بازارهای هدف صنایع مواد شوینده ایران کدامند؟ طبق آمارهای ارایه شده تا پایان نیمه اول سال ۱۳۹۵ رتبه ایران در واردات مواد شوینده ۸۵ و در صادرات آن ۸۱ بوده است. به گزارش ایسنا، استفاده از صابون به عنوان پاککننده به قرنها پیش از میلاد باز میگردد اما ورود شویندههای صنعتی به بازار از اواخر […]
بازارهای هدف صنایع مواد شوینده ایران کدامند؟
طبق آمارهای ارایه شده تا پایان نیمه اول سال ۱۳۹۵ رتبه ایران در واردات مواد شوینده ۸۵ و در صادرات آن ۸۱ بوده است.
به گزارش ایسنا، استفاده از صابون به عنوان پاککننده به قرنها پیش از میلاد باز میگردد اما ورود شویندههای صنعتی به بازار از اواخر دهه ۱۹۲۰ میلادی آغاز شد. استفاده از پودر شوینده در ایران نیز به دهه ۱۳۳۰ هجری شمسی باز میگردد. در حدود سالهای ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۴ با ورود پودرهای شوینده به شهرهای بزرگ، کاربرد این مواد به شکل امروزی متداول شد.
رشد فرهنگ جامعه از یک سو و افزایش آگاهی استفادهکنندگان از تنوع تولیدات شوینده از سوی دیگر باعث بالا رفتن میزان مصرف محصولات شوینده شد. بهگونهای که نخستین واحد تولید پودر شوینده با ظرفیت ۲۵۰ کیلوگرم در ساعت در سال ۱۳۳۲ توسط شرکت داروگر راهاندازی شد و در سال ۱۳۴۱ واحد تولیدی شرکت پاکسان با ظرفیت ۵۰۰ کیلوگرم پودر در ساعت و سومین واحد تولیدی در همان سال با نام شرکت پاکنام (اسنو) با ظرفیت ۲۵۰ کیلوگرم در ساعت شروع بهکار کرد و بدینترتیب طی این سالها پودرهای شوینده مصرفی در داخل کشور در دو نوع دستی و ماشینی تولید و عرضه شد.
همچنین تا خردادماه سال ۱۳۸۷ پودرهای شوینده جزو کالاهای مشمول تنظیم بازار بوده و دولت به جهت حمایت از مصرفکننده به تولیدکنندگان این بخش یارانه پرداخت میکرد.
بزرگترین صادرکنندگان پودرهای لباسشویی کدامند؟
طبق آمارهای موجود میزان تولید پودرهای شوینده در کشور طی سالهای اخیر از ۴۰۰ هزار تن تا بیش از ۶۸۰ هزار تن بوده است اما در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۵ آمار تولید این بخش به ۳۰۸٫۶ هزار تن محدود شده در حالی که در کشور ظرفیتی برای تولید یک میلیون و ۶۱۰ هزار تن پودر شوینده وجود داشته است.
این کاهش ظرفیت به دلیل تبدیل خط از پودر به مایع لباسشویی رخ داده است.
همچنین باید گفت که در این مدت رتبه ایران در زمینه صادرات پودرهای شوینده ۸۱ بوده و کشور در سال ۲۰۱۵ شش میلیون دلار درآمدزایی در این بخش داشته است.
رتبههای اول تا دهم صادرکننده پودرلباسشویی به ترتیب عبارتند از: آلمان، آمریکا، بلژیک، فرانسه، انگلستان، چین، هلند، ایتالیا، لهستان و اسپانیا که در کشوری مانند آلمان، بیش از ۲۱۳۶ میلیون دلار درآمدزایی در این بخش صورت گرفته است.
بازارهای پودرهای شوینده ایرانی
اما در حوزه واردات پودرهای شوینده ایران رتبه ۸۵ را به خود اختصاص داده و در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۰ میلیون دلار ارز کشور برای خرید این کالا خارج شده است. طبق جدول رتبههای اول تا دهم واردات انواع پودر شوینده عبارتند از: آلمان، انگلستان، فرانسه، کانادا، بلژیک، آمریکا، هلند، چین، لهستان و ایتالیا.
طبق آمارهای موجود در سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۴۱ میلیون و ۷۹۹ هزار دلار پودر لباسشویی دستی از کشور صادر شده و همچنین در زمینه پودر لباسشویی ماشینی صادرات ایران بیش از یک میلیون و ۹۳۰ هزار دلار بوده است. در همین سال در حوزه واردات مواد شوینده در حوزه پودرهای لباسشویی دستی بیش از ۳۰ هزار دلار و در خصوص پودرهای لباسشویی ماشینی بالغ بر ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار واردات داشتهایم.
عمده بازارهای صادراتی پودر لباسشویی دستی ایران عبارتند از عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، قزاقستان، ترکیه، عمان، کویت، کامرون، ازبکستان، سومالی، روسیه و بحرین.
در حوزه صادرات پودر لباسشویی ماشینی نیز کشورهای عراق، تاجیکستان، گرجستان، ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان، افغانستان، لبنان، پاکستان، بلاروس، قرقیزستان، ازبکستان، عمان، ترکیه و بحرین عمده بازارهای ایران به شمار میروند اما واردات این پودر لباسشویی دستی بهطور عمده از کشور ترکیه بوده است .
در حوزه پودر لباسشویی ماشینی کشورهای امارات عربی، ترکیه، آلمان، لهستان، چین و ایتالیا جزو عمده صادرکنندگان به ایران بودهاند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.