ژئوفیزیک هوایی سیاست‌ اکتشافی معادن در سال ۹۵

  اکتشافات سطحی در بخش معدن در حالی تبدیل به یکی از دغدغه‌های فعالان معدن شده بود که بنا بر اعلام سازمان زمین‌شناسی در سال ۹۵ عملیات ژئوفیزیک هوایی برای شناسایی معادن پنهان نسبت به گذشته افزایش پیدا خواهد کرد. به گزارش اقتصادنیوز در حالی تنها ۱۰ درصد کشور تحت عملیات اکتشافی قرار گرفته و […]

 

اکتشافات سطحی در بخش معدن در حالی تبدیل به یکی از دغدغه‌های فعالان معدن شده بود که بنا بر اعلام سازمان زمین‌شناسی در سال ۹۵ عملیات ژئوفیزیک هوایی برای شناسایی معادن پنهان نسبت به گذشته افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز در حالی تنها ۱۰ درصد کشور تحت عملیات اکتشافی قرار گرفته و شناسایی ۷۰ نوع ماده معدنی ایران را در جمع کشورهای معدنی دنیا قرارداده که همچنان انجام محدود عملیات ژئوفیزیک هوایی در بخش معدن بزرگ‌ترین دغدغه بهره‌برداری معادن به‌شمار می‌رود. اگرچه در ایران در راستای توسعه عملیات ژئوفیزیک هوایی در بخش معدن برنامه‌ریزی‌هایی بسیاری صورت گرفته اما فعالان معدنی بر این باور هستند که ایران هم می‌تواند فعالیت معدنی خود را با استفاده از ژئوفیزیک هوایی گسترده‌تر از گذشته انجام دهد. زیرا عملیات ژئوفیزیک هوایی امروزه تبدیل به نقشه راهی برای صاحبان سرمایه و دولت‌‌ها برای شناسایی و جذب سرمایه‌های جدید شده است.

در همین زمینه بهروز برنا، معاونت معدنی سازمان زمین‌شناسی گفت: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های معدنی در سال ۹۵ تعیین و تکلیف پهنه‌های معدنی است که از سال ۹۴ اقدامات اکتشافی در آن‌ها ناتمام مانده است.

او با اشاره به افزایش عملیات ژئوفیزیک هوایی در سال ۹۵، گفت: عملیات ژئوفیزیک هوایی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سال‌های گذشته بوده که طبق برنامه‌ریزی‌های دولت قرار است امسال در فعالیت‌های معدنی جایگاه آن پررنگ شود. در واقع ژئوفیزیک هوایی در اکتشافات معدنی سبب می‌شود به ذخایر پنهان و لایه اطلاعاتی قوی دست پیدا کرد. عملیات ژئوفیزیک هوایی انجام شده در سازمان زمین‌شناسی با روش‌های مغناطیس‌سنجی و رادیومتری در مساحت ۴ هزار و ۳۴۷ کیلومترمربع صورت می‌گیرد.

معاونت معدنی سازمان زمین‌شناسی با بیان این‌که برای انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی در نواحی کوهستان از هلیکوپتر استفاده می‌شود، گفت: در سال جدید برای دولت عملیات ژئوفیزیک در فعالیت‌های معدنی دارای اولویت است، زیرا توانسته‌ایم با اکتشافات موضوعی ذخایر طلا و خاک‌های نادر را شناسایی کنیم بر همین اساس، سازمان زمین‌شناسی پیگیر این قضیه است و درصدد است برای اکتشاف در آب‌های آزاد هم اقداماتی انجام دهد.

ژئوفیزیک هوایی در راستای اقتصاد مقاومتی

در ادامه راضیه لک، مدیر برنامه‌ریزی معاونت اکتشافات سازمان زمین‌شناسی نیز گفت: از سال‌ ۸۲ به بعد ژئوفیزیک هوایی در معادن انجام نشده بود اما توانستیم در سال ۹۴ به اندازه این چند سال توقف عملیات انجام دهیم و این به معنای آن است که در این زمینه تحول عظیمی رخ داده است. نتیجه حاصل از آن نشان می‌دهد پیشرفت فیزیکی امیدوارکننده‌ای داشته‌ایم همین باعث شده دولت بیش از گذشته عملیات ژئوفیزیک هوایی را مورد حمایت قرار دهد.

او بیان کرد: اطلاعات خوبی از معادن پنهان در ۱۵۰ هزار کیلومتر خطی به دست آورده‌ایم که انتظار می‌رود سال ۹۵ از این میزان بیش‌تر شود. معمولاً عملیات ژئوفیزیک هوایی به صورت مداوم انجام می‌شود و تعطیلی ندارد. زیرا هزینه‌های آن بالا محسوب می‌شود. به‌طور مثال سال گذشته ایام عید به صورت مداوم عملیات بدون وقفه انجام شد تا توانستیم نتیجه مثبتی بگیریم. عملیات ژئوفیزیک هوایی در حقیقت رویکردی در بخش معدن بشمار می‌رود که با افزایش آن می‌توان از سویی اکتشافات عمقی بیش‌تری داشته باشیم و از طرفی از سوراخ شدن و آسیب زدن مناطق مختلف جلوگیری می‌شود. این در راستای اقتصادمقاومتی پیام مثبتی برای بخش معدن کشور دارد. ضمن این‌که عملیات ژئوفیزیک هوایی در اختیار دولت است و بخش خصوصی ریسک انجام آن را پذیرا نیست.

در ادامه وحید فتوتی، مجری طرح ژئوفیزیک هوایی سازمان زمین‌شناسی نیز گفت: تاکنون عملیات ژئوفیزیک هوایی را در ۲۷۰ هزار کیلومتر خطی انجام داده‌ایم. افزایش میزان عملیات ژئوفیزیک هوایی بستگی به تخصیص اعتبار برای این طرح دارد. انتظار می‌رود دولت برای افزایش عملیات ژئوفیزیک هوایی بودجه‌های مناسبی اختصاص دهد زیرا در این سال‌های مشکلات اقتصادی این طرح روند فعالیت را کند کرده است.

 

او با بیان این‌که ۵۰ هزار کیلومتر خطی در ژئوفیزیک هوایی تا کنون برداشت شده است، گفت: تاکنون در خراسان جنوبی، سمنان، قم عملیات انجام شده است. ضمن این‌که در سمنان بیش‌تر دنبال کانی‌های فلزی هستیم و این اولین‌بار است که در منطقه از هواپیما استفاده می‌شود.