در پی انفجار اخیر در پروژه کمربند جنوبی مشهد؛پیمانکار خاطی خلع‌ید شد

  مدیر نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد گفت: پیمانکار انفجارهای پروژه کمربند جنوبی مشهد خلع‌ید شد. به گزارش ایسنا، سیدمحمود ریحانی با اشاره به خلع‌ید شدن پیمانکار انفجارهای این پروژه، اظهار‌ کرد: در هیچ پروژه‌ای از پروژه‌های شهرداری، اجازه کار به پیمانکاری که خارج از استاندارد کاری عمل می‌کند، داده نمی‌شود و مدیریت شهری […]

 

مدیر نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد گفت: پیمانکار انفجارهای پروژه کمربند جنوبی مشهد خلع‌ید شد.

به گزارش ایسنا، سیدمحمود ریحانی با اشاره به خلع‌ید شدن پیمانکار انفجارهای این پروژه، اظهار‌ کرد: در هیچ پروژه‌ای از پروژه‌های شهرداری، اجازه کار به پیمانکاری که خارج از استاندارد کاری عمل می‌کند، داده نمی‌شود و مدیریت شهری همه ملاحظات برای تأمین ایمنی شهروندان در جریان اجرای پروژه‌ها را لحاظ می‌کند.

وی با بیان این‌که کار انفجار امری تخصصی است که با مجوزهای هیأت ناریه استان صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اصلا این کار در تخصص ما نیست بلکه براساس هماهنگی با هیأت ناریه استان، تنها می‌گوییم نیاز است چه محلی برای ادامه پروژه سنگ‌برداری شود.

ریحانی ادامه ‌داد: این کار در تخصص هیأت ناریه استان است که تعداد چال‌ها، مقدار مواد منفجره، عمق زمین و‌… را تعیین کرده و با حضور پلیس پیشگیری از وقوع جرم نیروی انتظامی انفجار‌ها صورت گیرد که در انفجار اخیر نیز پلیس سر صحنه انفجار حضور داشت.

مدیر نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد تصریح ‌کرد: در واقع هرگونه عملیات آتش‌بازی یا انفجار برای اجرای پروژه، اکتشاف معدن، راهسازی و… در سطح شهر باید با این هیأت هماهنگ شده و مجوزهای لازم دریافت شود.

ریحانی در خصوص نحوه تعیین پیمانکار برای انفجار، افزود: پیمانکاران انفجار آیین‌نامه مخصوص دارند و باید تأیید صلاحیت شوند، این پیمانکاران از تجربه و تخصص لازم برخوردارند و ملزم به رعایت ضوابط هستند.

وی با اشاره به این‌که انفجارهای صورت گرفته طی روزهای اخیر در قالب اجرای پروژه کمربندی ۷۵ متری جنوبی مشهد و صرفاً در راستای کوه‌بری و راهسازی صورت گرفته، عنوان ‌کرد: برای احداث کمربندی جنوبی مشهد باید ۳ میلیون مترمکعب عملیات سنگ‌برداری صورت گیرد و در این راستا انفجار کوه بخشی از برنامه عادی و روزمره‌ای است که هر هفته صورت می‌گیرد تا مسیر برای راهسازی باز شود.

مدیر نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد با اشاره به کوهستانی بودن مسیر کمربندی جنوبی مشهد، خاطرنشان کرد: عملیات سنگ‌برداری بخشی از مسیر با استفاده از بولدوزر انجام می‌شود، اما بخش‌هایی از کوه به دلیل سخت بودن جنس سنگ نیازمند انفجار است.

ریحانی با اشاره به این‌که مجوزهای لازم به این منظور از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌رضوی به عنوان پیمانکار این پروژه دریافت شده است، اضافه‌کرد: پیش از انفجار به اهالی منازل محل اطلاع‌رسانی‌های لازم شده، اما ظاهراً شدت انفجار اخیر کمی بیش‌تر از گذشته بوده و همین عامل سبب لرزش برخی منازل و بروز شایعات و نگرانی‌هایی شده است.

وی اظهار‌‌کرد: علت این اتفاق در دست بررسی است و هنوز مشخص نیست دلیل افزایش صدای انفجار اخیر در اثر استفاده زیاد از مواد منفجره، خیس بودن ‌چاله‌های انفجاری یا سایر عوامل است.

مدیر نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد گفت: گزارش کاملی در این خصوص از سوی مشاور پروژه دریافت شده و در اختیار معاون فنی ‌و عمرانی شهرداری قرار گرفته که پیگیری‌های بیش‌تر در این خصوص نیز دنبال می‌شود.

ریحانی با اشاره به خسارت وارده به دو منزل مسکونی و تخریب شیشه‌ آن‌ها، خاطرنشان کرد: خسارات وارده به این منازل پرداخت خواهد شد.

 

وی با بیان این‌که تاکنون ۱۲۰ مورد انفجار در کمربند جنوبی صورت گرفته است، تصریح‌ کرد: برای اجرای کامل پروژه، تا پایان سال جاری بیش از ۸۰ مورد انفجار دیگر باید صورت گیرد که اطلاع‌رسانی‌های لازم نیز متعاقباً انجام می‌شود و ملاحظات بیش‌تری برای این منظور صورت می‌گیرد.