نعمت‌زاده اعلام کرد:تسهیلات ۱۶ هزار میلیاردی برای تکمیل پروژه‌های صنعتی نیمه‌تمام

  وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ۲۰۰۰ طرح بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در قسمت صنایع کوچک و متوسط در کشور شناسایی شده که برای اتمام آن‌‌ها شرایط ویژه با تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده است که با راه‌اندازی آن‌‌ها بیش از ۹۰ هزار نفر به‌طور مستقیم مشغول به‌کار خواهند شد. […]

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ۲۰۰۰ طرح بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در قسمت صنایع کوچک و متوسط در کشور شناسایی شده که برای اتمام آن‌‌ها شرایط ویژه با تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده است که با راه‌اندازی آن‌‌ها بیش از ۹۰ هزار نفر به‌طور مستقیم مشغول به‌کار خواهند شد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده در گردهمایی سراسری مدیران صنعت، معدن و تجارت در شیراز بیان کرد: بیش از دو سال و نیم از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد که اگر منصفانه و به دور از گرایش به نظر مخالف و موافق به عملکرد این دولت توجه شود، می‌بینیم که دولت یازدهم در بسیاری از مؤلفه‌های درونی شعار خود که در دوران انتخابات مطرح شد، جامه عمل پوشانده است.

وی با اشاره به دو شاخص اقتصادی تورم و رکود و توصیف آن‌‌ها به مثابه دو مرض مزمن در جامعه افزود: در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید با اجماع نظر اقتصاد‌دانان تورم را اولویت قرارداد و پس از آن روی مؤلفه رکود متمرکز شد.

نعمت‌زاده همچنین سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در قالب اقتصاد را به عنوان چکیده تجارب و عصاره اقتصادی ۳٫۵ دهه حکومت‌داری برشمرد و خاطر نشان کرد: ایشان در نوروز ۱۳۹۵ با تکمیل شعار اقدام و عمل نشان دادند که در پیشبرد این موضوع در جامعه تردیدی ندارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: متأسفانه امروز بسیاری از مدیران ما با امکانات، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان‌ها آشنایی ندارند و برای تبادل ایده و گاهی توسعه فعالیت حوزه خود با خارج از کشور ارتباط می‌گیرند.

وی با تأکید بر شناسایی توانمندی‌‌‌ها به برون‌نگری در مسایل اقتصادی اشاره و عنوان کرد: علم و اقتصاد مرز نمی‌شناسد؛ همان‌گونه که در سال‌های آینده شاهد معجزاتی در حوزه اطلاعات خواهیم بود.

نعمت‌زاده اضافه کرد: برخی می‌گویند صادرات را باید توسعه دهیم اما توسعه صادرات به تنهایی امکان‌پذیر نیست و باید به همراه آن توسعه تجارت را مدنظر قرار دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: امروز باید بیش از گذشته روی صنایع پیشرفته کار کنیم اما این‌که تصور کنیم بی‌نیازیم درست نیست.

وی با اشاره به موفقیت ایران در مسایل بین‌المللی همچون مذاکرات بیان کرد: مذاکرات ما را به جایی رساند که آن‌‌ها هم اقرار کردند که در جاهایی اشتباه کردند تا جایی که مواردی وجود ندارد که پرونده‌ای به فصل هفتم شورای امنیت برود و این گونه بیرون‌ آید.

نعمت‌زاده درون‌نگری، برون‌نگری و دانش‌بنیان بودن را ۳ مؤلفه مهم اقتصاد مقاومتی برشمرد و خاطرنشان کرد: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت به عنوان محور برنامه‌ریزی در رویکرد دانش‌بنیان معرفی شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر ۲۰۰۰ طرح بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در قسمت صنایع کوچک و متوسط در کشور شناسایی شده که برای اتمام آن‌‌ها شرایط ویژه با تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده است که با راه‌اندازی آن‌‌ها بیش از ۹۰ هزار نفر به‌طور مستقیم مشغول به‌کار خواهند شد.

نعمت‌زاده در رابطه با صادرات غیرنفتی نیز اظهار کرد: بازار‌های هدف و مشوق‌های صادراتی شناسایی شده‌اند که در این راستا از مدیران تقاضا می‌کنیم هر کسی در استان خود روی رشته‌های مختلف تولیداتی استان خود برنامه‌ریزی کند تا شاهد یک جهش در صادرات غیرنفتی باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز تأسف از نبود شرکت‌های قدرتمند بازرگان صادراتی در کشور اظهار کرد: با وجود کاهش قیمت‌ها در بخش صادرات غیرنفتی به جز میعانات در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ با وجود تنگناهای فراوان تنها دو درصد کاهش داشتیم در حالی که امسال دیگر بهانه‌ای وجود ندارد و از فرصت‌‌‌ها باید به خوبی استفاده کرد.

 

وی گفت: هم اینک ۱٫۲ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که طبق مقررات باید متوقف شوند که این امر با ساخت قطعات در داخل امکان‌پذیر خواهد شد.