‌های اجتماعی تأثیر فراگیر داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که با احتساب سرانه ۲٫۵ نفر اشتغال برای هر واحد صنفی، بیش از ۶ میلیون نفر در این حوزه شاغل می‌باشند، افزود: در حال حاضر حدود ۱۹-۱۷ درصد تولید ناخالص داخلی توسط اصناف تأمین می‌شود. از کل ارزش‌افزوده بخش بازرگانی حدود ۸۹ درصد آن توسط اصناف تأمین می‌شود و نیز اصناف کشور نقش مؤثری و زیربنایی در رسیدن کشور به «رشد اقتصادی فقرزدا» و «کاهش ضریب جینی» دارند.

به گفته امانت، تعداد قابل‌توجهی از اصناف به ویژه اصناف تولیدی در زنجیره تأمین نیازهای واحدهای صنعتی و برخی واحدهای صنفی دیگر قرار دارند که کارکرد نامناسب آنها می‌تواند زنجیره‌های تأمین را دچار اختلال نماید (از جمله قطعه‌سازان خودرو و…)

وی تصریح ‌کرد: ایجاد هر فرصت شغلی در اصناف به مراتب ارزان‌تر و سهل‌تر می‌باشد و این مهم برای روستا‌ها از اهمیت بیش‌تری برخوردار است.

امانت گفت: اصناف نقش قابل‌توجه و اثر بخشی در شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و نظام قیمت‌گذاری و همچنین اصلاح و نوین‌سازی شبکه‌های توزیع دارند.

رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان در ادامه با اشاره به توانمندسازی اصناف تولیدی با رویکرد رقابت‌پذیری اظهار ‌کرد‌: نوسازی بنگاه‌های صنفی تولیدی و خدمات فنی در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تلاش برای تأمین مالی این‌گونه اصناف است و تلاش برای ایجاد و توسعه اشتغال پایدار در حوزه اصناف در این راستا صورت پذیرفته است.

پیگیری امور مربوط به قاچاق در سطح عرضه

امانت گفت: با پیگیری امور مربوط به قاچاق کالا در سطح عرضه شامل هماهنگی با سازمان‌های صنفی برای مبارزه با قاچاق کالا و واردات غیررسمی در سطح عرضه همچنین براساس اولویت‌های گروه‌های کالایی اعلام شده از سوی مراجع ذی‌صلاح اقدامات بسیاری انجام شده است؛ از جمله ساماندهی برندهای خارجی پوشاک در بازار ایران به گونه‌ای که هر برندی که بخواهد در ایران نمایندگی دایر نماید، باید حداقل معادل ۳۰درصد واردات خود را در داخل تولید کند.

وی با اشاره به شفاف‌سازی و روان‌سازی نظام توزیع یاد‌آور ‌شد‌: همکاری با سازمان امور مالیاتی برای تجهیز واحدهای صنفی مشمول به پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) و پیگیری امور مربوط به موضوعات مالیات و مالیات بر ارزش‌افزوده اصناف و نیز توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به گونه‌ای که تعداد شعب این فروشگاه‌ها از حدود ۹۱۵ در سال ۹۲ به حدود  دوهزار و ۸۰۰ در سال ۹۵ افزایش داشت و تا پایان برنامه ششم توسعه پیش‌بینی می‌شود بالغ بر ۵هزار شعبه شود، در این راستا انجام شده است.

امانت همچنین با بیان یکی دیگر از اقدامات مرکز اصناف و بازرگانان گفت‌: توسعه بازار محصولات صنفی (کالا‌ها و خدمات) شامل برگزاری جشنواره‌های تخصصی سوغات صنفی (محصولات صنفی دارای کیفیت ‌و مزیت) با رویکرد برندسازی (نمانام) و توسعه بازار و نیز برگزاری دوره‌ها، کارگاه‌های آموزشی و همایش‌های علمی کاربردی با مشارکت و ترغیب تشکل‌های صنفی در زمینه‌های توسعه صادرات، با موضوعاتی چون برندسازی، بازارسازی، بازارداری، رقابت‌پذیری و… در استان‌های مرکزی، قزوین، اصفهان، کردستان، ساری و… از اقدامات مرکز بوده است.

وی در ادامه افزود: معرفی محصولات تولیدی داخلی به شبکه‌های توزیع داخلی برای ارتقای توان تولید داخلی و مبادله هیأت‌های تجاری صنفی و مشارکت واحدهای صنفی دارای مزیت در هیأت‌ها و تورهای تجاری اعزامی به کشورهای هدف نیز در این ارتباط انجام پذیرفته است.

رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان در ارتباط با ساماندهی اصناف با رویکرد آمایش سرزمین و اصلاح نظام تجاری شهر‌ها در شهرک‌های صنفی و شهرک‌های تخصصی ویژه اصناف تصریح‌ کرد: انجام اقدامات لازم برای استقرار واحدهای صنفی در شهرک‌های صنعتی، شهرک‌های صنفی تخصصی ویژه اصناف (در حال حاضر حدود ۹۵ شهرک صنفی یا شهرک صنعتی تخصصی ویژه اصناف ایجاد شده است) همچنین پیگیری ساماندهی نظام تجاری شهر‌ها با استفاده از ظرفیت‌های قانونی طرح‌های جامع و تفصیلی شهر‌ها با هماهنگی وزارت راه‌ و شهرسازی و وزارت کشور در این ارتباط صورت پذیرفته است.

تهیه پیش‌نویس لایحه اصلاحیه قانون نظام صنفی

وی با اشاره به تهیه پیش‌نویس لایحه اصلاحیه قانون نظام صنفی یاد‌آور‌ شد: با عنایت به این‌که یکی از مشکلات فعالان اقتصادی کشور، تعدد قوانین، همتراز و بعضاً تضاد آنها با یکدیگر می‌باشد لذا مرکز امور اصناف و دبیرخانه هیأت عالی نظارت در راستای رفع قوانین مخل کسب‌وکار در حوزه اصناف‌، اقدام به بازنگری قانون نظام صنفی و تهیه پیش‌نویس لایحه اصلاحیه آن نموده که از طریق مبادی ذی‌ربط انشاا… به مجلس ارایه خواهد شد‌. در ضمن این مرکز از طریق دبیرخانه هیأت مقررات‌زدایی در حال شناسایی و ارایه درخواست برای حذف قوانین ‌و مقررات مخل کسب‌ و کار در حوزه اصناف می‌باشد.

 

امانت با بیان نظارت بر عملکرد اتاق اصناف ایران اظهار ‌کرد‌: با توجه‌ به این‌که هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی، بالا‌ترین مرجع نظارت بر امور اصناف کشور می‌باشد لذا دبیرخانه هیأت عالی نظارت براساس وظیفه ذاتی و قانونی خود، نظارت بر عملکرد اتاق اصناف ایران را در دستور کار خود داشته و در سال جاری نیز بر این مهم خواهد پرداخت و براساس دستورالعمل مربوطه، عملکرد اتاق اصناف ایران را بررسی و نظارت خواهد کرد.