رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی عرضه خودروی ملی با فناوری روز و ارزان ممکن نیست رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: تولید خودروی ملی در سند استراتژی توسعه صنعتی همواره وجود داشته است اما نمیتوان گفت که این خودرو چه زمانی، در چه مدل یا مدلهایی […]
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی
عرضه خودروی ملی با فناوری روز و ارزان ممکن نیست
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: تولید خودروی ملی در سند استراتژی توسعه صنعتی همواره وجود داشته است اما نمیتوان گفت که این خودرو چه زمانی، در چه مدل یا مدلهایی و به چه قیمتی در شرکتهای خودروسازی تولید میشود.
حمیدرضا فولادگر در گفتوگو با ایسنا گفت: وقتی گفته میشود «خودروی ملی» باید منظورمان دقیقاً بیان شود که منظور از تولید خودروی ملی چیست؟ اگر «خودروی ملی» به این معنی باشد که از صفر تا ۱۰۰ یک خودروی بهروز شامل طراحی بدنه، پلتفرم، سیستمهای قوای محرکه، انتقال قدرت و تعلیق، مونتاژ بدنه و رنگ و تولید قطعات و لوازم یدکی با فناوری روز در داخل کشور تولید شود باید بگویم صنعت خودروسازی کشور در حال حاضر چنین توان و قدرتی ندارد حتی به فرض حرکت خودروسازان در این مسیر، باز مشخص نیست تحقق این ایده چند سال به طول خواهد انجامید و هزینه تمام شده هر خودرو با این مشخصات چقدر خواهد بود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: اما اگر منظور از تولید خودروی ملی استفاده از تجربیات گذشته در کنار بهکار گرفتن فناوریهای جدید انتقال یافته به داخل باشد، میتوان نسبت به تولید این نوع خودروی ملی امیدوار بود، در این صورت میتوان بر روی پلتفرم سمند که اکنون بیش از ۹۰ درصد داخلیسازی شده است، تولید خودرو ملی داشت.
وی ابراز امیدواری کرد: اگر خودروسازان داخلی در دور جدید انعقاد قراردادهای بینالمللی در عمل، مسیر مونتاژکاری را طی نکنند میتوانیم فناوری تولید پلتفرم را به تدریج از خودروسازان کرهای و فرانسوی وارد و به مرور با بومیسازی قطعات آن در طراحی این اصلیترین بخش تولید خودرو، ورزیده شویم.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به قراردادهای جدید خودروسازان داخلی با برندهای فرانسوی و کرهای، گفت: انعقاد قرارداد بین ۵ شرکت داخلی و ۵ برند خودروسازی خارجی برای طراحی و تولید پلتفرم نشان از جهتگیری و عزم شرکتهای خودرویی داخلی برای ورود به صنعت تولید پلتفرم دارد که باید به تولید پلتفرمهای داخلی ختم شود. البته خودروسازان باید با حضور در جلسات کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص برنامههای آیندهشان گزارش دهند.
فولادگر تولید و عرضه خودروی ملی با فناوری روز و قیمت زیر ۳۵میلیون تومان را بعید دانست و متذکر شد: نمیگویم نمیشود اما با وضعیت فعلی و چشمانداز تاریک و مبهم صنعت خودروسازی کشور نمیتوان گفت که آیا عموم مردم ایران بالاخره خواهند توانست خودروی ملی با کیفیت و با قیمت زیر ۳۵میلیون تومان خریداری کنند یا خیر.
کیفیت پایین خودروهای تولید داخل
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: کیفیت بسیاری از خودروهای تولید داخل قابلقبول نیست.
فولادگر با بیان اینکه صنعت خودرو کشور شبهانحصاری است افزود: این صنعت رقابتی نیست و برای افزایش کیفیت باید رقابتی شود.
وی با اشاره به قوانین مجلس درباره صنعت خودروسازی گفت: مجلس ناظر اجرای قانون است و نباید از آن انتظار داشت به صورت فنی در صنعت خودرو نظارت کند.
فولادگر افزود: وظیفه نظارت فنی بر صنعت خودرو بر عهده سازمانهایی از جمله سازمان استاندارد است.
وی گفت: مشکل صنعت خودرو در کشور ساختاری است و این صنعت باید از نظر مدیریتی منابع مالی و فناوری متحول شود.
فولادگر با ابراز بیاطلاعی از افزایش بیش از یک میلیون تومانی قیمت محصول یکی از شرکتهای خودروسازی افزود: در سال ۹۶ افزایش چندانی در قیمت خودروها نخواهیم داشت.
وی گفت: قیمتگذاری خودروها به وسیله شورای رقابت نباید مدت طولانی انجام شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.