کارشناسان و سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کردند:طلای جهانی این هفته گران‌تر می‌شود

  طلا در پی افزایش هفتگی قیمت این فلز ارزشمند شاهد احیای خوش بینی سرمایه‌گذاران و تحلیلگران است و اکثر آن‌‌ها در نظرسنجی اخیر کیتکو قیمت‌های بالاتر برای هفته جاری را پیش‌بینی کردند.  به گزارش ماین نیوز، با وجود این‌که بازار طلا روز جمعه با فشارهای فروش موقتی روبه‌رو شد هر اونس طلا برای تحویل […]

 

طلا در پی افزایش هفتگی قیمت این فلز ارزشمند شاهد احیای خوش بینی سرمایه‌گذاران و تحلیلگران است و اکثر آن‌‌ها در نظرسنجی اخیر کیتکو قیمت‌های بالاتر برای هفته جاری را پیش‌بینی کردند.

 به گزارش ماین نیوز، با وجود این‌که بازار طلا روز جمعه با فشارهای فروش موقتی روبه‌رو شد هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن در بازار نیویورک با ۶٫۳۰ دلار یا ۰٫۵ درصد افزایش، در ۱۲۴۳٫۸۰ دلار بسته شد و برای کل هفته حدود ۱٫۷ درصد افزایش نشان داد که نخستین افزایش هفتگی در بیش از یک ماه گذشته بود.

فعالان بازار با خوش بینی تازه‌ای که به طلا پیدا کرده‌اند انتظار دارند این فلز زرد به بالای ۱۲۵۰ دلار که محدوده قیمت معاملات اخیر این فلز است صعود کند.

در نظرسنجی آنلاین هفته جاری کیتکو علاوه بر خوش بینی بالاتر، شمار رأی دهندگان هم دو برابر شد و ۱۲۸۷ نفر شرکت کردند. از میان این تعداد، ۱۰۳۵ نفر یا ۸۰ درصد افزایش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند در حالی که ۱۶۲ نفر یا ۱۳ درصد انتظار داشتند قیمت‌ها به سطح پایین‌تری سقوط کند و ۹۰ نفر یا ۱۳ درصد هم نظری نداشتند. در نظرسنجی هفته پیش ۶۰۳ نفر شرکت کردند که ۶۰ درصد آن‌‌ها نسبت به قیمت طلا در کوتاه مدت خوش بین بودند.

اکثر کارشناسان بازار نظر مطلوبی پیدا کرده‌اند و در حالی که هفته پیش به طلا بدبین بودند اکنون نظرشان نسبت به این فلز ارزشمند تغییر کرده است. از میان ۳۶ کارشناس بازار که از سوی کیتکو مورد پرسش قرار گرفتند، ۱۵ نفر پاسخ دادند که از میان آن‌‌ها ۹ نفر یا ۶۰ درصد اظهار کردند نسبت به طلا خوش بین هستند. در مقابل ۴ نفر یا ۲۷ درصد کاهش قیمت را پیش‌بینی کردند و دو نفر یا ۱۳ درصد نظری نداشتند.

کارشناسان بازار شامل معامله گران شمش، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران معاملات آتی و تحلیلگران چارت فنی هستند.

یکی از دلایلی که باعث شده سرمایه‌گذاران به طلا در کوتاه مدت خوش بین شوند بالا ماندن قیمت این فلز و جذب شدن خریداران بوده است. همچنین صعود طلا در پی انتشار گزارش نشست ماه گذشته کمیته بازار آزاد فدرال بانک مرکزی آمریکا روی داد که عدم تمایل مقامات این بانک برای افزایش نرخهای بهره در نشست ماه آوریل را تأیید کرد. طبق این گزارش، مقامات متعدد بانک مرکزی آمریکا از رویکرد محتاطانه برای عادی‌سازی سیاست پولی حمایت می‌کنند. طلا که دارایی بدون بازده است از پایین ماندن نرخ‌های بهره نفع برده و در برابر دارایی‌های رقیب مانند اوراق قرضه می‌تواند بهتر رقابت کند. این فلز ارزشمند در ۳ ماهه اول سال ۲۰۱۶ با ضعیف شدن احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا بیش از ۱۶ درصد رشد قیمت داشت که بزرگ‌‌ترین رشد قیمت ۳ ماهه در ۳۰ سال اخیر بود.

شاخص دلار آمریکا روز جمعه ۰٫۲ درصد نزول کرد و برای کل هفته ۰٫۴ درصد افزایش نشان داد. ضعیف شدن دلار به کالاهایی مانند طلا که این ارز معامله می‌شوند امکان داد افزایش قیمت داشته باشند. دلار از هفته گذشته که جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا اظهار کرد این بانک در افزایش نرخ‌های بهره با احتیاط پیش خواهد رفت با ریزش روبه‌رو شد و پس از انتشار گزارش نشست ماه مارس این بانک در روز چهارشنبه، تحت فشارهای فروش بیش‌تری قرار گرفت.

 

به گفته پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی شرکت کارگزاری کیتکو، طلا به دلیل نگرانی‌‌ها نسبت به اوضاع اقتصاد آمریکا به‌ویژه سود ضعیف شرکت‌ها و همچنین کندی رشد اقتصاد جهانی تحت حمایت قرار گرفته است.