موقعیت امروز قطر، فرصتی طلایی برای ایران است

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران موقعیت امروز قطر، فرصتی طلایی برای ایران است کشورهای مصر، بحرین و امارات متحده‌عربی، با محوریت عربستان روز دوشنبه برنامه حصر اقتصادی و سیاسی قطر را عملیاتی کردند. آنها ضمن قطع روابط با قطر، شهروندان این کشور را اخراج، همه مرزهای هوایی، دریایی و زمینی خود را به روی […]

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران

موقعیت امروز قطر، فرصتی طلایی برای ایران است

کشورهای مصر، بحرین و امارات متحده‌عربی، با محوریت عربستان روز دوشنبه برنامه حصر اقتصادی و سیاسی قطر را عملیاتی کردند. آنها ضمن قطع روابط با قطر، شهروندان این کشور را اخراج، همه مرزهای هوایی، دریایی و زمینی خود را به روی ورود و عبور شهروندان و وسایل حمل‌ونقل قطر بسته‌اند و عملاً این کشور کوچک اما ثروتمند و تأثیرگذار را در محاصره قرارداده‌اند؛ محاصره‌ای که تنها راه خروج از آن برای قطر از ایران می‌گذرد. با اولین سفر منطقه‌ای دونالدترامپ به خاورمیانه و رقص شمشیر او با شاه سعودی، ترتیب امنیت و نظم منطقه‌ای به‌هم‌خورده است؛ قطع رابطه ۴ کشور عربی با قطر یکی از مصادیق سفر ترامپ به خاورمیانه است. حالا این تنش در میان کشورهای عربی، به فرصتی برای ایران تشبیه شده است؛ فرصتی که باید درباره نحوه استفاده از آن دولت باید برنامه‌ریزی دقیق، سریع و کوتاه‌مدتی داشته باشد.

موضوعی که برای ایران می‌تواند یک فرصت طلایی اقتصادی باشد. فرصتی که پیش‌ازاین هم ایران یک‌بار بعد از تحریم روسیه از سوی اتحادیه اروپا به دست آورد ولی آنچنان ‌که باید و شاید از آن نتوانست استفاده کند؛ اتفاقی که حالا هم می‌تواند بیفتد و کشورهایی دیگری همچون هند و عمان این فرصت را مناسب بیایند.

سید‌رضی‌حاجی‌آقامیری، رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفت: ‌وضعیت پیش‌آمده بعد از قطر رابطه ۴ کشور عربی با قطر، فرصتی بی‌نظیر برای اقتصاد ایران است؛ بازاری چند میلیاردی تا چند ده میلیارد دلاری پیش روی ایران قرار دارد.

وی افزود: ‌اگرچه این وضعیت فرصتی طلایی برای اقتصاد ایران است که باید برای استفاده از آن تلاش کرد؛ اما من مطمئن نیستم که چقدر ایران می‌تواند از این فرصت به نفع خود بهره بگیرد.

آقامیری تصریح‌‌کرد: ‌باید به زمان توجه داشت؛ باید دانست که این شرایط مادام‌العمر نیست و ممکن است در آینده نزدیک و دوره کوتاه‌مدت، اختلاف‌ها، برطرف شود، بنابراین باید به‌سرعت، از این فرصت برای اقتصاد ایران بهره گرفت.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران گفت: ‌ما در تجربه مشابه قبلی نتوانستیم از فرصت پیش‌آمده در روابط ترکیه و روسیه بهره بگیریم. البته باید به این نکته هم توجه کرد که روسیه خود در روابط با ایران سنگ‌اندازی می‌کرد. زمانی که اراده کردیم با این کشور رابطه داشته باشیم متوجه شدیم که به لحاظ استاندارد، روادید، بهداشت و سطح کیفیت محصول با محصولات ترکیه فاصله معناداری داریم. البته من امیدوارم که با کشور قطر هم به این مشکل برخورد نکنیم.

وی تأکید‌ کرد: ‌باید مسؤولان سیاسی در ایران، علاوه بر فرصت‌های سیاسی، به نقاط مثبت این کشور برای اقتصاد ایران فکر کنند. قطر، یکی از ثروتمند‌‌‌ترین و تأثیرگذار‌‌‌ترین کشورهای منطقه در حوزه کشورهای عربی است؛ این کشور سالانه، حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار از عربستان و امارات متحده‌عربی، مواد غذایی وارد می‌کند و کشور ثروتمندی در منطقه به شمار می‌رود.

در این دوره قطر به آب، دارو و مواد غذایی نیاز دارد؛ به گفته حاجی‌آقامیری، ایران هم‌‌پتانسیل بالایی در حوزه مواد غذایی دارد. قطر، کشوری نزدیک به ایران است و از سه بندر مهم ایران، یعنی بندرعباس، بندرلنگه و بوشهر با زمانی کم‌تر از ۱۲ ساعت از طریق آبی، می‌توان کالا‌‌‌ها را برای این کشور ارسال کرد.

رییس کمیسیون توسعه صادرات ایران در خصوص این‌که آیا ایران می‌تواند به مهم‌ترین شریک اقتصادی قطر تبدیل شود، گفت: ‌ایران می‌تواند مایحتاج این کشور را تأمین کند، به‌شرط این‌که فرصت‌های پیش‌روی را از دست ندهند. باید در این دوره سرعت عمل را از دست نداد. باید نگاه ما به نحوی باشد که بازار قطر را بشناسیم به نیاز این بازار پاسخ دهیم؛ اگرچه ما در گذشته سهم کم‌تری از بازار قطر داشتیم. از طرف دیگر معلوم نیست این نفاق تا چه حد ریشه‌ای است. با توجه به کندی ما و سرعت این اتفاق‌‌‌‌ها من سهم ایران را در بازار قطر ناچیز می‌دانم.

به گفته او، سرعت حوادث در قطر خیلی بالاست و ممکن است همان‌طور که اختلاف سریع خود را نشان داد، خیلی زود فروکش کند. ضمن این‌که باید با آینده‌نگری به حوادث عکس‌العمل نشان دهیم. هیأت‌های ایرانی باید با هیأت‌های قطری وارد مذاکره شوند و روابط خود را با این کشور به‌صورت چندجانبه پیش برند. در اینجا نقش وزارت امور خارجه خیلی مفید است.

 

آقامیری گفت: ‌قبلاً نقدی که به وزارت امور خارجه بود، این‌که بیش‌تر به مسایل سیاسی توجه دارد تا مسایل اقتصادی و در این دوره پیش‌آمده معلوم خواهد شد که چقدر آنها بر روی مسایل تجاری تمرکز و در حل آن خلاقیت دارند و این‌که چقدر می‌توانند از این پارادایم با حل مسایل سیاسی، امتیاز اقتصادی بگیرند. ایران می‌تواند با برنامه‌‌ریزی درست، از بازار قطر سهم خوبی داشته باشد.