مهم‌ترین مشکلات تجارت خارجی چیست؟

نظرخواهی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی از فعالان اقتصادی مهم‌ترین مشکلات تجارت خارجی چیست؟ معاونت امور بین‌الملل اتاق تهران برای چاره‌جویی و تلاش در مسیر رفع مشکلات عمده فعالان اقتصادی در حوزه تجارت خارجی یک نظرخواهی تدوین کرده است تا بتواند در گام اول موانع پر تکرار در این مسیر را شناسایی کند.  به […]

نظرخواهی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی از فعالان اقتصادی

مهم‌ترین مشکلات تجارت خارجی چیست؟

معاونت امور بین‌الملل اتاق تهران برای چاره‌جویی و تلاش در مسیر رفع مشکلات عمده فعالان اقتصادی در حوزه تجارت خارجی یک نظرخواهی تدوین کرده است تا بتواند در گام اول موانع پر تکرار در این مسیر را شناسایی کند.

 به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق بازرگانی تهران، با توجه به این‌که توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان محور اصلی توسعه کشور، مد نظر اغلب سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در ارکان مختلف حاکمیتی و دولتی قرار دارد و از طرفی قوه محرکه توسعه صادرات غیرنفتی و در واقع متولی آن بخش خصوصی است، اتاق تهران سعی دارد از طریق ارتباط مستقیم با اعضای خود و فعالان اقتصادی کشور، ابتدا مهم‌ترین چالش‌های این حوزه را که پیش‌روی بازرگانان و صنعتگران قرار دارد شناسایی کند و با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد برای کوتاه کردن این موانع و در نهایت حذف آنها اقدام کند.

اتاق تهران برای حل این موانع ابتدا از کارشناسان و نخبگان بخش خصوصی چاره‌اندیشی می‌کند و در نهایت راهکارهای عملی و اجرایی خود را از طریق ارتباط با نهاد‌‌ها و سازمان‌های مسؤول، سفارتخانه‌های خارجی، سفارت‌‌‌ها و کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور ارایه می‌دهد و به اشتراک می‌گذارد.

این فراخوان می‌تواند فهرست نسبتاً دقیق و جامعی از مشکلات مسیر تجارت خارجی کشور را احصا کند و همچنین مشخص کند فعالان اقتصادی با چه موانعی بیش‌تر مواجه می‌شوند. مشخص شدن صورت مسأله بدون شک به حل آن کمک فراوانی می‌کند. از این رو اتاق تهران از تمامی اعضای خود و فعالان اقتصادی می‌خواهد با شرکت و تکمیل این نظرخواهی و ارایه خلاصه‌ای از مشکلات خود با توضیحات مختصر و دقیق، فضای و بستر مناسب برای حل این مشکلات را فراهم آورند.

 

در نظرخواهی اتاق تهران، فعالان اقتصادی ابتدا باید کشوری را که در مراودات تجاری اعم از صادرات، واردات یا مشارکت با آن دچار مشکل شده‌اند را مشخص کنند. پس از آن باید موانع و مشکلاتی را که مواجه بوده‌اند از فهرست انتخاب کنند یا در صورت موجود نبودن در فهرست اولیه از عبارت «سایر» استفاده کنند. پس از آن در شرح مختصری توضیح دهند که چگونه با این مشکل مواجه شده‌اند و توضیح مختصری از مسأله را اعلام کنند.