شناسایی ۳۹ محدوده معدنی سنگ آهن در خواف

  رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با اتمام مطالعات ژئوفیزیک در خواف به عنوان عسلویه معدنی کشور، ۳۹ محدوده امیدبخش معدنی سنگ‌آهن سال گذشته شناسایی شد. راضیه علیرضایی در گفت‌وگو با ایرنا، این شناسایی را نتیجه ۸ سال مطالعه ژئوفیزیک دانست و گفت: پیش از آن معادن سنگ‌آهن سنگان با ذخیره […]

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با اتمام مطالعات ژئوفیزیک در خواف به عنوان عسلویه معدنی کشور، ۳۹ محدوده امیدبخش معدنی سنگ‌آهن سال گذشته شناسایی شد.

راضیه علیرضایی در گفت‌وگو با ایرنا، این شناسایی را نتیجه ۸ سال مطالعه ژئوفیزیک دانست و گفت: پیش از آن معادن سنگ‌آهن سنگان با ذخیره قطعی زمین‌شناسی ۲٫۱ میلیارد تن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مناطق معدنی سنگ‌آهن کشور شناسایی شده بود.

وی بیان کرد: پارسال به‌طور همزمان روی ۷ پروژه بزرگ کنسانتره و گندله در منطقه خواف سرمایه‌گذاری شد و پروژه‌هایی که در سال ۹۳ در منطقه سنگان خواف درحد تحویل زمین بود، به اجرا درآمد.

وی با بیان این‌که پارسال یک واحد یک میلیون تنی کنسانتره در سنگان خواف به بهره‌برداری رسید، افزود: با اجرای چند پروژه راه‌اندازی واحد کنسانتره و گندله در سال‌های آتی، ظرفیت فرآوری گندله و کنسانتره در این منطقه به ۱۰ میلیون تن می‌رسد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، گفت: برای تولید ۱۰ میلیون تن فولاد باید حدود ۲۲ میلیون تن ظرفیت برداشت معدنی وجود داشته باشد و در این راستا نیازمند تقویت ظرفیت‌های برداشت سنگ‌آهن و فرآوری کنسانتره و تبدیل آن به گندله هستیم.

علیرضایی اضافه کرد: با اقدامات صورت گرفته به‌زودی حدود ۱۷٫۵ میلیون تن گندله در منطقه خواف تولید خواهیم کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برای دستیابی به هدف تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در استان و تبدیل این منطقه به قطب سوم فولادسازی، با توجه به وجود منابع سنگ آهن در خواف، برقراری توازن در زنجیره فولاد استان در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

علیرضایی افزود: برای رسیدن به اهداف مزبور ۱۱ واحد تولید کنسانتره با ظرفیت اسمی تولید ۲۲٫۲ میلیون تن در سال، ۱۰ واحد تولید گندله با ظرفیت اسمی ۲۵٫۴ میلیون تن در سال، ۱۰ واحد تولید آهن اسفنجی با ظرفیت اسمی ۹٫۴ میلیون تن در سال، ۹ واحد تولید شمش فولاد با ظرفیت اسمی ۷٫۷۲ میلیون تن در سال و شش واحد تولید نورد با ظرفیت اسمی ۳٫۷ میلیون تن در سال اجرا شده است.

وی مجموع ظرفیت طرح و واحدهای فعال تولید کنسانتره در خراسان رضوی را ۲۴٫۸ میلیون تن در سال عنوان و بیان کرد: کل نیاز استان به تولید کنسانتره ۱۸ میلیون تن در سال است.

وی اضافه کرد: همچنین مجموع ظرفیت طرح و واحدهای فعال در زمینه تولید گندله در خراسان رضوی ۲۵٫۴ میلیون تن در سال و کل نیاز برنامه استان ۱۸ میلیون تن در سال است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه معادن خواف، گفت: در پروژه کنسانتره‌ای که پارسال در خواف به بهره‌برداری رسید مصرف آب به دو سوم استانداردهای معمول کنسانتره سنگ آهن رسید و فن‌آوری به‌کاررفته در این پروژه منجر به کاهش مصرف آب شد.

علیرضایی کمبود نیروی مجرب در حوزه معادن سنگ آهن خواف را از مهم‌ترین مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: افزون بر این نیروهای بومی متخصص حوزه معدن در این منطقه ترجیح می‌دهند که در مشهد مشغول فعالیت شوند.

وی بیان کرد: امسال سعی کردیم نیروهای انسانی فعال در حوزه معدنی خواف را به آموزشگاه‌های بهتر بفرستیم و در مراودات بین‌المللی با کشورهای دیگر آموزش این نیرو‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

مجموعه کانسارهای سنگ‌آهن سنگان در فاصله حدود ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۶۸ کیلومتری جنوب غربی تایباد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در استان خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

 

معدن سنگ‌آهن حاوی سنگ‌ها و کانی‌هایی است که دارای ترکیبات آهندار هستند. سنگ آهن در فرایندهای فیزیکی و شیمیایی در کارخانجات فولادسازی پس از تهیه کنسانتره و گندله، فراوری شده و با جداسازی آهن آن از دیگر مواد و ترکیبات، تبدیل به فولاد می‌شود.