رکورد ارزان‌‌ترین مزرعه خورشیدی جهان بار دیگر در مناقصه امارات

رکورد ارزان‌‌ترین مزرعه خورشیدی جهان بار دیگر در مناقصه امارات سازمان آب‌و برق دبی رکورد جدید جهانی را در خصوص هزینه تولید برق خورشیدی با دریافت پیشنهاد مناقصه برای فاز سوم پارک خورشیدی المکتوم به ظرفیت ۸۰۰ مگاوات، به میزان کم‌تر از ۳ سنت به ازای هر کیلووات ساعت دریافت کرده است. این قیمت ۱۵ […]

رکورد ارزان‌‌ترین مزرعه خورشیدی جهان بار دیگر در مناقصه امارات

سازمان آب‌و برق دبی رکورد جدید جهانی را در خصوص هزینه تولید برق خورشیدی با دریافت پیشنهاد مناقصه برای فاز سوم پارک خورشیدی المکتوم به ظرفیت ۸۰۰ مگاوات، به میزان کم‌تر از ۳ سنت به ازای هر کیلووات ساعت دریافت کرده است. این قیمت ۱۵ درصد کم‌تر از رکورد قبلی ارزان‌‌ترین نیروگاه خورشیدی در مکزیک است.

به گزارش سایت پیام نفت، در مراسم بازگشایی اسناد مناقصه، سازمان آب ‌و برق دبی، اسناد مرتبط با ۲۰۰ مگاوات را گشود، اما این اختیار را دارد که این ظرفیت را با توجه به این‌که این پروژه پتانسیل بیش‌تری دارد تا به بزرگ‌‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان تبدیل شود، به ۸۰۰ مگاوات برساند. این پروژه به شیوه تولیدکننده مستقل و با پیشنهادهای شرکت‌کنندگان در مناقصه در خصوص راه‌حل‌های فنی ‌و مالی برای ساخت، تملک و بهره‌برداری این نیروگاه طی ۲۵ سال اجرا خواهد شد.

 

پایین‌‌ترین پیشنهاد توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت مصدر ابوظبی و شرکت توسعه‌دهنده اسپانیایی FRV ارایه شد. دومین پیشنهاد قیمت، متعلق به شرکت چینی سازنده ماژول و شرکت توسعه‌دهنده Jinkosolar با قیمت ۶۹٫۳ سنت به ازای هر کیلووات ساعت بوده است که این رقم با قیمت پیشنهادی ۹۶٫۳ سنت به ازای هر کیلووات ساعت توسط کنسرسیوم شرکت برق عربستان سعودی (اکوا) و دو شرکت آمریکایی در رقابت تنگاتنگی بود. دو کنسرسیوم به رهبری فرانسه قیمتی بیش از این را اعلام کردند. اما شرکت GDF Suez به همراه شرکت ژاپنی موبنی (Maubeni) رقم ۴۴٫۴ سنت به ازای هر کیلووات ساعت را مطرح کردند. همچنین شرکت فرانسوی EDF و شرکت برق نبراس (Nebras) قطر نیز رقم ۴۸٫۴ سنت به ازای هر کیلووات ساعت را پیشنهاد دادند.