قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومانی با ۴ پیمانکار برای اجرای قطعه دوم آزادراه تهران – شمال

معاون اول رییس‌جمهور خبر داد قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومانی با ۴ پیمانکار برای اجرای قطعه دوم آزادراه تهران – شمال معاون اول رییس‌جمهور با بیان این‌که با ۴ پیمانکار برای اجرای قطعه دوم آزادراه تهران – شمال قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومانی بسته‌ایم به تجهیز کارگاه در قطعه دوم آزادراه تهران – شمال اشاره کرد. به […]

معاون اول رییس‌جمهور خبر داد

قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومانی با ۴ پیمانکار برای اجرای قطعه دوم آزادراه تهران – شمال

معاون اول رییس‌جمهور با بیان این‌که با ۴ پیمانکار برای اجرای قطعه دوم آزادراه تهران – شمال قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومانی بسته‌ایم به تجهیز کارگاه در قطعه دوم آزادراه تهران – شمال اشاره کرد.

به گزارش فارس، اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از قطعه اول آزادراه تهران – شمال اظهارداشت: در طول مسیر آزادراه پیچیدگی‌های خاص سازه‌ای و فنی داریم. این مسیر در قطعه یک دارای پل‌های بزرگ با ارتفاع بلند و طولانی است.

وی ادامه‌داد: در دو سال اخیر پیشرفت مناسبی در تکمیل قطعه یک آزادراه داشتیم که امیدواریم امسال این قطعه تکمیل شود.

جهانگیری ادامه داد: همزمان عملیات قطعه دو آزادراه تهران -‌ شمال را هم امروز آغاز کردیم.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان این‌که قطعه دوم آزادراه ۲۲ کیلومتر است، گفت: ۴ پیمانکار برای قطعه دوم انتخاب و تجهیز کارگاه انجام شده است.

وی گفت: تونل ۶ هزار و ۴۰۰ متری البرز در قطعه دوم در حال احداث است که مسیر رفت آن اجرا شده است.

جهانگیری اضافه‌کرد: امیدواریم قطعه دوم آزادراه بعد از تجهیز همه کارگاه‌ها در ۳ سال تکمیل شود.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: در قطعه دوم با پیمانکاران به مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد بسته‌ایم.

وی اظهارداشت: در قطعه سوم پروژه نیز در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی برای اجرا و تأمین مالی هستیم.

جهانگیری‌گفت: در قطعه سوم در مسیر تأمین مالی و مشاوره از شرکت‌های خارجی استفاده می‌شود و امیدواریم امسال در قطعه سوم با مشاوران به نتیجه برسیم.

معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: آزادراه تهران – شمال یکی از فعالیت‌های خوب بنیاد مستضعفان در این دوره است.

وی در پاسخ به این سؤال که پیش از این دولت وعده داده بود قطعه اول در بهار ۹۶ زیر بار ترافیک برود، توضیح داد که در حدود چند ماه تأخیر در زمان‌بندی داریم که این مورد برای پروژه‌ای بزرگ با این پیچیدگی فنی طبیعی است.

برآورد هزینه قطعه دوم، دو هزار میلیارد تومان

این در حالی است که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان این‌که در قطعه دوم تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر در حال احداث است، ‌گفت: ۱۶ کیلومتر دیگر این مسیر نیز توسط دو پیمانکار اجرا خواهد شد.

خیرا…‌خادمی در حاشیه بازدید معاون اول رییس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی، رییس بنیاد مستضعفان و اصحاب رسانه از آزادراه تهران – شمال در جمع خبرنگاران اظهارداشت: قطعه اول آزادراه تهران – شمال به طول ۲۱ کیلومتر از نظر عملیات عمرانی و پیچیدگی‌های فنی و عملیاتی منحصربه‌فرد است.

وی ادامه داد: در این قطعه ۳۲ کیلومتری، ۳۲ کیلومتر تونل به صورت رفت و برگشت وجود دارد و دارای پل‌های بزرگ و خاص است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، گفت: از دو سال پیش با خروج پیمانکار چینی از قطعه اول آزادراه کار به ۶ پیمانکار ایرانی واگذار شد.

خادمی پیشرفت فیزیکی قطعه اول آزادراه تهران – شمال را ۸۵ درصد عنوان کرد و گفت: تاکنون ۱۸۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز داریم.

