مخالف دخالت خارجی برای تعیین آینده سوریه هستیم

    وزیر خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار کرد که با همتای روس خود در مورد بحران سوریه، اجرای برجام و همکاری‌های دو کشور در شورای امنیت سازمان ملل رایزنی و گفت‌وگو کرده است.به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف بعد از دیدار با وزیرخارجه روسیه در باکو گفت: اولین نشست ۳ ‌جانبه ایران، روسیه […]

    وزیر خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار کرد که با همتای روس خود در مورد بحران سوریه، اجرای برجام و همکاری‌های دو کشور در شورای امنیت سازمان ملل رایزنی و گفت‌وگو کرده است.به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف بعد از دیدار با وزیرخارجه روسیه در باکو گفت: اولین نشست ۳ ‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در سطح وزرای خارجه برگزار شد. ایده تشکیل این اجلاس ۳ جانبه در ملاقات چندی پیش رؤسای جمهور ایران و آذربایجان در تهران مطرح شد.

وی با بیان این ‌که در حال برنامه‌ریزی هستیم که این اجلاس در سطح سران برگزار شود، به برخی از محورهای مذاکرات بین ۳ دیپلمات ایرانی، روسی و آذربایجانی در جلسه باکو اشاره کرد و افزود: ترانزیت و گمرک یکی از مهم‌ترین محورهای رایزنی و گفت‌وگو بود.

وی با بیان این‌که با افتتاح فعالیت قطار ریلی آستارا – آستارا و راه‌آهن قزوین-رشت و آغاز ساخت راه‌آهن رشت – آستارا این امکان فراهم می‌شود که بنادر در خلیج‌فارس با روسیه و آذربایجان در ارتباط باشند و زمینه برای ترانزیت کالا فراهم شود، ادامه داد: این موضوع کمک خوبی به رشد اقتصادی ۳ کشور خواهد کرد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین با بیان این‌که در این جلسه در زمینه مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری، گسترش همکاری‌های فرهنگی و تسهیل روادید بین ۳ کشور و همچنین لزوم مبارزه با قاچاق مواد مخدر گفت‌وگو کردیم، به دیدارش با وزیرخارجه روسیه بعد از پایان این اجلاس اشاره کرد و افزود: در این دیدار در مورد بحران سوریه، اجرای برجام و همکاری دو کشور در شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از برخی سوءاستفاده‌ها و همچنین تقویت اجرای برجام جهت فشار به کشورهای طرف مقابل در راستای اجرای تعهداتشان رایزنی و گفت‌وگو کردیم.

وی با اشاره به رایزنی‌های مقامات مختلف کشورمان در مورد بحران قره‌باغ با مقامات دوکشور آذربایجان و ارمنستان گفت: امیدواریم آتش‌بس ایجاد شده ادامه پیدا کند.

 

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان این‌که در زمان مناسبی نشست سه‌جانبه روسای جمهور ایران، آذربایجان و روسیه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در گفت‌وگویی که با آقای لاوروف درمورد سوریه داشتیم بر ضرورت گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه حل این بحران تأکید کردیم و این‌که باید مشورت‌‌ها در این زمینه ادامه پیدا کند، با افراطی‌گری و تروریسم باید مقابله شود و هر دو کشور معتقدند که باید مردم سوریه در مورد آینده کشورشان تصمیم بگیرند. ما مخالف دخالت خارجی برای تعیین آینده سوریه هستیم.