صنعت سیمان تاسال ۱۴۱۵ نیاز به افزایش ظرفیت تولید ندارد

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان صنعت سیمان تا سال۱۴۱۵ نیاز به افزایش ظرفیت تولید ندارد گروه معدن و زمین- مروری بر وضعیت کشورهای صادر کننده سیمان گویای آن است که در سال ۲۰۱۵ میلادی ایران به عنوان هفتمین کشور تولیدکننده سیمان شناخته شده و ۱٫۶درصد از کل تولید سیمان جهان را به خود اختصاص […]

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان

صنعت سیمان تا سال۱۴۱۵ نیاز به افزایش ظرفیت تولید ندارد

گروه معدن و زمین- مروری بر وضعیت کشورهای صادر کننده سیمان گویای آن است که در سال ۲۰۱۵ میلادی ایران به عنوان هفتمین کشور تولیدکننده سیمان شناخته شده و ۱٫۶درصد از کل تولید سیمان جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده صنعت سیمان در سال‌های گذشته و به ویژه از زمان شروع بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ در اروپا و آمریکا دستخوش تغییراتی شده است. اکنون چین به عنوان بزرگ‌‌‌ترین تولیدکننده این بخش در سال‌های اخیر سهمی حدود ۵۸ درصد از کل تولید سیمان جهان در ۵ سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

بدین ترتیب، این کشور در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۲۳۵۰ میلیون تن تولید داشته است. پس از چین، هند به عنوان دومین تولیدکننده این بخش با تفاوتی قابل توجه در حجم تولید ۶.۶ درصد تولید سیمان جهان را به خود اختصاص داده و در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۷۰ میلیون تن تولید داشته است. آمریکا نیز دو درصد سیمان جهان را تولید می‌کند و ۸۳٫۴ میلیون تن تولید این کشور بوده است.

ترکیه با تولید ۷۷ میلیون تن سیمان چهارمین تولیدکننده این بخش به شمار می‌رود که در مجموع ۱٫۹ درصد از تولیدات سیمان جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

برزیل با تولید ۷۲ میلیون تن و دسترسی به ۱٫۸درصد از کل تولید سیمان جهان، روسیه با تولید ۶۹ میلیون تن و اختصاص ۱٫۷درصد از تولید سیمان دنیا در رتبه‌های چهارم و پنجم این جدول قرار گرفته‌اند.

روسیه نیز با تولید ۶۹ میلیون تن و دسترسی به تولید ۱٫۷ از کل تولیدات سیمان جهان در رتبه ششم این جدول قرار گرفته است.

ایران با تولید ۶۵ میلیون تن سیمان در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز ۱٫۶ درصد از کل تولیدات جهان را به خود اختصاص داده و در رتبه هفتم جدول قرار می‌گیرد.

صنعت سیمان با ظرفیت ۷۰ درصدی کار می‌کند،

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اعلام این‌که صنعت سیمان امروز نیازی به افزایش ظرفیت ندارد، افزود: امروز اعمال افزایش قیمت با وجود افزایش هزینه‌های تولید اقدام مناسبی نیست.

عبدالرضا شیخان، با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر صنعت مبنی بر افزایش ۲۰ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت سیمان کشور، اظهار داشت: این اظهارات وزیر براساس گزارش پیشرفت طرح‌ها عنوان شده، اما به صورت کلی باید بگویم صنعت سیمان امروز نیازی به افزایش ظرفیت ندارد و این افزایش به نفع این صنعت نیست.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان این‌که امروز صنعت سیمان با ظرفیت ۷۰ درصدی کار می‌کند، افزود: اگر کارخانه‌های سیمان با تمام ظرفیت کار کنند با تولید ۸۲ میلیون تن سیمان جوابگوی نیاز داخلی کشور آن هم تا سال ۱۴۱۵ هستند.

وی تصریح کرد: با لحاظ کردن اضافه افزدونی‌‌ها در کارخانه‌ها و چرخه فعالیت آنها به‌طور حتم نیازمند افزایش ظرفیت با ایجاد کارخانه‌های جدید نخواهیم بود.

شیخان در رابطه با افزایش قیمت سیمان هم به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: هنوز رقابت‌های منفی در صنعت سیمان کشور وجود دارد و ما در حال کنترل قیمت‌ها هستیم به نحوی که امروز اعمال افزایش قیمت با وجود افزایش هزینه‌های تولید مناسب نیست.

پیش‌بینی مصرف ۱۴۰ میلیون تنی سیمان در همسایه شمالی ایران

در همین رابطه، امیرحسین‌کاوه، عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران می‌گوید، براساس اطلاعات موجود در افق ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف سیمان روسیه به رقم ۱۴۰ میلیون تن برسد و تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند سهم مناسبی کسب کنند و نسبت به صادرات برنامه‌ریزی داشته باشند.

