دست‌اندازهای چین در مسیر کاهش ظرفیت تولید فولاد

  در گزارش جدید انجمن جهانی فولاد موضوع پیچیدگی و احتمال شکست چین در کاهش ظرفیت زنجیره فولاد این کشور را مرور می‌کنیم: ظرفیت تولید فولاد چین ۱۲۰۰ میلیون تن و تولید آن ۸۰۰ میلیون تن است.۴۰۰ میلیون تن مازاد ظرفیت چین عامل بی‌ثباتی قیمت و عرضه و افت شدید قیمت فولاد در ۲ سال […]

 

در گزارش جدید انجمن جهانی فولاد موضوع پیچیدگی و احتمال شکست چین در کاهش ظرفیت زنجیره فولاد این کشور را مرور می‌کنیم: ظرفیت تولید فولاد چین ۱۲۰۰ میلیون تن و تولید آن ۸۰۰ میلیون تن است.۴۰۰ میلیون تن مازاد ظرفیت چین عامل بی‌ثباتی قیمت و عرضه و افت شدید قیمت فولاد در ۲ سال اخیر است که نه فقط چین، بلکه کل شرکت‌های فولادی دنیا را متضرر کرده است.

به گزارش ماین نیوز، دولت چین برای مدیریت فولاد، یک برنامه ۵ ساله تدوین و منتشر کرد که طبق آن حدود ۱۵۰ میلیون تن از این ۴۰۰ میلیون تن ظرفیت حذف شود (تخریب) اما در اجرا به مشکلی به نام بدهی بانکی برخورد کرده است.

بخش معدن و صنایع معدنی چین در کل ۱۵۶۰ میلیارد دلار بدهی دارد که بیش از ۴۱۰ میلیارد دلار آن مربوط به بدهی فولادسازان و زغال سنگی‌‌ها به بانک‌ها است که بخشش آن باعث تضعیف شدید سیستم بانکی چین می‌شود. برای مدیریت موضوع، چین باید یک بانک جدید تأسیس کند و کل بدهی‌های فولادسازان را به آن منتقل سازد تا از ورشکستگی سایر بانک‌ها جلوگیری شود که البته بسیار پیچیده است. زیرا بدهی برخی شرکت‌ها بسیار بیش از دارایی آن‌ها است.

به موازات اخراج ۱٫۳ میلیون نفر پرسنل تنها در بخش زغال‌سنگ ۳۰ میلیارد دلار هزینه دارد (گزارش دولت به پارلمان چین) که با بودجه ۲۰ میلیارد دلاری کلی دولت هم‌راستا نیست.

بانکداران چینی نیز از این برنامه گلایه دارند. پاسپورت برخی از آن‌ها توسط دولت ضبط شده تا از چین خارج نشوند. آن‌ها در برابر پرداخت وام‌های بد به صنایعی از جمله فولاد و زغال سنگ مسؤولند و حالا بیش‌تر از هر زمان اظهار نگرانی می‌کنند.

 

بروز این مشکلات می‌تواند اجرای تمام یا بخشی برنامه کاهش ظرفیت فولادسازان را با تاخیر مواجه و یا در عمل متوقف سازد.