توسعه تبادلات الکترونیکی ایران و ترکیه برای راه‌اندازی پنجره واحد گمرکی

    لغو محدودیت سوئیفت یک بانک ایرانی در ترکیه وزیر تجارت ترکیه در دیدار وزیر ارتباطات گفت که کشورش برای ایجاد تسهیلات در راستای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران، اولویت ویژه‌ای در نظر گرفته است. به گزارش سیتنا، در حاشیه بیست‌وپنجمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه، محمود واعظی، وزیر ارتباطات […]

 

 

لغو محدودیت سوئیفت یک بانک ایرانی در ترکیه

وزیر تجارت ترکیه در دیدار وزیر ارتباطات گفت که کشورش برای ایجاد تسهیلات در راستای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران، اولویت ویژه‌ای در نظر گرفته است.

به گزارش سیتنا، در حاشیه بیست‌وپنجمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و نماینده ویژه رییس‌جمهور با بلند تفنگچی، وزیر تجارت و گمرک جمهوری ترکیه دیدار و پیرامون روابط دوجانبه و ایجاد تسهیلات گمرکی و تجاری بین دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

واعظی در این دیدار با ابراز خرسندی از اراده مسؤولان بلندپایه دو کشور برای گسترش همکاری‌ها دوجانبه و نیز فراهم شدن امکان برگزاری بیست‌وپنجمین نشست کمیسیون مشترک در جمهوری ترکیه تأکید کرد: جمهوری ترکیه همسایه و شریک مهم اقتصادی ایران است و امیدواریم روابط صمیمانه بین دو کشور در عرصه‌های مختلف بیش از پیش گسترش یابد.

تفنگچی نیز ضمن خوشامدگویی به هیأت ایرانی و با اشاره به مذاکرات و توافقات خوب انجام شده در بیست‌وپنجمین نشست کمیسیون مشترک ایران و ترکیه گفت: اولویت ویژه‌ای برای ایجاد تسهیلات در راستای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران داریم و امیدواریم از طریق ایجاد تسهیلات گمرکی و روان‌سازی مبادلات این مهم را به‌طور مؤثر فراهم کنیم.

در این دیدار، طرفین در خصوص توسعه تبادلات و اطلاعات الکترونیکی به منظور راه‌اندازی پنجره واحد گمرکی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند و توافق شد که در راستای توسعه تسهیلات در این حوزه موضوع به صورت جدی از سوی مسؤولان گمرکی در نشست مشترک تخصصی دنبال شود.

موضوع تجارت ترجیحی و امکان توسعه مبادلات و همکاری‌های تجاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی دو کشور نیز در این دیدار مطرح شد.

طرفین توافق کردند در جهت رفع موانع و حل و فصل نکات مبهم، تشریک مساعی لازم را با هدف اجرای مؤثر مفاد توافقنامه تجارت ترجیحی در بخش‌های مرتبط دنبال کنند.

محدودیت‌های سوئیفت برای بانک ملت ایران در ترکیه برداشته شد

رییس کل بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد بانک ملت ایران در ترکیه فعال شده و محدودیت سوئیفت برای شعب این بانک برداشته شده است.

محمود واعظی در ادامه دیدارهای رسمی خود با مقامات ترک در حاشیه برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در آنکارا، با آردم باشجی، رییس بانک مرکزی ترکیه و نمایندگان بانک‌های خصوصی و دولتی ترکیه گفت‌وگو کرد.

در این ملاقات که جودت ییلماز، وزیر توسعه و رییس کمیسیون اقتصادی طرف ترک نیز حضور داشت؛ طرف ترک با توجه به فضای حاصله در دوران پسا برجام و رفع تحریم‌های کشورمان اعلام کرد: بانک مرکزی ترکیه آمادگی دارد برای تسریع در زمینه همکاری‌های بانکی و مراودات پولی دو کشور، همکاری کند.

وی اظهار داشت: در چنین شرایطی، حضور تعداد بیش‌تری از بانک‌های ترکی در روابط تجاری دو کشور و فعال شدن شعب بانک‌های ایران در ترکیه بسیار حایز اهمیت است.

رییس کل بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد: تماس‌ها، همکاری‌ها و رایزنی‌های متناوب با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران داریم و در حال هماهنگ‌سازی برای تقویت همکاری‌ها و عادی‌سازی روابط بانکی هستیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه بانک ملت در ترکیه فعال و محدودیت سوئیفت برای شعب این بانک برداشته شده است.

او تصریح کرد: درمورد تأسیس بانک‌های جدید ایرانی با شرایط جدید منتظر دریافت درخواست‌های آن‌ها هستیم.

واعظی نیز در این دیدار بر نقش فعال‌سازی و عادی شدن روابط بانکی در کلیه سطوح از جمله بانک‌های دولتی و خصوصی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور تأکید کرد و گفت: از توسعه همکاری‌های بانکی دو کشور استقبال می‌کنیم.

وی اظهار داشت: خوشبختانه دوران تحریم در ایران برداشته شده و سیستم بانکی ایران آمادگی دارد تا نسبت به همکاری‌های مشترک اقدام کند.

او ادامه داد: مادامی که ابزار بانکی به صورت کامل استفاده نشود و تسهیلات لازم به بخش خصوصی داده نشود؛ همچنین برای سرمایه‌گذاری‌های طرفین تضامین لازم موجود نباشد، نمی‌توان انتظار داشت سقف حجم مبادلات به میزان مورد تصویب مقامات دو کشور برسد.

 

در این نشست نمایندگان بانک‌های ترک و بانک‌های جمهوری اسلامی ایران از جمله بانک مرکزی و بانک صادرات حضور داشتند و مقرر شد جزییات این همکاری‌ها به صورت مدون بررسی و نهایی شود.