رشد ۵ درصدی با اجرای ۵۹۹ عملیات نمودارگیری سطحی

رییس‌جمهور گفت: اندیشه اعتدال به ما می‌گوید رویکردمان باید رویکردی معتدل باشد؛ هم باید با دنیا سخن بگوییم و هم باید برای خود اتکایی خود تلاش کنیم. به گزارش ایرنا، ‌حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان در مراسم دهمین سالگرد روز هسته‌ای و گرامی داشتن یاد شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شهدای هسته‌ای کشورمان، اظهار […]

رییس‌جمهور گفت: اندیشه اعتدال به ما می‌گوید رویکردمان باید رویکردی معتدل باشد؛ هم باید با دنیا سخن بگوییم و هم باید برای خود اتکایی خود تلاش کنیم.

به گزارش ایرنا، ‌حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان در مراسم دهمین سالگرد روز هسته‌ای و گرامی داشتن یاد شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شهدای هسته‌ای کشورمان، اظهار کرد: شهدای هسته‌ای برای عظمت کشور از جان خود گذشتند و افتخاراتی علمی و فن‌آوری را در کشور جاودانه ساختند.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ طی سال گذشته گفت: سال ۹۴ سالی تاریخی و به یادماندنی برای ملت ایران و حتی در تاریخ دیپلماسی جهان خواهد بود؛ چراکه ما در این سال به جهانیان اعلام کردیم که باید به قدرت نرم بیش‌تر از قدرت سخت توجه داشت. در سال ۹۴ همه جهانیان دیدند که منطق، استقلال و میز مذاکره به قدرت سخت، تهدید و فشار پیروز است.

رییس‌جمهور تأکید کرد: بی‌تردید موفقیت مذاکره‌کنندگان کشور در سال گذشته به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای دیپلماسی کشور در قرن اخیر بوده است.

وی با اشاره به گفتمان اعتدال دولت یازدهم خاطرنشان کرد: اعتدال به ما می‌گوید که نه همه جا به دیگران اعتماد کنید و نه همه جا به دیگران بدبین باشید؛ اعتدال به ما می‌گوید که این گونه نیست که همه مسایل صرفاً با مذاکره حل شود اما این چنین نیز نخواهد بود که با مذاکره نتوانیم هیچ یک از مسایل مهم را به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری تصریح کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند روزگار ما، روزگار همه چیز است و باید از همه ابزار‌ها و وسایل به درستی و خوبی استفاده کنیم.

رییس‌جمهور کشورمان در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر این‌که «در توافق هسته‌ای مبنای هیچ کدام از طرفین بر صد در صد اعتماد نیست»، گفت: در توافق هسته‌ای با دنیا نه بنای ما نسبت به ۱+۵ بر مبنای اعتماد صددرصدی است و نه بنای آن‌‌ها بر این مبناست؛ بلکه مبنای طرفین بر راستی‌آزمایی است و گام به گام با نظارت دقیق نسبت به هم‌‌دیگر کار را پیش می‌بریم.

روحانی با تأکید بر این‌که طرفین مذاکره کننده همواره در حال نظارت دقیق نسبت به یکدیگر هستند، ادامه داد: مگر می‌شود کسی بگوید که من نسبت به کشوری دیگر چشم بسته چک سفید صادر می‌کنم و هیچ نظارت و توجهی بر آن ندارم.

روحانی اظهار کرد: قبول داریم که روزگار، روزگار همه چیز است اما در عین حال ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم و علیه هیچ کشوری برنامه‌ریزی نکردیم و نخواهیم کرد و امنیت همسایگان و منطقه را امنیت خود می‌دانیم. در همین راستا هرگونه قدرت نظامی و تسلیحاتی ما در کشور برای ایجاد امنیت در کشور و منطقه است و همه همسایگان ما باید توجه کنند که برنامه ایران حمایت از آن‌‌ها و کشورهای اسلامی است و اگر کشوری فکر می‌کند که ایران تهدید محسوب می‌شود در محاسبات خود دچار اشتباه شده است.

رییس‌جمهور کشورمان در ادامه با تأکید بر این‌که ایران در طول دو قرن گذشته هیچ‌گاه به کشوری تجاوز نکرده و در آینده نیز به کشوری تجاوز نخواهد کرد، اظهار کرد: ایران کشوری است که از حقوق خود به خوبی دفاع می‌کند و هر آنجا که لازم باشد با استفاده از قدرت نرم افزاری و سخت‌افزاری خود استفاده می‌کند.

وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در ۸ سال دفاع مقدس خود ابتدا با استفاده از قدرت نرم‌افزاری و ایمان مردم و سپس با استفاده از قدرت سخت‌افزاری از حقوق خود دفاع کرد، خاطر نشان کرد: سال ۹۴ سال دفاع نمایش قدرت نرم‌افزاری جمهوری اسلامی ایران بود.

