پاسخ رگولاتوری به یک ابهام؛ مناقصه کشف شماره اعضای تلگرام از دستور کار خارج شد!

پاسخ رگولاتوری به یک ابهام؛ مناقصه کشف شماره اعضای تلگرام از دستور کار خارج شد! در خبر‌ها آمده بود که رگولاتوری ایران، قصد دارد با تعریف پروژه‌ای و استفاده از متخصصین، شماره تلفن اعضای شبکه‌های اجتماعی را بیابد. همچنین بنا بر ادعای سایت ایتنا مطابق خبری که به تازگی در سایت رسمی سازمان تنظیم مقررات […]

پاسخ رگولاتوری به یک ابهام؛ مناقصه کشف شماره اعضای تلگرام از دستور کار خارج شد!

در خبر‌ها آمده بود که رگولاتوری ایران، قصد دارد با تعریف پروژه‌ای و استفاده از متخصصین، شماره تلفن اعضای شبکه‌های اجتماعی را بیابد.

همچنین بنا بر ادعای سایت ایتنا مطابق خبری که به تازگی در سایت رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده، این سازمان درصدد کشف شماره تلفن اعضای شبکه‌های اجتماعی است.

در این خبر، با اعلام رسمی این پروژه، از پیمانکاران نرم‌افزاری در قالب مناقصه دعوت شده که جهت مشارکت در این پروژه و ارایه نرم‌افزار ویژه این امر، به رگولاتوری مراجعه نمایند.

البته موضوع شناسایی هویت کاربران شبکه‌های اجتماعی، هماکنون جزو موضوعات حساس و مناقشه‌برانگیز فضای مجازی در جهان است، به ویژه این‌که با مسأله حریم خصوصی کاربران نیز تداخل دارد.

از جمله جدید‌ترین تحولات در این زمینه، اقدام اخیر دولت جدید آمریکا است که در ادامه سختگیری بر مهاجران، از آنها خواست که تمامی فعالیت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را رسماً به دولت این کشور گزارش نمایند.

گفتنی است این موضوع که همواره مورد انتقاد بوده است، در کشور ما تاکنون تنها در قالب نوعی خوداظهاری و صرفاً برای برخی کانال‌های پربازدید اجباری بوده است، که البته به‌نظر می‌رسد همین موضوع بیش‌تر در ایام انتخابات برای مدیران قابل توجیه بوده است؛ اما با طرح جدید رگولاتوری، به‌نظر می‌رسد این موضوع دامنه بیش‌تری خواهد یافت.

شایان ذکر است که در فراخوان رگولاتوری، تنها دو شبکه پیام‌رسان «تلگرام» و «واتس‌اپ» ذکر شده‌اند.

 پاسخ رگولاتوری

باسلام

احتراماً، پیرو درج گزارش منتشره در تاریخ ۱۷/۰۳/۹۶ با عنوان «پروژه رگولاتوری برای کشف شماره اعضای شبکه‌های اجتماعی» ذیلاً توضیح معاون نظارت و اعمال مقررات این سازمان به منظور تنویر افکار عمومی ارایه می‌گردد.

در پی وصول شکایات متعدد از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی مبنی بر این‌که وقتی مشترکین اقدام به واگذاری سیم‌کارت خود به شخص دیگری می‌کنند و یا سیم‌کارت توسط اپراتور سلب امتیاز شده و شماره آن به مشترک دیگری واگذار می‌شود در صورتی که فرد قبلی روی همین شماره، حساب کاربری خود را فعال داشته باشد، می‌تواند به اطلاعات حساب کاربری شخص جدید که بر مبنای همین شماره در شبکه اجتماعی مشابه فعال شده است دسترسی یابد و این مسأله موجبات خدشه به حریم خصوصی افراد را فراهم می‌کند، سازمان تصمیم گرفت در قالب یک پروژه صرفاً مطالعاتی این موضوع را بررسی و راه‌های جلوگیری از آن را به مشترکین اطلاع‌رسانی و یا در قالب یک نرم‌افزار کاربردی در اختیار کاربران قرار دهد که در این خصوص آگهی شرکت در استعلام تنظیم گردید.

لیکن در حال حاضر با توجه به قابلیت‌های جدید شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام این موضوع توسط کاربران قابل مدیریت بوده و مراتب از دستور کار سازمان خارج شده است. لذا به‌نظر می‌رسد اخبار مندرج در برخی از سایت‌ها مبنی بر ورود رگولاتوری به تشخیص شماره کاربران شبکه‌های اجتماعی، برداشت نادرست از این موضوع بوده و سازمان رسالت خویش را حفظ حریم خصوصی کاربران دانسته و به هیچ عنوان در این حوزه ورود نمی‌کند.

لازم به ذکر است مشترکین در صورت واگذاری سیم‌کارت و یا سلب امتیاز سیم‌کارت برای جلوگیری از دستیابی حساب کاربری جدید به اطلاعات حساب کاربری قبلی، می‌توانند در صفحه غیرفعال‌سازی (Deactivation page) و با رجوع به آدرس https: //my.telegram.org/auth?to=deactivate نسبت به غیرفعال نمودن حساب کاربری قبلی خود اقدام نمایند.

همچنین در مواردی که گوشی مشترک به سرقت رفته باشد، در زمان تحویل سیم‌کارت جدید، مشترک می‌تواند نشست‌های(sessions) فعال تلگرام روی دستگاه سرقت شده را به شرح ذیل پایان‌دهی نماید:

 

(setting→privacy and security→active sessions →terminate all other sessions