رشد ۱۹۳ درصدی حجم معاملات آتی سکه در هفته گذشته

  حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۵۵ هزار و ۵۵۹ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۵هزار میلیارد و ۸۳۵ میلیون ریال رسید و رشد ۱۹۳ درصدی را نسبت به هفته ما قبل تجربه کرد. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طی هفته اخیر در بین […]

 

حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۵۵ هزار و ۵۵۹ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۵هزار میلیارد و ۸۳۵ میلیون ریال رسید و رشد ۱۹۳ درصدی را نسبت به هفته ما قبل تجربه کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با ۴۶ هزار و ۳۲۳ قرارداد به معاملات تحویل آبان‌ماه اختصاص داشت تا ارزش این سررسید نیز به بیش از یک هزار میلیارد و ۳۹۲ میلیون ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید شهریور ماه سال جاری با حجم ۶ هزار و ۵۷۵ قرارداد و به ارزش بیش ۶۸۴ میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت.

همچنین قرارداد تحویل اردیبهشت امسال نیز با یک هزار و ۲۶۹ قرارداد به ارزش بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال در جایگاه سوم معاملات قرار گرفت. در پایان نیز رتبه آخر معاملات به قرارداد آتی سکه تحویل تیر با یک هزار و ۳۹۲ قرارداد به ارزش ۱۴۲ میلیارد ریال اختصاص یافت.

از طرفی بررسی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنجشنبه) نشان می‌دهد بهای سکه در سررسیدهای مختلف با افزایش روبه‌رو شد؛ به‌طوری که سکه تحویل اردیبهشت با قیمت یک میلیون و ۲۶ هزار تومان به فروش رسید که افزایش ۰٫۴۶ درصدی را در این روز به ثبت رساند. قرارداد تحویل تیر نیز با قیمت یک میلیون و ۳۷ هزار تومان معامله شد و رشد۰٫۶۱درصدی را در این روز تجربه کرد. سکه تحویل شهریور سال آینده با قیمت یک میلیون و ۴۹ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با افزایش ۰٫۵ درصدی نسبت به روز چهارشنبه اخیر رو به رو شد. در آخر نیز سکه سررسید آبان‌ماه با رشد ۰٫۸۸ درصدی با قیمت یک میلیون و ۶۴هزار تومان معامله شد.

از سویی در بازار نقدی نیز سکه و دلار در جهت معکوس یکدیگر حرکت کردند، تا جایی که دلار با ۱۰ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۴۸۰ تومان رسید، ولی سکه تمام بهار آزادی با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۲۵ هزار تومان رسید.

به عقیده کارشناسان، طی هفته گذشته سکه تمام بهار آزادی روزهای نسبتاً آرامی را پشت سر گذاشت و در دو کانال یک میلیون و ۱۰ هزار تومان و یک میلیون و ۲۰ هزار تومان نوسان کرد. شنبه گذشته، سکه با ۳ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید. یکشنبه و دوشنبه، فلز گران‌بهای داخلی در مسیر کاهشی قرار گرفت و به میانه کانال یک میلیون و ۱۰ هزار تومان رسید. روز سه‌شنبه، نوسانی‌‌ترین روز بازار سکه بود. سکه در چهارمین روز هفته ۱۲ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و ۲۷ هزار تومان رسید. روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه سکه نوسان چندانی نکرد. چهارشنبه سکه با ۳ هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و ۲۴ هزار تومان رسید. با این حال، بخشی از این کاهش با افزایش هزار تومانی روز پنجشنبه جبران شد. افزایش روز پنجشنبه و رسیدن به قیمت یک میلیون و ۲۶ هزار تومان موجب شد که رشد سکه در هفته گذشته به۰٫۸درصد برسد.

 

به این ترتیب سکه نقدی طی روز پنجشنبه گذشته با رشد قیمت معاملات خود را به ثبت رساند، به‌طوری که سکه تمام بهار آزادی با قیمت یک میلیون و ۲۶ هزار تومان معامله شد. همچنین بهای نیم سکه با یک هزار تومان رشد به ۵۴۲ هزار تومان رسید. ربع سکه و سکه گرمی نیز به ترتیب با ۲۸۹ و ۱۹۳ هزار تومان معامله شد.