آزاد سازی بازار در تایوان- قسمت آخر

  نویسنده: ریچارد هو بورس معاملات آتی تایوان (تایفکس)، به منظور تشویق مشارکت خارجی گام‌هايي را به سوي آزادسازی برداشته است. در این مقاله ریچارد هو، معاون ارشد و رییس توسعه تجاری تایفکس، این اقدامات را تشریح می کند و درباره تأثیر آن‌ها بر سرمایه‌گذاران آن سوی اقیانوس بحث می‌کند. پذیرش سپرده‌های دلاری به وجه […]

 

نویسنده: ریچارد هو

بورس معاملات آتی تایوان (تایفکس)، به منظور تشویق مشارکت خارجی گام‌هايي را به سوي آزادسازی برداشته است. در این مقاله ریچارد هو، معاون ارشد و رییس توسعه تجاری تایفکس، این اقدامات را تشریح می کند و درباره تأثیر آن‌ها بر سرمایه‌گذاران آن سوی اقیانوس بحث می‌کند.

پذیرش سپرده‌های دلاری به وجه تضمین

یکی دیگر از آزادسازی‌های مناسب برای سرمایه‌گذاران خارجی امکان سپرده‌گذاری به دلار آمریکا می‌باشد. این امر سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران خارجی با روش ۳ لیتری وارد بازار قراردادهای مشتقه تایوان شده و ریسک پولی بین دلار آمریکایی و دلار جدید تایوان را کاهش دهند.

ارایه محصولات دلاری (دلار آمریکایی):

در ۲۷ مارس سال ۲۰۰۶ ، تایفکس ۳ محصول دلاری را ارايه نمود: قراردادهای آتی شاخص MSCI تایفکس تایوان، قراردادهای اختیار شاخص MSCI تایفکس تایوان و قراردادهای آتی طلای تایفکس. این نخستین باری بود که تایفکس محصولات مبتنی بر ارزهای خارجی را روانه بازار مي‌كرد. با استفاده از شاخص MSCI تایوان به عنوان شاخص اصلی و دلار آمریکا  به عنوان ارز غالب معاملات خود، تایفکس امیدوار است براي تشکیل سبد سرمایه‌گذاری جهانی، محصولات انعطاف‌پذیرتر و آسان‌تری را در اختیار مدیران دارایی‌های بین‌المللی قرار دهد. قرارداد آتی طلای تایفکس که نخستین محصول کالای تایفکس بود، قراردادی نقدی است و قیمت تسویه نهایی آن بر پایه قیمت طلای لندن استوار است که توسط شرکت سهامي بازار طلاي لندن اعلام می شود. ارايه محصولات دلاری بخشی از ابتکارهای نهادینه‌سازی تایفکس و سنگ بنای گسترش طیف محصولات این بورس در عرصه جهانی بود.

نتیجه

تایفکس تلاش برای بهبود شرایط بازار خود و افزایش همکاری‌های بین‌المللی را ادامه خواهد داد. رشد اين بورس در بلندمدت نیازمند افزایش مشارکت خارجی است. بنابراین تایفکس فعالانه برای افزایش حضور خود در عرصه بین‌المللی و تطبیق عملکرد بازار خود با بازارهاي بین‌المللی گام بر مي‌دارد. از نظر محصولات، تایفکس می‌کوشد قدرت خود را در فضای ابزارهاي مشتقه سهام افزایش دهد و برای افزایش نقدشوندگی محصولات پذیرفته شده در بورس خود ابتکاراتی را آغاز کرده است.

از ۳۱ ماه می سال ۲۰۰۶ ، میانگین حجم معاملات روزانه تایفکس به ۵۳۲۰۰۰ قرارداد رسیده و انتظار می‌رود حجم سالانه معاملات این بورس در سال ۲۰۰۶ از ۱۰۰ میلیون قرارداد فراتر برود. با چنین سرعتی، تایفکس دوره دیگری از رشد را در پیشرو دارد. این بورس مصمم است با جامعه بین‌المللی سرمایه‌گذاران ارتباط برقرار کند و برای آزادسازی

بیش‌تر بازار خود گام‌هایی را برداشته است. تایفکس با ایجاد شرایط تجاری کارآمد و انعطاف‌پذیر، فرصتی بزرگ برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرده است تا جایگاه راهبردی خود را در سرزمین اصلی چین تضمین کنند.

 

تایفکس انتظار دارد با تشکیل یک زنجیره ارزش در بازار جهانی معاملات مشتقه، از فرصت همکاری‌های فرامرزی استفاده کند و با افزایش مشارکت بین‌المللی خود به شکوفایی ادامه دهد.