اما و اگرهای قیمت پیشنهادی مزایده ماشین‌سازی تبریز

اما و اگرهای قیمت پیشنهادی مزایده ماشین‌سازی تبریز دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی نسبت به واگذاری بی‌برنامه مجموعه «ماشین‌سازی تبریز» هشدار داد و از دکتر روحانی رییس‌جمهوری خواستار رسیدگی به این موضوع شد. به گزارش ایرنا، کریم صادق‌زاده تبریزی اظهار‌ کرد: برخی گزارش‌های رسیده حاکی از جدی شدن بحث واگذاری این واحد بزرگ صنعتی به […]

اما و اگرهای قیمت پیشنهادی مزایده ماشین‌سازی تبریز

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی نسبت به واگذاری بی‌برنامه مجموعه «ماشین‌سازی تبریز» هشدار داد و از دکتر روحانی رییس‌جمهوری خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

به گزارش ایرنا، کریم صادق‌زاده تبریزی اظهار‌ کرد: برخی گزارش‌های رسیده حاکی از جدی شدن بحث واگذاری این واحد بزرگ صنعتی به عنوان نگین صنعت آذربایجان به افراد حقیقی است که اهلیت آنها برای مدیریت این مجموعه منحصر به فرد به اثبات نرسیده و کارنامه آنها مشخص است.

وی گفت: مردم به ویژه کارگران، انتظار دارند آقای روحانی شخصاً در این خصوص وارد عمل شود.

عضو منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز با بیان این‌که به نظر می‌رسد در مطرح ساختن سریع واگذاری ماشین‌سازی تبریز بلافاصله پس از انتخابات ریاست جمهوری اهداف خاصی دنبال می‌شود، خاطرنشان ‌کرد: واگذاری قبلی ماشین‌سازی به صندوق ورشکسته بازنشستگی فولاد ایران اعتراض گسترده کارگری را به همراه داشت.

وی افزود: تجربه خصوصی‌سازی‌های انجام شده به خوبی نشان می‌دهد هیچ یک به اهداف مورد نظر منتج نشده و نزدیک به اتفاق این واحد‌‌‌ها با تعطیلی مواجه یا مشکلاتشان بیش‌تر شده است.

صادق‌زاده با تأکید بر این‌که باید واگذاری کارخانه ماشین‌سازی تبریز با عقلانیت و بررسی کارشناسی صورت گیرد، گفت: در مزایده اعلامی کل مجموعه کارخانه ماشین‌سازی تقریباً معادل بهای مجموعه آپارتمان‌های متعلق به‌کارخانه ماشین‌سازی در ائل‌گلی تبریز قیمت‌گذاری کارشناسی شده و به نظر می‌رسد در واقع خریدار این مزایده در ابتدا چشم به این مجموعه آپارتمانی برای ساخت‌وساز و فروش دارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که ماشین‌سازی تبریز به عنوان کارخانه مادر می‌تواند با فعالیت خود سرمنشأ ایجاد واحدهای جدید صنعتی باشد، اظهار کرد: در سالی که به فرمان مقام‌معظم‌رهبری سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نام‌گذاری شده توجه به چنین مجموعه‌هایی باید بیش از این باشد.

وی با بیان این‌که با چنین شیوه واگذاری باید فاتحه صنعت استان را خواند، گفت: واگذاری کارخانه ماشین‌سازی به این شیوه روحیه کار و تولید را در سطح منطقه و ملی از بین می‌برد و ما از همه مسؤولان، وزیران دولت، استاندار به ویژه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم در کنار هم در مورد واگذاری کارخانه ماشین‌سازی تبریز حساسیت لازم را به خرج دهند و سازمان خصوصی‌سازی را به بررسی کارشناسی‌تر موضوع وادار کنند.

صادق‌زاده با تأکید بر این‌که اولویت در واگذاری کارخانه ماشین‌سازی تبریز باید خود کارگران باشند، افزود: کارگران این مجموعه صنعتی بار‌‌‌ها اعلام کرده‌اند که توان اداره کردن و به سودرسانی این واحد را دارند و سازمان خصوصی‌سازی باید از این ظرفیت استفاده کند.

عضو منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز با ابراز تعجب از اصرار سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری کارخانه ماشین‌سازی تبریز به غیر از مجموعه کارگران گفت: پیش از این عبدالعلی‌زاده رییس هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی شستا به عنوان مجموعه‌ای متعلق به ‌کارگران با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان خصوصی‌سازی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تعیین تکلیف گروه ماشین‌سازی تبریز گفته بود که شستا آمادگی خود را در آن جلسه برای خرید سهام و مدیریت گروه ماشین‌سازی تبریز اعلام کرده است.

وی افزود: البته در این ارتباط لازم است این انتقال در جلسه هیأت دولت مطرح شود تا شکل عملی به خود بگیرد.

صادق‌زاده با بیان این‌که کارگران شرکت ماشین‌سازی تبریز نیز از انتقال این مجموعه به شستا استقبال کرده‌اند، افزود: متأسفانه افرادی برای حفظ پست و عده‌ای هم با اهداف خاصی در تلاش هستند تا ماشین‌سازی تبریز به نحوی واگذار شود که نگین صنعت آذربایجان همچون برخی واگذاری‌های دیگر به ورطه نابودی کشیده شود و آنها به منفعت خود دست یابند.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی همچنین از سازمان خصوصی‌سازی خواست از مشاوره کامل با کارگران و مدیران با تجربه به ویژه پیشکسوتان ماشین‌سازی تبریز بهره جوید و نماینده کارگران را نیز در جلسات واگذاری شرکت دهد تا در شکل‌گیری تصمیمات نقش نیروی انسانی فراموش نشود.

صادق‌زاده با بیان این‌که در بحث واگذاری‌‌ها مباحث مختلفی در راستای بهبود وضعیت تولید و صنعت مطرح می‌شود، گفت: عده‌ای می‌گویند خصوصی‌سازی به نوعی ظرفیت‌سازی تلقی شده و دیگر تحریم‌ها ممانعتی برای عقد قراردادهای بین‌المللی ایجاد نمی‌کند اما بررسی‌ها از واگذاری‌‌ها نشان می‌دهد تمام این مسایل حرف ‌و حدیثی بیش نیست و اهداف دیگری در واگذاری‌‌ها دنبال می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که نباید اجازه داد هر سرمایه‌گذار ناشناخته و یا با دارا بودن کارنامه مشخص در واگذاری ماشین‌سازی تبریز قد علم کند، اظهار کرد: زمانی کارخانه ماشین‌سازی بیش از ۴ هزار کارگر داشت اما به بهانه خصوصی‌سازی آن را بلاتکلیف گذاشتند حتی با جداکردن بخشی از آن تحت عنوان شرکت ریخته‌گری ماشین‌سازی مدیریت هماهنگ آن را با مشکل مواجه ساختند و در ادامه با طرح خصوصی‌سازی به مرور بستر توسعه آن را بستند.

 

وی افزود: در هرحال با پتانسیلی که در کارخانه ماشین‌سازی تبریز وجود دارد می‌توان مدیریت آن را با انتقال به مجموعه‌هایی به ویژه متعلق به ‌کارگران از جمله شستا برند جهانی آن را حفظ و توسعه داد.