واگذاری موزه هنرهای معاصر تکذیب شد

    معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «واگذاری مدیریت موزه هنرهای معاصر به بنیاد فرهنگی – هنری رودکی» را تکذیب کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در متن منتشر شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «در پاسخ به برخی اخبار و اطلاعات ناقص و نادرست منتشرشده در روزهای اخیر […]

 

 

معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «واگذاری مدیریت موزه هنرهای معاصر به بنیاد فرهنگی – هنری رودکی» را تکذیب کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در متن منتشر شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «در پاسخ به برخی اخبار و اطلاعات ناقص و نادرست منتشرشده در روزهای اخیر در فضای مجازی و رسانه‌ها مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد فرهنگی و هنری رودکی به اطلاع می‌رساند:

١- بنیاد مذکور در زمره نهاد‌ها و مؤسسات عمومی غیردولتی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که با تصویب مجلس شورای اسلامی ایجاد شده و بخش خصوصی نیست.

٢- در اجرای سیاست‌های تکلیفی مندرج در قوانین از جمله مواد ١١٨ و ٢١٤ قانون برنامه پنجم توسعه، مواد ٢٢ و ٢٤ قانون مدیریت خدمات کشوری، ماده ٨٨ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (١) و مواد ٥ و ٢٧ قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (٢) و آیین‌نامه‌های مربوطه، دستگاه‌های اجرایی موظفند نسبت به واگذاری امور غیرحاکمیتی واحدهای تحت نظر دولت در چارچوب مقررات موضوعه اقدام کنند.

٣- این وزارتخانه نیز در اجرای تکالیف قانونی مذکور و همچنین برنامه عملیاتی ۳ ساله خود که به موجب مصوبه شماره ١٢٧٦٧٥/ت ٥٠٦٤٢ مورخ ٢٨/١٠/٩٣، هیأت محترم وزیران، تکلیف شده است، برنامه واگذاری مدیریت برخی از مراکز اجرایی خود را به تصویب کمیته ساختار و فن­‌آوری‌های مدیریت رساند تا دفاتر ذی‌ربط براساس مقررات موضوعه اقدام کنند (موضوع مفاد نامه شماره ١٦٤٤٠٦/٩٤/٧٢ مورخ ٤/١٢/٩٤)، لکن از آن‌جا که مصوبات کمیته باید به تأیید مقام عالی وزارت به‌عنوان رییس شورای راهبری و توسعه وزارت برسد، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ ٢١/١٢/١٣٩٤ با واگذاری مدیریت موزه هنرهای معاصر به بخش غیردولتی از جمله بنیاد فرهنگی – هنری رودکی، مخالفت و بر استمرار مدیریت آن توسط وزارت متبوع تأکید کرد و به همین دلیل واگذاری مدیریت موزه یادشده به‌طور کامل از برنامه دستور جلسات کمیته خارج شده است.»

مدتی است که اخباری غیررسمی مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی در برخی سایت‌ها و شبکه‌های مجازی منتشر شده که واکنش‌هایی را از سوی هنرمندان و انجمن‌های هنری به‌دنبال داشته است.

مجید ملانوروزی (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و رییس موزه هنرهای معاصر تهران) و بهرام جمالی (مدیرعامل بنیاد رودکی) در گفت‌و‌گوهایی با ایسنا، این موضوع را رد کرده‌اند. با این حال متنی در شبکه‌های اجتماعی در رابطه با این موضوع منتشر شده که در آن به واگذاری موزه به بنیاد رودکی تا ۲۱ فروردین‌ماه اشاره شده است.

 

در این راستا، معاونت امور هنری وزارت ارشاد نیز ۱۹ فروردین‌ماه متنی را به این شرح منتشر کرد: «شایعه انتقال موزه هنرهای معاصر به بنیاد فرهنگی هنری رودکی صحت ندارد. متأسفانه شایعه‌ای مبنی بر انتقال موزه هنرهای معاصر به بنیاد فرهنگی هنری رودکی در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است. روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تکذیب این خبر به اطلاع می‌رساند اصولاً هرگونه تغییرات در بدنه وزارتخانه‌ها مستلزم تأیید دولت و در برخی موارد تصویب مجلس شورای اسلامی است. بنابراین شایعه مندرج در برخی شبکه‌های مجازی که در این خصوص منتشر شده صحت نداشته و تکذیب می‌شود.»