رییس‌جمهور همچنین به دستاوردهایی علمی و فن‌آوری ایران طی سال‌های گذشته اشاره و تأکید کرد: ما به همه فن‌آوری‌ها و همه هنرمندی‌های هنرمندان خود؛ چه آن که این هنرنمایی در میدان هسته‌ای باشد و چه در میدان فن‌آوری دیپلماسی کشور باشد، افتخار می‌کنیم.

روحانی اظهار کرد: اگر دانشمندان هسته‌ای کشورمان و همه دانشمندان بزرگ کشور به خاطر خدماتشان در علم و فن‌آوری در میان مردم محبوب هستند، همه دیپلمات‌های ما نیز برای دفاع درست از حقوق کشور محبوب ملت محسوب می‌شوند.

وی با بیان این‌که ظریف مخترعی نبوده که اختراعی داشته باشد، اضافه کرد: ظریف هنرمندی بود که پای میز مذاکرات به بهترین وجه با یاران خود از حقوق ملت ایران دفاع کرده است.

رییس‌جمهور کشورمان در ادامه با تأکید بر این‌که مردم با انتخاب خود در خرداد سال ۹۲ راهی را هموار کردند که برجام حاصل شد، اظهار کرد: مردم با وحدت، اتحاد و انسجام و حمایت و رأی خود در خرداد ۹۲ راه را برای برجام هموار کردند و به دولتی رأی دادند که رویکردش نسبت به جهان تعامل سازنده بوده است.

روحانی اظهار کرد: اگر رویکرد تعامل سازنده با دنیا نبود، ما به جایی نمی‌رسیدیم اما ملت به دولتی رأی داد که در مذاکرات جهانی تفکرش برد- برد بود و چنان‌چه که ما به دنبال برد – باخت در این مذاکرات بودیم ۹۰ سال دیگر نیز پیروز نمی‌شدیم و به موفقیت دست پیدا نمی‌کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ملت ایران گام نخست را برداشتند و رهبری مقتدر و فرهیخته نیز در خرداد سال ۹۲ و با راهنمایی‌های خود و حق‌الناس شمردن آرای مردم و همچنین در جریان مذاکرات هسته‌ای و هدایت‌ها و حمایت‌ها و تدبیر خود گام بعدی را برداشتند.

رییس‌جمهور با اشاره به هماهنگی همه نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی و قوای ۳گانه و نیروهای نظامی و غیرنظامی برجام گفت: سال ۹۴ سال فرصت‌سازی بود و امروز روز استفاده از فرصت‌های به وجود آمده است.

روحانی با تأکید بر این‌که فرصت حاصله از برجام دائمی نیست اظهار کرد: فرصتی که برجام برای ما به وجود آورده است همانطور که ابر بالای سر دائمی نیست، دائمی و ابدی نیست. برجام امروز فرصتی بزرگ برای ملت ما در زمینه جذب فن‌آوری، مسایل اقتصادی، تعامل با جهان، جذب سرمایه‌گذاری و وحدت و اتحاد بیش‌تر در درون کشور به وجود آورده است و چنان‌چه خدای نکرده عده‌ای معدودی موفق شدند و نگذاشتند که ما به خوبی از این فرصت استفاده کنیم این فرصت دیگر بازنخواهد گشت.

وی تأکید کرد: امروز باید با به‌کارگیری همه هنرمندی خود از فرصت به وجود آمده برای تعالی و پیشرفت کشور استفاده کنیم.

رییس‌جمهور با اشاره به فضای ایجاد شده در دوران پسابرجام به دستاوردهای برجام در زمینه هسته‌ای اشاره کرد و گفت: پسابرجام برای فن‌آوری هسته‌ای نیز فرصت آفرین بوده و امروز ما می‌توانیم UF6 و آب سنگین بفروشیم و کیک زرد بخریم. ما امروز با همکاری با کشورهای دنیا از جمله ۱+۵ قادر خواهیم بود که در تأمین سوخت راکتور قدرت خود اکتفا شویم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر این‌که علم و فن‌آوری هیچ مرزی ندارند اظهار کرد: اگر کسی گمان می‌کند که علم و فن‌آوری دارای مرز هستند اشتباه می‌کنند حتی اگر کسی فکر می‌کند در دنیای امروز اقتصاد و سیاست مرز دارند، نیز در اشتباه است. امروز باید از همه جهان و ارتباطات صحیح و درست با جهان به ویژه دوستان و همسایگان استفاده کنیم و بهره ببریم و بهره برسانیم نه این‌که اقدام به ایجاد ترس و رعب کنیم زیرا درشت گویی و حرف بی‌پایه زدن هنر نیست.

 

رییس‌جمهور در پایان با اشاره به فرصت‌های ایجاد شده در دوران پسابرجام و همچنین وحدت و انسجام ملی داخلی نگاه جدید دنیا به ایران بر لزوم استفاده مناسب از فرصت ایجاد شده جهت پیشرفت کشور تأکید و اظهار کرد: باید سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل را همچنان با همدلی و همزبانی با دولت ادامه دهیم. بی‌تردید با استفاده از این فرصت می‌توان شاهد آبادانی و پیشرفت کشور، رفاه مردم و افزایش توانمندی‌ها در زمینه‌های مادی و معنوی باشیم.