دره «ارغوان» ایلام اوج شکوه و زیبایی در بهشت رنگ‌ها

  دره ارغوان از آثار خارق العاده طبیعی استان ایلام است و در این محل بسیاری از رنگ‌ها به‌طور کاملاً طبیعی نمایان شده‌اند. به گزارش مهر، استان ایلام یکی از استان‌های کشور ایران است که در باختر این کشور و در ناحیه‌ای کوهستانی و نیمه‌گرم قرار گرفته‌، مرکز این استان شهر ایلام است و این […]

 

دره ارغوان از آثار خارق العاده طبیعی استان ایلام است و در این محل بسیاری از رنگ‌ها به‌طور کاملاً طبیعی نمایان شده‌اند.

به گزارش مهر، استان ایلام یکی از استان‌های کشور ایران است که در باختر این کشور و در ناحیه‌ای کوهستانی و نیمه‌گرم قرار گرفته‌، مرکز این استان شهر ایلام است و این استان از غرب با کشور عراق، از جنوب با استان خوزستان، از شرق با استان لرستان و از شمال با استان کرمانشاه همسایه است.

جغرافیای طبیعی و اقلیم استان ناهمواری‌های استان ایلام از رسوبات دوران اول تا چهارم زمین‌شناسی به یادگار مانده‌اند. ولی شکل‌گیری آن‌ها عموماً به دوران دوم و سوم زمین‌شناسی مربوط است.

این کوه‌ها چنان گسترده و فشرده‌اند که امکان شکل‌گیری دشتی آن‌ها فراهم نشده است. شمال و شمال شرقی استان ایلام کوهستانی و نواحی مغرب و جنوب غربی آن را اراضی پست و کم ارتفاع تشکیل داده‌اند.

مهم‌ترین ارتفاعات استان کبیرکوه و دینارکوه و مهم‌ترین دشت‌های آن دشت عباس و دشت مهران، دهلران است، از نظر اقلیمی استان به ۳ منطقه تقسیم می‌شود که شامل مناطق میانی که دارای آب و هوای معتدل است، مناطق کوهستانی شمال و شمال شرقی که دارای آب و هوای سردسیر با زمستانی طولانی و مناطق جلگه‌ای غرب و جنوب غربی که دارای آب و هوای گرمسیری است.

ایلام به خاطر زیبایی طبیعتش از آن با نام عروس زاگرس نیز یاد می‌شود و دره ارغوان یکی از مکان‌های تفرجی و دیدنی شهر ایلام است که با فاصله پنج کیلومتر در شمال ایلام قرار گرفته است.

هرساله همزمان با فصل بهار و به خصوص اردیبهشت ماه، دره ارغوان ایلام به اوج زیبایی رنگ‌ها در طبیعت تبدیل می‌شود و ارغوان‌های این دره و طبیعت بکر، زیبایی خاصی به منطقه بخشیده است.

منطقه دره ارغوان ایلام یکی از مکان‌های زیبای طبیعی استان و کشور به شمار می‌رود که به علت زیبایی‌های خیره کننده آن همه ساله مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان بومی و غیربومی قرار می‌گیرد.

دره ارغوان دره‌ای زیبا در ورودی شهر ایلام است که پر از ارغوان‌های زیبا و رنگی، گل‌های بابونه و آلاله سرخ و لاله‌های واژگون و اشک مریم‌های قرمز است که در برابر چشمانت زیبایی‌های خیره کننده خداوندی را به رخ می‌کشد.

آرامش و سکوت این دره را صدای خوش‌الحان پرندگان و سارهای مستش دوچندان می‌کند و شکوه مانای کوه‌ها و صخره‌هایش، زیبایی الهی را در پیش چشمانت پهن می‌کند، رنگ‌های زیبای ارغوان، رویش و سر سبزی بوته‌های زیبا و روانی چشمه‌های فصلی و درخشش صخره‌های بزرگ، شکوه و زیبایی این دره را دو چندان می‌کند.

دره ارغوان یکی از مناطق حفاظت شده استان است که درختان ارغوانی آن در محدوده ۱۶۰ هکتار از این منطقه بی‌نظیر رویش دارند، این دره زیبا مملو از درختانی با شکوفه‌ها و برگ‌های ارغوانی است که در میان درخت‌های بلوط و زالزالک به گونه بسیار حیرت‌آوری چشم را خیره می‌کند.

درآمیختن زنگ‌های مختلف درختان شکوه خاصی به این منطقه بخشیده است و آن را به اوج زیبایی تبدیل کرده است، دره ارغوان یک دره پر آب و بسیار دیدنی پوشیده از بوته‌های ارغوان و این دره که از دیرباز به واسطه وجود بوته‌های بسیار زیاد ارغوان بسیار معروف شده است.

استان ایلام دارای پتانسیل‌های مختلف طبیعی جهت به‌کارگیری صنعت اکوتوریسم است.

مجموعه آثار طبیعی شامل چشمه قیر روان، چشمه‌های آبگرم و غار خفاش دهلران، جنگل‌های تفریحی ارغوان، تجریان، مله پنجاو، رنو و آبزا در ایلام، غارهای طبیعی و تاریخی سیوان کوه بدره، کبوترلان زرین آباد، غار طلسم ایوان، چل سین شیروان و دریاچه دوقلوی سیاه گاو و آبدانان و آبشارهای چمچه زرد، آبطاف و چم‌آو، گردشگاه ییلاقی خوران، منطقه حفاظت شده بانکول و شکارگاه مانشت نمونه‌هایی زیبا از آثار طبیعی و بکر استان است.

 

 می توان با تدوین برنامه‌ها و طرح‌های گردشگری متعدد، جلب سرمایه‌گذاری به استان، ایجاد زیرساخت‌های مناسب و مهیا ساختن امکانات رفاهی لازم در کنار جاذبه‌ها، استفاده‌های اقتصادی و فرهنگی زیادی را نصیب استان کرد.