کاوه خاطرنشان کرد: روسیه دارای جمعیت ۱۴۶٫۶میلیون نفر با مساحت حدود ۱۷ میلیون کیلومتر مربع است و ضمن این‌که پهناور‌‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود، در واقع هشتمین جمهوری پرجمعیت دنیا است.

قرار است خرداد ماه سال آینده میلادی (۲۰۱۸)، جام‌جهانی فوتبال به میزبانی این کشور برگزار شود و به این ترتیب روسیه در رتبه هفتمین مصرف‌کننده بزرگ سیمان جهان قرار گرفته است.

عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران یادآور شد: صادرات سیمان ایران در سال ۱۳۹۳ به رکورد بی‌سابقه بیش از ۱۸ میلیون تن رسید که سهم نزدیک به ۶۰ درصدی از این رقم را کشور عراق جذب کرد، اما کاهش طرح‌های عمرانی و مشکلات برون‌مرزی برای صادرات، پیامد افت صدور این مصالح ساختمانی را به همراه داشت.

برپایه اطلاعات موجود تعداد ۴۰ شرکت روسی در زمینه تولید سیمان در عراق فعالیت دارند که به شکل خصوصی دایر شده‌اند.

کاوه گفت: برابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته ظرفیت تولید سیمان کشور به بیش از ۸۰ میلیون تن و میزان تولید هم به ۵۷٫۹ میلیون تن رسید.

پیش‌بینی شده است ایران و روسیه در مدت ۳ تا ۴ سال آینده، حجم مبادلات تجاری خود را به رقم ۱۰ میلیارد دلار برسانند.

برابر آمار رسمی روسیه، ارزش مبادلات بازرگانی دو کشور ایران و روسیه در سال ۲۰۱۶ با افزایش ۷۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ به حدود دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید.

سال ۲۰۱۴ ایران و روسیه سطح مبادلات تجاری خود را با رشد ۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۳ به رقم یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رساندند.

عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران در ادامه افزود: بالا‌‌ترین رقم سرانه مصرف سیمان در روسیه ۴۳۰ کیلوگرم در سال ۲۰۰۸ بود، اما پس از آغاز روند نزولی در سال ۲۰۱۱ رقم ۴۰۹ کیلو گرم ثبت شد.

کاوه افزود: آمار‌‌ها نشان می‌دهد ظرفیت صنعت سیمان کشور در دوره ۹۵- ۱۳۸۳ با رشد ۱۵۶ درصدی از سطح ۳۲٫۶ میلیون تن به رقم ۸۳٫۵ میلیون تن رسید و به این ترتیب از برنامه چهارم توسعه روند افزایشی در این بخش آغاز شده است.

وی افزود: صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع انرژی بر محسوب می‌شود که ۳ درصد مصرف انرژی کل کشور و ۱۴ درصد مصرف انرژی صنایع را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است طی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۵ ظرفیت سیمان ایران با ۱۵۶ درصد رشد از ۳۲٫۶میلیون تن به ۸۳٫۵میلیون تن در سال رسید. همچنین براساس چشم‌انداز ۱۴۰۴ محصولات کانی غیرفلزی به عنوان اولویت سوم با محوریت صنایع سیمان و کاشی سرامیک در بین ۱۲ اولویت صنعتی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

با در نظر گرفتن آخرین پیش‌بینی‌های انجام شده در خصوص نرخ رشد ۴.۹ درصدی مصرف سیمان تا سال ۲۰۱۸ یا به عبارت دیگر افزایش سرانه مصرف جهانی از ۵۳۹ به ۶۴۰ کیلوگرم کسب جایگاه سوم جهان با ظرفیت تولید سالیانه ۱۲۰ میلیون تن و رتبه اول در صادرات جهانی و ظرفیت تولید در منطقه برای صنعت سیمان ترسیم شده است.

این در حالی است که عمده کشورهای واردکننده سیمان سفید ایران به ترتیب عبارتند از عراق، امارات‌متحده، قطر، کویت، بنگلادش، افغانستان، روسیه، قزاقستان، آذربایجان، عمان، تاجیکستان، ارمنستان، کره‌جنوبی، پاکستان، آفریقای‌جنوبی، هند، تانزانیا، ترکمنستان، ازبکستان، کنیا، فیلیپین، میانمار، قرقیزستان، بلژیک، گرجستان و سوریه البته در سال‌های گذشته عربستان سعودی از جمله بازارهای صادراتی ایران دراین بخش بوده است و کشورهای دیگری چون بحرین، ترکیه، استرالیا، بلغارستان، آلمان و آفریقای‌مرکزی وارداتی در این بخش داشته‌اند.

 

همچنین در حوزه سیمان خاکستری به ترتیب کشورهای افغانستان، پاکستان، کویت، عراق، سومالی، افغانستان، عمان، پاکستان، تانزانیا، عراق، تاجیکستان، کنیا، ترکمنستان، آذربایجان، تاجیکستان و ارمنستان از جمله کشورهایی بوده‌اند که به عنوان مقصد صادراتی ایران شناخته شده‌اند.