شورای رقابت مسؤول قیمت‌گذاری خودرو است

معاون نعمت‌زاده تأکید کرد شورای رقابت مسؤول قیمت‌گذاری خودرو است معاون وزیر صنعت با اشاره به وظایف شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو گفت: کنار کشیدن این شورا از تعیین قیمت خودرو بی‌معناست و تأخیر پیش‌آمده را نمی‌توان مقدمه‌ای برای عدم دخالت این شورا دانست. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از اتاق بازرگانی تهران، محسن صالحی‌نیا […]

معاون نعمت‌زاده تأکید کرد

شورای رقابت مسؤول قیمت‌گذاری خودرو است

معاون وزیر صنعت با اشاره به وظایف شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو گفت: کنار کشیدن این شورا از تعیین قیمت خودرو بی‌معناست و تأخیر پیش‌آمده را نمی‌توان مقدمه‌ای برای عدم دخالت این شورا دانست.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از اتاق بازرگانی تهران، محسن صالحی‌نیا در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که در سال جاری روزنه‌ای برای عدم قیمت‌گذاری خودرو از سوی این شورا وجود دارد، گفت: شورای رقابت طبق وظیفه قانونی‌اش مسؤول تعیین قیمت خودروست. بر این اساس، کنار کشیدن این شورا از تعیین قیمت خودرو بی‌معناست. شورای اقتصاد فهرستی از کالاهای انحصاری را به تصویب رسانده است و خودرو هم در این فهرست قرار دارد. بنا بر حکم قانون شورای رقابت باید در مورد قیمت جدید خودرو نظر بدهد، مگر این‌که بنا بر درخواست وزارت صنعت یا تولیدکنندگان خودرو از فهرست کالاهای انحصاری خارج شود. تأخیر پیش‌آمده را نمی‌توان مقدمه‌ای برای عدم دخالت این شورا در قیمت‌گذاری در نظر گرفت. دیدگاه شخصی من این است که شورا مشغول بررسی اسناد و مدارک است و هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.

صالحی‌نیا با اشاره به ابلاغیه معاون اول رییس‌جمهور در ارتباط با ساماندهی بازار ارز مبنی بر این‌که هر نوع واردات خودرو از شرکت‌های غیرنماینده ممنوع است، گفت: نزدیک به ۷ ماه است که این ابلاغیه عملیاتی شده و وزارت صنعت از واردات خودرو توسط شرکت‌های غیرنماینده جلوگیری کرده است. این قضیه در فضای اقتصادی کشور جاافتاده و نمایندگی مجاز در کشور فعالیت می‌کنند و واردات خودرو هم چنان ادامه دارد. به نظر من این ممنوعیت تأثیر چندانی در قیمت خودرو در بازار داخلی نداشته است.

این مقام مسؤول در پاسخ به سؤالی در خصوص ممنوعیت واردات با توجه به افزایش توان تولید داخلی گفت: در سال جاری واردات خودروهای لوکس ممنوع اعلام‌شده است اما قراردادهای توسعه‌ای ارتباطی به بحث واردات خودرو ندارد. واردات خودرو تأثیرپذیر از مسایل دیگری است. واردات به سطح انتظارات بازار بستگی دارد. این‌که چه سطحی از کیفیت و خدمات پس از فروش توسط خودروساز خارجی ارایه می‌شود و انتظار مشتریان چیست؟ سطح قیمت خودروهای وارداتی به ایران و نیازهای مخاطبان دو عامل تعیین‌کننده در این زمینه است.

 

وی با مثبت ارزیابی دانستن همکاری با خودروسازان داخلی، اظهار کرد: قراردادهای توسعه‌ای خودروسازان مسیر خوبی را طی کرده و محصول این قرارداد از نظر کیفی قابل‌توجه است. از محصول مشترک ایران‌خودرو و همکار خارجی‌اش هم رونمایی شده و عرضه این محصول به بازار نزدیک است. من به‌طورکلی مشکلی در روند اجرای قرارداد‌ها نمی‌بینیم.