نگاهی به ‌کارنامه تکواندو ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان

نگاهی به ‌کارنامه تکواندو ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان تیم ملی تکواندو ایران در حالی عازم بیست و سومین دوره رقابت‌های قهرمانی جهان می‌شود که در تاریخ ۴۴ ساله این مسابقات ۱۷ دوره حضور داشته و ۵۰ مدال کسب کرده است. به گزارش مهر، از رو سوم تیرماه نزدیک به ۹۷۵ تکواندوکار از ۱۴۰ کشور […]

نگاهی به ‌کارنامه تکواندو ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان

تیم ملی تکواندو ایران در حالی عازم بیست و سومین دوره رقابت‌های قهرمانی جهان می‌شود که در تاریخ ۴۴ ساله این مسابقات ۱۷ دوره حضور داشته و ۵۰ مدال کسب کرده است.

به گزارش مهر، از رو سوم تیرماه نزدیک به ۹۷۵ تکواندوکار از ۱۴۰ کشور جهان کار خود را در بزرگ‌ترین تورنمنت تکواندو جهان تحت عنوان رقابت‌های قهرمانی جهان آغاز می‌کنند. رقابت‌هایی که ۷ روز به طول خواهد انجامید و بهترین تکواندوکاران جهان در ۸ وزن مردان و ۸ وزن زنان به مصاف هم خواهند رفت.

تیم ملی تکواندو ایران به عنوان مدافع عنوان قهرمانی یکشنبه ۲۹ خرداد ماه تهران را به مقصد شهر «موجو» در کره‌جنوبی محل برگزاری این رقابت‌ها ترک خواهد کرد. تیمی که در تاریخ ۴۴ ساله این رقابت‌ها ۱۷ دوره حضور داشته است. در زیر نگاهی داریم آمار حضور ملی پوشان ایران در ادوار گذشته.

۱۷ دوره حضور و ۵۰ مدال رنگارنگ

تکواندو ایران از ۱۸ دوره حضور خود در این رقابت‌ها طی سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۵ (۱۳۵۴ تا ۱۳۹۴) موفق به کسب ۵۰ مدال از رقابت‌های جهانی شده است. ۱۴ مدال طلا، ۱۶ مدال نقره و ۲۰ مدال برنز رهاورد تکواندوکاران ایران در این رویداد بزرگ و پراهمیت بوده است.

۵ دوره غیبت

تیم ملی کشورمان از میان ۲۲ دوره برگزاری رقابت‌های قهرمانی جهان تا سال ۲۰۱۵ در ۱۷ دوره حضور داشته و ۵ دوره نیز غیبت کرده است. تیم کشورمان در اولین دوره رقابت‌ها سال ۱۷۹۳ در کره‌جنوبی حضور نداشت. پس از آن در رقابت‌های جهانی۱۹۷۷ آمریکا، ۱۹۸۲ اکوادور، ۱۹۸۷ اسپانیا و ۱۹۹۳ نیویورک تکواندو ایران غیبت داشته است.

ساعی پرافتخار‌ترین تکواندوکار ایران

این تعداد مدال را ۳۶ تکواندوکار کسب کرده‌اند که در این بین، هادی ساعی با ۴ مدال(دو طلا، یک نقره و یک برنز) در صدر بهترین‌های تکواندو ایران قرار دارد. رتبه دوم را یوسف‌کرمی برعهده دارد. وی نیز با ۴ مدال(دو طلا و دو برنز) عملکرد مطلوبی داشته است.

بهزاد خداداد با یک طلا و دو نقره نه تنها سومین تکواندوکار برتر ایران در رقابت‌های جهانی است، بلکه بهترین سبک‌وزن تاریخ تکواندو ایران نیز محسوب می‌شود.

مرتضی رستمی و محمدباقری معتمد هر کدام با یک طلا و یک نقره، مجید افلاکی با یک طلا و یک برنز، سیدحسنزاهدی و امید غلامزاده با یک نقره و یک برنز و میثم باقری با دو برنز مردانی هست که بیش از یک مدال از رقابت‌های جهانی کسب کرده‌اند.

مدال آوران تاریخ ۴۴ ساله تکواندو ایران

در طول حضور تیم کشورمان در این مسابقات ۳۶ تکواندوکار موفق به کسب ۵۰ مدال شدند که ۱۴ مدال طلا را ۱۲ تکواندوکار، هادی‌ساعی و یوسف‌کرمی هر کدام دو مدال، بهزادخداداد، مرتضی‌رستمی، محمدباقری‌معتمد، مجیدافلاکی، علیرضانصر، فرزادعبداللهی، بهنام‌اسبقی، فرزان‌عاشورزاده، مسعودحجی‌زواره و مهدی‌خدابخش کسب کرده‌اند.

معتمد، رستمی، خداداد دو مدال، ساعی، مردانی، مستعان، نادریان، علی تاجیک، نفجم، افشار، اصلانی، بی‌باک، رکنی، غلامزاده و زاهدی ۱۶ مدال نقره، میثم باقری و یوسف کرمی(هر کدام دو مدال)، فرزادذرخش، فریبرز و فیصل‌دانش، نادرخدامرادی، حسین ربیع‌زاده، ساعی، افلاکی، غلامزاده، زاهدِی، یعقوبی، رجلی، حسین تاجیک، مقانلو، عسگری، رضایی و کیمیا علیزاده هم ۲۰ مدال برنز را کسب کردند.

ربیع زاده اولین مدال، ساعی اولین طلا

تیم ملی تکواندو ایران اولین مدال خود را در رقابت‌های جهانی در همان اولین حضور خود کسب کرد. تیمی که شهریورماه ۱۳۵۴ با مربیگری «کیم کوانگ» کره‌ای و با حضور حسین ربیع‌زاده شهرام‌فر، مرحوم فکوری و سلیمان علی‌نسب راهی دومین دوره رقابت‌های جهانی در کره‌جنوبی شده بود توسط حسین ربیع‌زاده در وزن چهارم موفق به کسب مدال برنز شد.

دو قهرمانی و شش نایب قهرمانی

در تاریخ ۴۴ ساله رقابت‌های جهانی و برگزاری ۲۲ دوره از رقابت‌ها، کره‌جنوبی ۲۰ بار عنوان قهرمانی را کسب کرده و ایران تنها تیمی است که دوبار این عنوان با ارزش را از چنگ کره‌ای درآورده است. تیم ملی تکواندو ایران از ۱۷ دوره حضور خود، در رقابت‌های ۱۹۷۵ سئول و ۱۹۸۳ کپنهاگ، جایی در رده بندی تیم‌ها نداشت. در رقابت‌های ۱۹۹۱ آتن نیز با تک برنز سیروس رضایی عنوان یازدهم را کسب کرد. در سایر ادوار همیشه در بین ۱۰ تیم برتر حضور داشته است.

علیزاده تنها بانوی مدال آور ایران

 

تیم بانوان ایران سابقه طولانی در رقابت‌های جهانی ندارد. دختران تکواندوکار ایران از سال ۲۰۰۳ با ترکیب نظامی، فدایی نژاد، اسدی، زین العابدینی، سعادت، مظلومِی، آقاجانی و شیخی با هدایت پروانه تقی پور به مسابقات اعزام شده و دست خالی به تهران بازگشتند. حاصل تلاش ۱۲ ساله بانوان تنها یک مدال برنز بود. کیمیا علیزاده در رقابت‌های ۲۰۱۵ روسیه در وزن ۵۷- کیلوگرم موفق به کسب مدال برنز شد تا نام خود را به عنوان اولین بانوی ایران مدال‌آور ثبت کند.