فهرست موارد تفاهم جدید ایران با مالزی

فهرست موارد تفاهم جدید ایران با مالزی وزیر ارتباطات ایران و وزیر صنعت مالزی در حوزه‌های ICT، نفت، بانکی، دارویی و گردشگری، تفاهمنامه همکاری امضا کردند. به گزارش فارس، کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و مالزی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. در این جلسه محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات […]

فهرست موارد تفاهم جدید ایران با مالزی

وزیر ارتباطات ایران و وزیر صنعت مالزی در حوزه‌های ICT، نفت، بانکی، دارویی و گردشگری، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

به گزارش فارس، کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و مالزی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

در این جلسه محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و نماینده ویژه رییس‌جمهور در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با وزیر صنعت و تجارت بین‌الملل مالزی دیدار کرد و تفاهمنامه همکاری میان ایران و مالزی بین طرفین به امضا رسید.

 فعالیت شرکت‌های پتروناس و البخاری مالزی در ۴ میدان نفتی ایران

محود واعظی در این دیدار با اشاره به توقف ۱۰ ساله در همکاری‌های ایران و مالزی، تأکیدکرد: با سفر سال گذشته رییس‌جمهور ایران به مالزی، همکاری‌های تجاری دو کشور ۴۰ درصد افزایش داشته و با برگزاری کمیسیون‌های مشترک میان دو کشور، برنامه‌ریزی خوبی برای آینده روابط دو کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده در زمینه تجارت ترجیحی میان دو کشور، اظهارداشت: برای فعالیت شرکت‌های پتروناس و البخاری مالزی در ۴ میدان نفتی تفاهماتی انجام شد و با امضای سند همکاری میان بانک مرکزی ایران و مالزی روابط بانکی دو کشور توسعه پیدا می‌کند.

ساخت کارخانه داروهای ضدسرطان در ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بازدید هیأت مالزیایی از کارخانه داروسازی ضد سرطان اشاره کرد و گفت: تفاهمنامه‌ای برای تولید داروهای ضد سرطان به امضا رسید که این کارخانه با مشارکت ۷۰ درصدی ایران و ۳۰ درصدی مالزی تا ۴ ماه آینده محصولات خود را تولید می‌کند.

وی همکاری‌های گمرکی را یکی دیگر از زمینه‌های روابط دو کشور ایران و مالزی بیان کرد و اظهارداشت: فناوری اطلاعات فرآورده‌های غذایی حلال، حمل و نقل، هواپیمایی و تجهیزات پزشکی حوزه‌های دیگری هستند که می‌توانیم در این زمینه‌ها با کشور مالزی همکاری داشته باشیم.

راه‌اندازی دفتر نمایندگی در تهران برای واردات روغن پالم

واعظی افزایش همکاری‌ها در واردات روغن پالم را یکی دیگر از توافقات انجام شده بیان‌کرد و گفت: در این زمینه از دو ماه گذشته دفتر نمایندگی در تهران راه‌اندازی شده که در این سند برای گسترش همکاری‌ها در زمینه روغن پالم نیز تأکید شد.

رییس ایرانی کمیسیون مشترک ایران و مالزی با اشاره به گردشگری به عنوان یکی دیگر از زمینه‌های همکاری بین دو کشور، تأکیدکرد: دین و فرهنگ مشترک ایران و مالزی می‌تواند زمینه خوبی برای تقویت صنعت توریسم بین دو کشور باشد .

وی به حجم ۷۰۰ میلیون دلاری مبادلات تجاری دو طرف در حال حاضر اشاره کرد و افزود: ظرفیت همکاری ایران و مالزی می‌تواند به چندین برابر این حجم افزایش داشته باشد و برای تشویق شرکت‌های دولتی و خصوصی هر دو کشور باید برنامه‌ریزی شود و وزارت خارجه و سفارتخانه‌های دو کشور، اجرایی شدن بندهای این سند را پیگیری کنند.

کاهش حجم مبادلات ایران و مالزی از ۱٫۶ میلیارد دلار در ۲۰۱۱ به ۷۰۰ میلیون دلار

در این دیدار همچنین مصطفی‌محمد، وزیر صنعت و تجارت بین‌الملل مالزی، از تشکیل ۶ گروه کاری میان دو کشور شالم گروه‌های تجارت و صنعت، بانکی و مالی، انرژی و محیط‌زیست، ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمل و نقل، توریسم و بهداشت خبر داد و گفت: این توافقات در کمیسیون مشترک میان دو کشور نهایی می‌شود.

وی گفت: در سفر رییس‌جمهوری ایران به مالزی طرفین در ۳ زمینه اصلی تبادل هیأت‌ها و مقامات عالی رتبه، همکاری بانک‌های مرکزی و افزایش دو برابری حجم تبادلات تجاری توافق کردند.

وی افزود: حجم مبادلات ایران و مالزی در سال ۲۰۱۱ حدود ۱٫۶ میلیارد دلار بوده که اکنون ۷۰۰ میلیون دلار است.

وی از مذاکرات برای امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور خبر داد.

این مقام مالزیایی ادامه داد: شرکت‌های پتروناس و البخاری در یکی از مناقصه‌ها پیشنهاد خود را برای حضور در میدان نفتی ارایه خواهند کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی دفتر نمایندگی در تهران برای صادرات روغن پالم به ایران اظهار امیدواری کرد.

 

به گفته وی، ۵ هزار دانشجو و ۱۵ هزار توریست ایرانی به صورت سالانه در مالزی حضور دارند که برای رفع مشکل فعالیت شرکت هواپیمایی ایرآسیا توافقاتی انجام شده است.