انتقال دو مجتمع سوخت هسته‌ای از اراک به تهران

    یک مقام سازمان انرژی اتمی از قرار گرفتن دو مجتمع سوخت تست رآکتورهای قدرت و رآکتور مدرن شده اراک در قلب راکتور تهران ظرف روزهای آینده برای انجام مراحل تست غیرمخرب خبر داد.به گزارش ایسنا، این دو مجتمع سوخت با اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در چارچوب برجام و برنامه‌های سازمان انرژی […]

    یک مقام سازمان انرژی اتمی از قرار گرفتن دو مجتمع سوخت تست رآکتورهای قدرت و رآکتور مدرن شده اراک در قلب راکتور تهران ظرف روزهای آینده برای انجام مراحل تست غیرمخرب خبر داد.به گزارش ایسنا، این دو مجتمع سوخت با اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در چارچوب برجام و برنامه‌های سازمان انرژی اتمی همزمان با روز ملی فن‌آوری هسته‌ای برای طی مراحل تست در راکتور تهران منتقل شد.

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی روز پنجشنبه (۱۹ فروردین) در مراسم گرامیداشت روز ملی فن‌آوری هسته‌ای نمونه دیگری از مجتمع‌های سوخت مجهز به ابزارهای تست راکتورهای قدرت و مشابه به آن برای راکتور جدید تحقیقاتی آب سنگین اراک را اعلام کرد و گفت این مجتمع‌های سوخت با آخرین استانداردهای بین‌المللی طراحی و ساخته شده است.

وی ادامه داد: با ساخت مجتمع سوخت تست مربوط به راکتور آب سنگین اراک عملیات بازطراحی و نوسازی قلب راکتور با شتاب بیش‌تر و با بهره‌مندی از دانش و فن‌آوری بومی انجام خواهد شد.

صالحی گفت: طراحی و ساخت این مجتمع ایران را در زمره معدود کشورهای صاحب این فن‌آوری قرارداده است.

این مقام سازمان انرژی اتمی افزود: براساس برجام، ایران مجاز به تست سوخت غیرمخرب است، اما برای تست مخرب نیاز به تجهیزات و امکاناتی است که پس از طی تست‌های غیرمخرب باید انجام شود. در همین چارچوب تست دو مجتمع سوخت راکتورهای قدرت و راکتور جدید اراک جزو تست‌های غیرمخرب محسوب می‌شوند.

بنا بر این گزارش، سازمان انرژی اتمی براساس هدف کلان دستیابی به فن‌آوری تولید انواع سوخت‌های هسته‌ای در کشور، تحقیق، تدوین دانش فنی و تولید مجتمع سوخت رآکتورهای تحقیقاتی و قدرت را در برنامه خود قرارداده است.

 

رآکتور تحقیقاتی تهران محلی برای انجام برخی از این تست‌‌ها است. دو نمونه مذکور از مجتمع‌های سوخت برای انجام برخی از تست‌‌ها در قلب رآکتور قرار می‌گیرد تا بتوان پس از پرتودهی یا در حین آن برخی از عملکردهای اجزا را مورد ارزیابی و بررسی قرارداد.