فشار مالیاتی زیاد بر اصناف در ۳ سال گذشته تعداد زیادی از آنها را تعطیل کرد

فشار مالیاتی زیاد بر اصناف در ۳ سال گذشته تعداد زیادی از آنها را تعطیل کرد یک اقتصاددان گفت: براساس آمار، پارسال ۳ و نیم درصد کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها، سهم تسهیلات صنایع کوچک و متوسط شده است و سهم دلالان و حتی قاچاقچیان از تسهیلات بانکی بیش‌تر از تولید‌کنندگان بوده است. به گزارش نسیم […]

فشار مالیاتی زیاد بر اصناف در ۳ سال گذشته تعداد زیادی از آنها را تعطیل کرد

یک اقتصاددان گفت: براساس آمار، پارسال ۳ و نیم درصد کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها، سهم تسهیلات صنایع کوچک و متوسط شده است و سهم دلالان و حتی قاچاقچیان از تسهیلات بانکی بیش‌تر از تولید‌کنندگان بوده است.

به گزارش نسیم آنلاین، حجت‌ا…عبدالملکی، استاد دانشگاه و کارشناس امور اقتصادی اذعان‌ کرد: هنوز اشتغال مسأله اصلی دولت نیست.

وی افزود: گرچه موضوع کار و اشتغال در کشور به بحران تبدیل شده است اما هنوز از سوی دولتمردان نگاه جدی به آن نشده است البته در وزارت کار تلاش‌هایی شده اما تلاش یک وزارت در کشور مانند تلاش هافبکی است که با حفظ توپ خیال پیروزی دارد اما نه دروازه‌بان با آن هماهنگ است نه خط حمله.

عبدالملکی ادامه‌ داد: البته در کشورمان پیش‌بندی برای اشتغال وجود دارد و آن هم شورای عالی اشتغال است که تا به حال اقدام مثبتی از آن ندیده‌ایم. برای آن‌که شغل به درد بخوری داشته باشیم باید میان ۶ موضوع وحدت ایجاد کنیم بازار، سرمایه، مواد اولیه، دانش، مهارت نیروی کار و فرهنگ تولید و اشتغال، وقتی تولید و اشتغال در محوریت تلاشمان نباشد باقی این ۶ مورد هم کاری از پیش نخواهند برد.

وی با اشاره به این‌که برای حل معضل بیکاری و ایجاد اشتغال، جدیتی وجود ندارد، گفت: مسأله اشتغال و رفع بیکاری در کانون توجه دولت یازدهم قرار ندارد.

این اقتصاددان ادامه ‌داد: اگر کلیات دولت، اراده جدی برای حل این معضل نداشته باشد وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به تنهایی کاری را از پیش نمی‌برد.

عبدالملکی افزود: سیاست تجاری بانکی و دیپلماسی اقتصادی ما متناسب با اشتغال نیست.

این کارشناس اقتصادی گفت: براساس آمار، پارسال حدود ۱۶هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۳ و نیم درصد کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها، سهم تسهیلات صنایع کوچک و متوسط شده است و نتیجه می‌گیریم نظام بانکی ما در راستای اشتغال و تولید کار نمی‌کند و این در حالی است که سهم دلالان و حتی قاچاقچیان از تسهیلات بانکی بیش‌تر از تولید‌کنندگان است.

وی ادامه‌داد: در سه سال اخیر فشار زیاد مالیاتی بر روی اصناف وارد کردیم که منجر به تعطیلی تعداد زیادی از آنها شد.

 

عبدالملکی عنوان ‌کرد: به جای این‌که جلوی فرار مالیاتی را بگیریم از خوش حساب‌ها چند برابر مالیات می‌گیریم.