وی گفت: قطعه دوم آزادراه تهران – شمال که عملیات اجرایی آن امروز آغاز شد دارای تونل بزرگ ۶ هزار و ۴۰۰ متری البرز است که عملیات اجرایی آن از چند سال پیش آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود این تونل تا یک سال آینده به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور بیان‌کرد: بخش دوم از قطعه دوم آزادراه تهران – شمال شامل منطقه از قطعه یک تا تونل البرز به طول ۱۶ کیلومتر است که دو پیمانکار دارد.

وی اظهارداشت: کل اعتبار مورد نیاز برای تکمیل قطعه دوم آزادراه تهران – شمال دو هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

خادمی درباره عوارضی عبور از قطعه اول آزادراه تهران – شمال گفت: این موضوع پس از بررسی هزینه‌ها در زمان اعلام می‌شود.

مقرر بود طبق وعده دولت قطعه اول آزادراه تهران – شمال در بهار ۹۶ باید به بار عبور ترافیک برود که فعلاً طبق گفته رییس بنیاد مستضعفان به عنوان شریک دولت در این پروژه به پایان امسال موکول شده است.

برنامه دولت این است که با تکمیل قطعه اول و تعریف قطعه ششم به عنوان قطعه F مسافران از دره چم وارد قطعه اول آزادراه تهران – شمال شوند و سپس این قطعه از طریق قطعه F به جاده موجود در جاده چالوس متصل شود و در ادامه پس از طی محور فعلی کندوان به قطعه ۴ متصل شود.

طبق اعلام معاون اول رییس‌جمهور تکمیل قطعه دوم آزادراه تهران – شمال حدود ۳ سال زمان لازم دارد.

تشریح دلایل طولانی شدن قطعه اول آزادراه تهران – شمال

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سختی‌های کار در اجرای پروژه آزادراه تهران – شمال در قطعه اول، رعایت مسایل ایمنی و فنی را از الزامات این پروژه عنوان کرد.

عباس آخوندی در حاشیه بازدید از آزادراه تهران – شمال اظهارداشت: در این آزادراه برای اولین بار کف‌سازی بتونی در کل قطعه یک اجرا می‌شود. بنابراین، زیرسازی آن نیز باید متناسب با روسازی بتونی باشد.

وی ادامه‌داد: در تونل ۴ هزار و ۹۰۰ متری تانول در قطعه یک سقف دو پوشه اجرا شده است تا بدین‌ترتیب آتش به راحتی مهار شود و اگر اتفاقی در تونل رخ داد، از نظر ایمنی مردم به سرعت تخلیه شوند.

وی با اشاره به سختی کار و پیچیدگی پروژه اظهارداشت: چندین روستا در میانه راه است و باید در انفجار‌ها ایمنی را رعایت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: کل پروژه آزادراه تهران – شمال با پیمانکاران ایرانی است و فقط بخش بسیار کوچکی نظارت توسط خارجی‌‌ها انجام می‌شود.

بنا بر این گزارش، پیش از این، آخوندی وعده داده بود که آزادراه تهران – شمال در بهار ۹۶ تکمیل می‌شود که خبرگزاری فارس در گزارشی پیش از این اعلام کرد که تکمیل این قطعه به پایان موکول خواهد شد.

تکمیل قطعه اول آزادراه تهران – شمال به پایان ۹۶ موکول شد

رییس بنیاد مستضعفان گفت: بابت تأخیر در اجرای قطعه اول آزادراه تهران – شمال عذرخواهی می‌کنم، اما پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا پایان امسال به پایان برسد.

محمد سعیدی‌کیا در حاشیه بازدید از آزادراه تهران – شمال در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در سال ۹۵ زمستان سختی پیش رو داشتیم و دما به منفی ۲۰ درجه هم می‌رسید، بنابراین برای بتن‌ریزی نیازمند آب گرم بودیم و باید مصالح را با آب گرم می‌ساختیم.

وی اظهارداشت: همچنین پیش از این یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب فقط در یک مرحله رانش زمین داشتیم و در واقع کوه به پایین آمد.

سعیدی‌کیا با بیان این‌که برای مسیرآرایی طرح، اخذ مشاور کردیم، گفت: همه مسایل فنی، زیباسازی و مبلمان راه را رعایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: عذرخواهی می‌کنیم که وعده قبلی تکمیل آزادراه در بهار ۹۶ محقق نشد.

 

سعیدی‌کیا افزود: از خرداد ۹۴ عملیات اجرایی قطعه یک به صورت گسترده آغاز شد و امروز به ماه‌های پایانی پروژه رسیده‌ایم. همچنین برای مناطق دوم و سوم هم تلاش می‌کنیم تا کار اجرا شود، ضمن آن‌که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال در منطقه ۳ نیز نحوه اجرا جمع‌بندی شود.