لغو ادغام وزارتخانه‌ها، سازنده است یا هزینه‌ساز؟

موافقان و مخالفان تفکیک چه می‌گویند لغو ادغام وزارتخانه‌ها، سازنده است یا هزینه‌ساز؟ لغو ادغام وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، ورزش و جوانان و صنعت، معدن و تجارت موضوعی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، سیاستی غلط و به زعم برخی دیگر رویکردی سازنده و مؤثر به شمار می‌رود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در سال […]

موافقان و مخالفان تفکیک چه می‌گویند

لغو ادغام وزارتخانه‌ها، سازنده است یا هزینه‌ساز؟

لغو ادغام وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، ورزش و جوانان و صنعت، معدن و تجارت موضوعی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، سیاستی غلط و به زعم برخی دیگر رویکردی سازنده و مؤثر به شمار می‌رود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در سال ۹۰، با تصمیم دستگاه‌های ذی‌ربط، طرح اقدام وزارتخانه‌های صنایع با بازرگانی، مسکن با راه و ادغام سازمان ملی جوانان با تربیت بدنی در قالب وزارت ورزش و جوانان در دستور کار قرار گرفت.

اگر چه از همان ابتدا از سوی برخی کارشناسان نقد‌ها و ایراداتی متوجه این طرح شد، اما به هر ترتیب، این موضوع با جدیت پیگیری و در نهایت ادغامِ آن اجرایی شد.

در طول شش سال گذشته، با ظهور و بروز برخی نارسایی‌‌ها در کم‌وکیف فعالیت و بازدهی وزراتخانه‌های اشاره شده، مجدداً مباحثی در ارتباط با تصمیم غلط اتخاذ شده در این خصوص مطرح و رسانه‌ای شد.

در این میان، ادغام وزارتخانه‌ها، همچنان موافقان و مخالفانی جدی را در پیش روی خود می‌بیند.

حسین منصوریان، محقق و پژوهشگر اقتصادی از موافقان ادغام انجام شده با اشاره به نقش حایز اهمیت سیستم مدیریتی در بازدهی و خروجیِ فعالیتِ وزارتخانه‌های مذکور، اظهار داشت: نباید در ساختار وزارتخانه‌های اشاره شده، تغییری اعمال شود و به واقع ظهور و بروز برخی از کاستی‌‌ها و نارسایی‌‌ها به نحوه مدیریت دستگاه‌های مذبور بازمی‌گردد.

وی افزود: یکی از اهداف اصلی ادغام وزارتخانه‌های مذکور به کوچک‌سازی و چابک‌سازی دولت معطوف می‌شد، موضوعی که در برنامه ششم توسعه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز به آن تأکید شده است.

منصوریان عنوان کرد: ادغام وزارتخانه‌های مذکور، در راستای اسناد بالا دستی نظام در دستور کار قرار گرفت و تفکیک مجدد دستگاه‌های مذبور، برخلاف اسناد بالا دستی کشور است.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: با وجود کسب برخی موفقیت‌ها و حصول توفیقاتی قابل تقدیر در سایه فعالیت وزراتخانه‌های ورزش و جوانان، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی اما نارسایی‌ها و کمبودهایی جدی نیز در این عرصه وجود دارد که رفع و حل و فصل آن جز با تجدید نظر در مدیریت آن میسر نخواهد شد.

وی افزود: حتی در صورت اصرار دستگاه‌های تصمیم‌گیر بر لغو ادغام و تفکیک وزارتخانه‌ها، باید چشم انداز روشنی از اهداف پیش‌بینی شده در این خصوص ترسیم شود و از هر گونه اتخاذ تصمیمات عجولانه و شتاب زده پرهیز و اجتناب شود در غیراین‌صورت، همچنان شاهد بروز مشکلاتی عدیده در سطح وزارتخانه‌ها و ادارات ذی‌ربط آن خواهیم بود.

 ادغام وزارتخانه‌ها در سال ۹۰ اشتباه بود

امیر صداقتی، محقق و پژوهشگر اقتصادی، با اشاره به لزوم بازبینی در تصمیمات غلط اتخاذ شده در گذشته، گفت: منطق و عقلانیت حکم می‌کند در صورت ورود و عبور از مسیری اشتباه و ناصحیح، مسیر و رویه غلط ادامه پیدا نکند و همین منطق ایجاب می‌کند، نسبت به لغو طرح ادغام، اقدام شود.

وی افزود: برخی از سردرگمی‌‌ها در حوزه فعالیتی وزارتخانه‌های مذکور احساس می‌شود که با تفکیک آنها از یکدیگر می‌توان نسبت به رفع آن موفق‌تر عمل نمود.

صداقتی عنوان کرد: به عنوان نمونه در عرصه بازرگانی و معدن، شاهد بروز برخی کاستی‌‌ها هستیم که به نظر بنده، بخشی از آن ناشی از سنگین‌تر شدن و تداخل تجمیع وظایف و دستور کارهای تعریف و تعیین شده در وزارتخانه‌های مربوطه است که با امر تفکیک، علاوه بر جداسازی و رفع برخی از موازی‌کاری‌ها، جان و خون دوباره‌ای در رگ‌های بخش‌های مذکور تزریق خواهد شد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: در عرصه ورزش و جوانان نیز به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران و حتی مسؤولان ارشد وزارتخانه مذکور، حوزه جوانان مغفول مانده و با تفکیک این دو عرصه از یکدیگر می‌توان به نحو شایسته و مطلوب تری به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

 

وی در خاتمه یادآور شد: امید آن می‌رود با همسویی و یکپارچگی دستگاه‌های تصمیم‌گیر در این خصوص (تفکیک وزارتخانه‌ها و لغو ادغام) با فوریت زمانی در دستور کار قرار گیرد تا به فضل الهی در آغاز فعالیت دولت دوازدهم شاهد انسجام و هدفمندی هر چه بیش‌تری در بخش راهسازی و مدیریت مرتبط با آن و همچنین، جوانان و بازرگانی باشیم.