نروژ نخستین پروژه ایران برای مایع‌سازی گاز را اجرا می‌کند

    ایران با همکاری نروژ و ورود نخستین کشتی مایع‌سازی گاز در دریا (FLNG) تا پایان امسال، تولید ال.ان.جی را آغاز می‌کند و به بازار جهانی این محصول وارد می‌شود. به گزارش ایرنا، به دلیل محدودیت صادرات گاز از طریق خط لوله، پروژه‌های گاز مایع (ال.ان.جی- LNG) در جهان کاربردهای فراوانی دارد. پس از […]

 

 

ایران با همکاری نروژ و ورود نخستین کشتی مایع‌سازی گاز در دریا (FLNG) تا پایان امسال، تولید ال.ان.جی را آغاز می‌کند و به بازار جهانی این محصول وارد می‌شود.

به گزارش ایرنا، به دلیل محدودیت صادرات گاز از طریق خط لوله، پروژه‌های گاز مایع (ال.ان.جی- LNG) در جهان کاربردهای فراوانی دارد.

پس از مایع‌سازی گاز، امکان فشرده کردن آن و انتقال با کشتی‌های مخصوص حمل ال.ان.جی به بازارهای دوردست در حجم گسترده فراهم می‌شود.

هر چند پروژه‌های خشکی تولید ال.ان.جی به سبب تحریم متوقف شده است اما وزارت نفت قصد دارد از طریق روش تولید ال.ان.جی در دریا (اف. ال.ان.جی- FLNG) وارد این بازار شود و محموله‌های گاز را به بازارهای دوردست شرق آسیا و اروپا صادر کند.

بر این اساس، معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد مذاکرات شرکت ملی نفت ایران و شرکتی نروژی برای تولید ال.ان.جی به عنوان نخستین پروژه مایع‌سازی گاز در دریا در سطح کشور انجام شده است.

علی کاردر گفت: امسال کشتی مورد نیاز از سوی این شرکت نروژی برای تولید ال.ان.جی در خلیج‌فارس پهلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: این پروژه از نوع پروژه‌های کوچک مایع‌سازی گاز در دریا (Small FLNG) است.

به گفته وی، در این پروژه از گازهای همراه میدان‌های شرکت نفت فلات قاره ایران مانند میدان فروزان برای تولید ال.ان.جی استفاده می‌شود.

کاردر از پیشنهاد چند شرکت‌های خارجی برای تبدیل گازهای شیرین به ایران برای استخراج ال.ان.جی در دریا خبر داد و گفت: پروژه‌های FLNG با توجه به کاهش قیمت، در بازارهای بین‌المللی جذابیت زیادی پیدا کرده و از این رو، به‌طور همزمان پروژه‌های زیادی در جهان کلید خورده است.

شامگاه ۲۶ دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته‌ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه ۱+۵) یعنی روند لغو تحریم‌های هسته‌ای غرب علیه تهران آغاز شد.

بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که ۲۳ تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت‌های اتمی تهران، تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور لغو شود.

 

وزارت نفت نیز فردای آن روز با دستور به شرکت‌ها برای افزایش تولید و آماده باش پایانه‌های نفتی، طرح افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت خام را کلید زد.