کاهش حدود ۵۰ درصد مرگ و میر ناشی از سرطان با تشخیص زودهنگام

کاهش حدود ۵۰ درصد مرگ و میر ناشی از سرطان با تشخیص زودهنگام زهرا قره‌داغی- رییس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران گفت: مرگ و میر ناشی از سرطان با انجام غربالگری و تشخیص به موقع (تشخیص زودهنگام) تا حدود ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محمدرضاقوام‌نصیری در نشستی خبری در ارتباط با غربالگری سرطان […]

کاهش حدود ۵۰ درصد مرگ و میر ناشی از سرطان با تشخیص زودهنگام

زهرا قره‌داغی- رییس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران گفت: مرگ و میر ناشی از سرطان با انجام غربالگری و تشخیص به موقع (تشخیص زودهنگام) تا حدود ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محمدرضاقوام‌نصیری در نشستی خبری در ارتباط با غربالگری سرطان اظهار داشت: غربالگری یعنی تشخیص ضایعات سرطانی که اکثراً فاقد علایم کلینیکی بوده و معمولاً در اجتماعات با افراد سالم تشخیص داده می‌شوند، بنابراین با تشخیص زودرس یا زودهنگام سرطان‌‌ها متفاوت است.

وی افزود: معمولاً سرطان‌‌ها در ایران دیرتر از زمان تشخیص در کشور‌های اروپایی یا آمریکا انجام می‌گیرد. به همین دلیل نتایج درمانی در ایران مشابه کشور‌های اروپایی و آمریکا نمی‌باشد. غربالگری، اسکرینینگ یا تشخیص سرطان در افراد سالم جامعه باید در اجتماعاتی انجام گیرد که معمولاً انواعی از سرطان‌‌ها شیوع بیش‌تری از حد معمول داشته باشند.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با تأکید بر هزینه انجام غربالگری (Screening) برای تعدادی از سرطان‌‌ها از نظر اقتصادی بارمالی زیاد به دولت و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تحمیل می‌نماید. یکی از علل هزینه زیاد انجام غربالگری‌ها استفاده از دستگاه‌های گران‌قیمت (آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی یا تحتانی، انجام ماموگرافی‌های خاص و استاندارد برای تشخیص سرطان سینه در زنان و…)

محمدرضا قوام‌نصیری ادامه داد: غربالگری (screening) سرطان در ایران باید جهت تشخیص سرطان‌هایی که شیوع بیش‌تری دارند مورد استفاده قرار گیرند، به عنوان مثال جهت کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان معده در ژاپن طی ۳۰ سال با انجام غربالگری کاهش بسیار چشمگیر و مؤثری در مرگ ناشی از سرطان معده در این بیماران داشته باشد.

 رییس انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران گفت: مرگ و میر ناشی از سرطان با انجام غربالگری و تشخیص به موقع تا حدود ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی ادامه داد: غربالگری سرطان در ایران نیز باید به‌طور مثال برای انجام سرطان‌های که شیوع بیش‌تری دارد انجام شود همانند کشور ژاپن که سرطان معده زیاد شده بود و در طی ۳۰ سال غربالگری توانست میزان مرگ و میر ناشی از این سرطان را کاهش دهد و با تشخیص این سرطان در مراحل اولیه کاملاً قابل درمان است.

 

قوام نصیری با اشاره به این‌که تشخیص زودرس، آگاهی مردم و شناخت عوامل آن در مراحل ابتدای تشخیص باعث شده نهایتاً  نتیجه درمان بهتر شود، گفت: این مسأله سبب شده در ۵۰ درصد موارد بیماران جان خود را به دلیل سرطان از دست ندهند.